5 artikler du skal læse - om kerneopgaven

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Har du brug for det hurtige overblik? Vi har samlet de 5 mest læste artikler om kerneopgaven fra Lederweb.

Er der forskel på kerneydelse og kerneopgave?

7 spørgsmål til professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet om kerneopgaven, blandt andet om de opgaver, de offentlige organisationer løste, før der kom fokus på kerneopgaven, var forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

Læs de 7 spørgsmål til professoren

Det bør du vide for at lede kerneopgaven

Kerneopgaven er sjældent så indlysende og nem at lede ud fra, som det ofte fremgår, skriver to konsulenter, som åbner nye perspektiver, der kan hjælpe dig med at lede med fokus på kerneopgaven: Hvad er egentlig forskellen på en arbejdsopgave og en kerneopgave, og hvordan bruger du kerneopgaven til at skabe fælles retning, hvis der ikke er enighed om, hvad den er?

Bliv klogere på kerneopgaven her

Gør kerneopgaven til en succes

Kend din kerneopgave. Sådan lød budskabet for år tilbage - og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser retter i disse år fokus på kerneopgaven. Ofte er processen interessant, men hvad er effekten af at formulere kerneopgaven, spørger Anders Seneca fra Dogmekompagniget.dk i denne artikel.

Sådan gør du

Kerneopgave: 3 eksempler fra praksis

Hvad er Måbjerghus Børnehaves kerneopgave? Hvad er Sabro-Korsvejsskolens kerneopgave? Og hvad er Charlottehavens kerneopgave? Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Hør de tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

Se de 3 eksempler

Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer. Samtidig er det også vigtigt at have styr på rammerne om samtalen: Tid, deltagere, lokaler og rollefordeling i samtalen.

Læs den spændende guide på lederweb.dk

Karriere ledere Ledelse Udvikling Kompetencer

Mere fra chefgruppen

Debat: Hold fast i de hybride arbejdsformer

25. oktober 2021  | Chefgruppen

Vi er på bagkant af corona stadig i gang med at finde ud af, hvordan vi skal indrette vores arbejdsliv og hverdag. Og formanden for Chefgruppen har en klar opfordring i dette debatindlæg: Hold nu fast i de gode erfaringer fra tiden med fleksible ordninger, og hør medarbejderne, hvad som fungerer bedst for dem, inden I beslutter jer for...

Ledelsesugen 2021: Tal om ledelse med nye dialogkort

22. oktober 2021  | Chefgruppen

I anledning af Ledelsesugen 2021 har Væksthus for Ledelse udgivet 60 dialogkort, du som chef og leder kan bruge til at tale om dilemmaer og temaer i ledelse. Læs også, hvad der foregår i Ledelsesugen.

Tjek, hvor meget din løn steg 1. oktober

22. oktober 2021  | Chefgruppen

Da OK21 blev godkendt af medlemmerne, betød det flere lønforhøjelser over årene.

Webinar: Kom godt fra start som ny leder

22. oktober 2021  | Chefgruppen

HK Kommunal Chefgruppen inviterer dig som er ny(ere) leder til et webinar, der giver dig en introduktion til nogle af de tendenser, temaer og udfordringer, mange nye ledere før dig har gjort sig erfaringer med.

Målret jobsøgningen efter din værdi, ikke din alder

22. oktober 2021  | Chefgruppen

Er moden alder en hæmsko, hvis du vil søge et nyt lederjob eller søge tilbage til dit oprindelig fag? Nej, svarer to erfarne rådgivere fra Karrieretelefonen. Al jobsøgning handler om at fremhæve sin værdi for en ny arbejdsgiver.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen: