HK.dk logo

Fra Brevkassen - kontrol kontra tillid

03. april 2017  |  Chefgruppen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I Brevkassen bringer Kommunalbladet hver måned faglige spørgsmål fra medlemmerne - også chefer og ledere.

Benedikte skrev i februar 2017 til Kommunalbladets brevkasse i for at få svar på den svære balance mellem kontrol og tillid:

Spørgsmål

Jeg har været leder i otte måneder, og jeg befinder mig faktisk rigtig godt med det. Men jeg har en ting, jeg ikke rigtig kan løse: Spørgsmålet mellem kontrol og tillid.

Jeg mener, det er mit ansvar som overordnet, at vi får leveret det, vi skal. Men jeg synes, det er svært at følge op på tingene på en måde, så medarbejderne ikke føler, at jeg kontrollerer dem. Og jeg får ind imellem nogle tilbagemeldinger på

det, senest på MUS-runden, hvor indtil flere medarbejdere mente, at jeg ikke havde tillid til dem. Hvad gør jeg? Jeg mener, at der helt reelt er brug for, at jeg følger op på vores opgaveløsning, inden det ryger ”ud af huset”?

Med venlig hilsen

Benedikte

Svar

Kære Benedikte

Det er, som du siger, dit ansvar som leder, at din afdeling leverer det, I skal, og på en fornuftig måde. Derfor er du nødt til at vide, hvad I gør og hvorfor, og hvor der eventuelt er problemer. Det er ikke det samme som at ville bestemme, hvordan alting skal gøres, og somme tider skal man tumle lidt med det, for at blive klar på forskellen.

Du skal kunne uddelegere, og det vil sige, at du skal kunne overlade ansvar og beslutninger til dine medarbejdere. Det betyder, at dine medarbejdere skal have frihed til at løse tingene på en anden måde, end du selv ville have gjort.

Det er afgørende som leder at kunne videredelegere et handle- og beslutningsrum. Og dermed altså også at finde sig i at skulle stå på mål for noget, man måske selv ville have gjort anderledes. Samtidig skal man selvfølgelig kunne vurdere, hvornår opgaveløsningen er ”inden for skiven” dvs. opfylder det den skal, og hvornår den ikke gør.

Medarbejdere er forskellige, og ikke alle arbejder lige sikkert, ikke alle tænker lige meget over opgaverne. Og ikke alle opgaver er lige kritiske. Du er nødt til at interessere dig for både medarbejdere og opgaveløsning; men gør det ved at vise interesse: For medarbejdernes overvejelser, for hvad de er glade for at få løst, hvad de bakser med, osv. Jeg har truffet ledere, der nærmest leder på samme måde, som en lærer satte ”røde streger” i stilehæftet, og sådan kan man ikke lede.

Tag en åben snak med medarbejderne om det, når/hvis du føler, at der er en negativ reaktion på din opfølgning. Både fortæl hvad dit behov er - og lyt til deres. Måske har du en god relation til jeres tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og kan få nogle vinkler på sagen ved at tale med én af dem. Kan du få – eller har du allerede - en mentor blandt de gode erfarne chefer i din organisation, vil det også være en god problemstilling at vende dér.

Med venlig hilsen

Mette Marie Langenge, lederkonsulent i HK Kommunal


Mere fra chefgruppen


Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive

21. juni 2021  | Chefgruppen

Større fleksibilitet i arbejdslivet er den helt store gevinst ved at arbejde hjemmefra, har coronakrisen vist os. John Øllegaard, medlem af Chefgruppens bestyrelse og selv chef i Holbæk Kommune, er overbevist om, at mange medarbejdere vil ønske mere hjemmearbejde efter genåbningen – og han bakker op.


Hvis du indgår aftaler om hjemmearbejde

21. juni 2021  | Chefgruppen

Fra at være noget nær et frysegode forbeholdt de få udvalgte, har corona gjort hjemmearbejde helt almindeligt. Som leder skal du huske, at hjemmearbejdspladsen er omfattet af samme arbejdsmiljøregler som den "normale" arbejdsplads. Ny pjece fra HK Kommunal vejleder om rammer og aftaler.


Ledere navigerer i et konstant krydspres

21. juni 2021  | Chefgruppen

Relationen til den nærmeste chef er afgørende for lederes trivsel og mulighed for at navigere godt i det krydspres, de oplever i jobbet. Det slår en ny undersøgelse af lederes psykiske arbejdsmiljø fast. En god anledning til at sætte emnet på dagsordenen i egen organisation, opfordrer Anni Hejlesen, medlem af HK Kommunal Chefgruppens...


Fik du læst …?

16. april 2021  | Chefgruppen

Nye publikationer fra Væksthus for Ledelse sætter fokus på lederen og chefens rolle i faglig ledelse og i at sikre sammenhæng i ledelseskæden. Og en ny bog beskæftiger sig særligt med chefer, der sætter borgeren først. Læs med her.


Ingen top-performer fra første dag

16. april 2021  | Chefgruppen

Når vi inden længe vender fysisk tilbage til arbejdspladserne, vil prisen for de vilde forandringer, coronakrisen har påtvunget os, blive tydelig. Derfor har psykolog Marie Kingston udarbejdet en række gode råd til Chefgruppens ledere om at støtte alle i at vende bedst muligt tilbage.


 Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen:
3330 4460

Læs mere

Ring til Karrieretelefonen:
3330 4460


Læs mere

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk