5 artikler du skal læse - om kerneopgaven

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Har du brug for det hurtige overblik? Vi har samlet de 5 mest læste artikler om kerneopgaven fra Lederweb.

Er der forskel på kerneydelse og kerneopgave?

7 spørgsmål til professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet om kerneopgaven, blandt andet om de opgaver, de offentlige organisationer løste, før der kom fokus på kerneopgaven, var forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

Læs de 7 spørgsmål til professoren

Det bør du vide for at lede kerneopgaven

Kerneopgaven er sjældent så indlysende og nem at lede ud fra, som det ofte fremgår, skriver to konsulenter, som åbner nye perspektiver, der kan hjælpe dig med at lede med fokus på kerneopgaven: Hvad er egentlig forskellen på en arbejdsopgave og en kerneopgave, og hvordan bruger du kerneopgaven til at skabe fælles retning, hvis der ikke er enighed om, hvad den er?

Bliv klogere på kerneopgaven her

Gør kerneopgaven til en succes

Kend din kerneopgave. Sådan lød budskabet for år tilbage - og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser retter i disse år fokus på kerneopgaven. Ofte er processen interessant, men hvad er effekten af at formulere kerneopgaven, spørger Anders Seneca fra Dogmekompagniget.dk i denne artikel.

Sådan gør du

Kerneopgave: 3 eksempler fra praksis

Hvad er Måbjerghus Børnehaves kerneopgave? Hvad er Sabro-Korsvejsskolens kerneopgave? Og hvad er Charlottehavens kerneopgave? Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Hør de tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

Se de 3 eksempler

Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer. Samtidig er det også vigtigt at have styr på rammerne om samtalen: Tid, deltagere, lokaler og rollefordeling i samtalen.

Læs den spændende guide på lederweb.dk

Karriere ledere Ledelse Udvikling Kompetencer

Mere fra chefgruppen

"Der bør skrives et heltekvad om administration"

12. januar 2021  | HK Kommunal  | HK/ABL  | Chefgruppen

God administration er underkendt på det skamme­ligste, for den producerer noget af det smukkeste, man kan have i et samfund – nemlig tillid.

Derfor skal du deltage i webinarerne om digital ledelse

07. december 2020  | Chefgruppen

Der er både uundværlig viden og muligheder for at netværke i Chefgruppens nye webinarrække om god ledelse i en digital hverdag. Sådan lyder anbefalingen fra Søs Lihn Nielsen og John Øllegaard fra Chefgruppens bestyrelse, der begge har været med til at ideudvikle indholdet i webinarerne.

3 nye webinarer: Bliv en endnu bedre leder i en digital hverdag

07. december 2020  | Chefgruppen

Den digitale transformation er et middel til at forbedre måden, vi løser kerneopgaverne og leverer serviceydelserne til borgerne på. Digitaliseringen er ikke et mål i sig selv, men en forandringsproces, der kan bringe dig ud af din komfortzone som leder. Tre webinarer giver dig et sprog for, viden om og ledelsesmæssig stabilitet i den...

To webinarer: Sådan leder du dine tidligere kolleger

07. december 2020  | Chefgruppen

Får du job som fx teamleder, kan du blive leder for dine tidligere kollegaer – en svær omstilling for mange, som måske samtidig tager livtag med lederrollen for første gang. To webinarer klæder dig på med metoder, refleksion og øvelser.

Hvordan er du nærværende uden at være tilstedeværende?

07. december 2020  | Chefgruppen

Corona skriver 2020 ind i historiebøgerne som et helt usædvanligt år. Som offentlige ledere har vi for alvor måtte tage distance- og digital ledelse til os, og vi ser ind i et nyt år, hvor fleksible mødeformer bliver new normal.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen: