HK.dk logo

Fra Brevkassen - kontrol kontra tillid

03. april 2017  |  Chefgruppen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I Brevkassen bringer Kommunalbladet hver måned faglige spørgsmål fra medlemmerne - også chefer og ledere.

Benedikte skrev i februar 2017 til Kommunalbladets brevkasse i for at få svar på den svære balance mellem kontrol og tillid:

Spørgsmål

Jeg har været leder i otte måneder, og jeg befinder mig faktisk rigtig godt med det. Men jeg har en ting, jeg ikke rigtig kan løse: Spørgsmålet mellem kontrol og tillid.

Jeg mener, det er mit ansvar som overordnet, at vi får leveret det, vi skal. Men jeg synes, det er svært at følge op på tingene på en måde, så medarbejderne ikke føler, at jeg kontrollerer dem. Og jeg får ind imellem nogle tilbagemeldinger på

det, senest på MUS-runden, hvor indtil flere medarbejdere mente, at jeg ikke havde tillid til dem. Hvad gør jeg? Jeg mener, at der helt reelt er brug for, at jeg følger op på vores opgaveløsning, inden det ryger ”ud af huset”?

Med venlig hilsen

Benedikte

Svar

Kære Benedikte

Det er, som du siger, dit ansvar som leder, at din afdeling leverer det, I skal, og på en fornuftig måde. Derfor er du nødt til at vide, hvad I gør og hvorfor, og hvor der eventuelt er problemer. Det er ikke det samme som at ville bestemme, hvordan alting skal gøres, og somme tider skal man tumle lidt med det, for at blive klar på forskellen.

Du skal kunne uddelegere, og det vil sige, at du skal kunne overlade ansvar og beslutninger til dine medarbejdere. Det betyder, at dine medarbejdere skal have frihed til at løse tingene på en anden måde, end du selv ville have gjort.

Det er afgørende som leder at kunne videredelegere et handle- og beslutningsrum. Og dermed altså også at finde sig i at skulle stå på mål for noget, man måske selv ville have gjort anderledes. Samtidig skal man selvfølgelig kunne vurdere, hvornår opgaveløsningen er ”inden for skiven” dvs. opfylder det den skal, og hvornår den ikke gør.

Medarbejdere er forskellige, og ikke alle arbejder lige sikkert, ikke alle tænker lige meget over opgaverne. Og ikke alle opgaver er lige kritiske. Du er nødt til at interessere dig for både medarbejdere og opgaveløsning; men gør det ved at vise interesse: For medarbejdernes overvejelser, for hvad de er glade for at få løst, hvad de bakser med, osv. Jeg har truffet ledere, der nærmest leder på samme måde, som en lærer satte ”røde streger” i stilehæftet, og sådan kan man ikke lede.

Tag en åben snak med medarbejderne om det, når/hvis du føler, at der er en negativ reaktion på din opfølgning. Både fortæl hvad dit behov er - og lyt til deres. Måske har du en god relation til jeres tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og kan få nogle vinkler på sagen ved at tale med én af dem. Kan du få – eller har du allerede - en mentor blandt de gode erfarne chefer i din organisation, vil det også være en god problemstilling at vende dér.

Med venlig hilsen

Mette Marie Langenge, lederkonsulent i HK Kommunal


Mere fra chefgruppen


Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.


Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.


Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.


Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.


Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.


 Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen:
3330 4460

Læs mere

Ring til Karrieretelefonen:
3330 4460


Læs mere

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk