5 artikler du skal læse - om kerneopgaven

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Har du brug for det hurtige overblik? Vi har samlet de 5 mest læste artikler om kerneopgaven fra Lederweb.

Er der forskel på kerneydelse og kerneopgave?

7 spørgsmål til professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet om kerneopgaven, blandt andet om de opgaver, de offentlige organisationer løste, før der kom fokus på kerneopgaven, var forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

Læs de 7 spørgsmål til professoren

Det bør du vide for at lede kerneopgaven

Kerneopgaven er sjældent så indlysende og nem at lede ud fra, som det ofte fremgår, skriver to konsulenter, som åbner nye perspektiver, der kan hjælpe dig med at lede med fokus på kerneopgaven: Hvad er egentlig forskellen på en arbejdsopgave og en kerneopgave, og hvordan bruger du kerneopgaven til at skabe fælles retning, hvis der ikke er enighed om, hvad den er?

Bliv klogere på kerneopgaven her

Gør kerneopgaven til en succes

Kend din kerneopgave. Sådan lød budskabet for år tilbage - og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser retter i disse år fokus på kerneopgaven. Ofte er processen interessant, men hvad er effekten af at formulere kerneopgaven, spørger Anders Seneca fra Dogmekompagniget.dk i denne artikel.

Sådan gør du

Kerneopgave: 3 eksempler fra praksis

Hvad er Måbjerghus Børnehaves kerneopgave? Hvad er Sabro-Korsvejsskolens kerneopgave? Og hvad er Charlottehavens kerneopgave? Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Hør de tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

Se de 3 eksempler

Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer. Samtidig er det også vigtigt at have styr på rammerne om samtalen: Tid, deltagere, lokaler og rollefordeling i samtalen.

Læs den spændende guide på lederweb.dk

Karriere ledere Ledelse Udvikling Kompetencer

Mere fra chefgruppen

Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive

21. juni 2021  | Chefgruppen

Større fleksibilitet i arbejdslivet er den helt store gevinst ved at arbejde hjemmefra, har coronakrisen vist os. John Øllegaard, medlem af Chefgruppens bestyrelse og selv chef i Holbæk Kommune, er overbevist om, at mange medarbejdere vil ønske mere hjemmearbejde efter genåbningen – og han bakker op.

Hvis du indgår aftaler om hjemmearbejde

21. juni 2021  | Chefgruppen

Fra at være noget nær et frysegode forbeholdt de få udvalgte, har corona gjort hjemmearbejde helt almindeligt. Som leder skal du huske, at hjemmearbejdspladsen er omfattet af samme arbejdsmiljøregler som den "normale" arbejdsplads. Ny pjece fra HK Kommunal vejleder om rammer og aftaler.

Ledere navigerer i et konstant krydspres

21. juni 2021  | Chefgruppen

Relationen til den nærmeste chef er afgørende for lederes trivsel og mulighed for at navigere godt i det krydspres, de oplever i jobbet. Det slår en ny undersøgelse af lederes psykiske arbejdsmiljø fast. En god anledning til at sætte emnet på dagsordenen i egen organisation, opfordrer Anni Hejlesen, medlem af HK Kommunal Chefgruppens...

Fik du læst …?

16. april 2021  | Chefgruppen

Nye publikationer fra Væksthus for Ledelse sætter fokus på lederen og chefens rolle i faglig ledelse og i at sikre sammenhæng i ledelseskæden. Og en ny bog beskæftiger sig særligt med chefer, der sætter borgeren først. Læs med her.

Ingen top-performer fra første dag

16. april 2021  | Chefgruppen

Når vi inden længe vender fysisk tilbage til arbejdspladserne, vil prisen for de vilde forandringer, coronakrisen har påtvunget os, blive tydelig. Derfor har psykolog Marie Kingston udarbejdet en række gode råd til Chefgruppens ledere om at støtte alle i at vende bedst muligt tilbage.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen: