5 artikler du skal læse - om kerneopgaven

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Har du brug for det hurtige overblik? Vi har samlet de 5 mest læste artikler om kerneopgaven fra Lederweb.

Er der forskel på kerneydelse og kerneopgave?

7 spørgsmål til professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet om kerneopgaven, blandt andet om de opgaver, de offentlige organisationer løste, før der kom fokus på kerneopgaven, var forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

Læs de 7 spørgsmål til professoren

Det bør du vide for at lede kerneopgaven

Kerneopgaven er sjældent så indlysende og nem at lede ud fra, som det ofte fremgår, skriver to konsulenter, som åbner nye perspektiver, der kan hjælpe dig med at lede med fokus på kerneopgaven: Hvad er egentlig forskellen på en arbejdsopgave og en kerneopgave, og hvordan bruger du kerneopgaven til at skabe fælles retning, hvis der ikke er enighed om, hvad den er?

Bliv klogere på kerneopgaven her

Gør kerneopgaven til en succes

Kend din kerneopgave. Sådan lød budskabet for år tilbage - og opfordringen blev hørt. Mange arbejdspladser retter i disse år fokus på kerneopgaven. Ofte er processen interessant, men hvad er effekten af at formulere kerneopgaven, spørger Anders Seneca fra Dogmekompagniget.dk i denne artikel.

Sådan gør du

Kerneopgave: 3 eksempler fra praksis

Hvad er Måbjerghus Børnehaves kerneopgave? Hvad er Sabro-Korsvejsskolens kerneopgave? Og hvad er Charlottehavens kerneopgave? Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Hør de tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

Se de 3 eksempler

Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer. Samtidig er det også vigtigt at have styr på rammerne om samtalen: Tid, deltagere, lokaler og rollefordeling i samtalen.

Læs den spændende guide på lederweb.dk

Karriere ledere Ledelse Udvikling Kompetencer

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen: