Brug din stemme og din overenskomst

03. april 2017  |  Østjylland  |

I disse dage besøger HK arbejdspladser overalt i Østjylland. Målet er at få så mange medlemmer til at stemme om den nye overenskomst – og bruge de rettigheder, aftalen giver.

OK 17

HK Klubben på DS Smith holdt generalforsamling med debat om overenskomsten.

På Crone Restaurant i Grenaa var der dækket op med masser af grin, god mad og livlig debat, da HK Klubben hos DS Smith var samlet til generalforsamling. Et af punkterne på dagsordenen var OK 17, som medlemmerne af HK lige nu skal stemme om.

- Vi besøger så mange arbejdspladser, som vi kan, for at forklare, hvad overenskomstforliget går ud på. Vi skal helst have så høj en stemmeprocent som overhovedet muligt, siger Stine Skogberg, faglig konsulent i HK Privat Østjylland.

Men de mange besøg på østjyske arbejdspladser handler ikke kun om at orientere om overenskomstforliget. Stine Skogberg er også mødt op, for at gøre medlemmerne opmærksomme på, at de skal huske at bruge overenskomsten i hverdagen.

- En overenskomst er en aftale mellem lønmodtager og arbejdsgiver om løn- og arbejdsvilkår. Men en aftale er kun noget værd, hvis den bliver overholdt af både arbejdsgiver og lønmodtager, siger Stine Skogberg.

På generalforsamlingen blev det blandt andet diskuteret, om det er ok at arbejde 50 timer om ugen bare fordi man har lyst og tid?

- Når nogen kan arbejde mere end de 37 timer, der er aftalt i overenskomsten, så stiller det alle de kollegaer, der ikke har mulighed for at arbejde mere, i en vanskelig situation. Det kan presse kollegaer til at arbejde mere, selv om deres familieliv måske ikke tillader det. Ganske enkelt fordi kollegaerne bliver bekymret for at miste jobbet, hvis ikke de præsterer mere, end de skal, siger Stine Skogberg.

På DS Smith er overarbejde ikke et problem, men klubben fik en god diskussion om, hvordan man får det individuelle ønske til at gå hånd i hånd med det kollektive behov, samt hvilke handlemuligheder, medarbejderne har, hvis de kommer i sådan en situation.

Husk at stemme

12 medlemmer af HK Klubben var mødt op til generalforsamlingen og interessen for det nye overenskomstforlig var stor.

HK Privat anbefaler at medlemmerne stemmer ja. Der er nogle klare forbedringer i aftalen for seniorer og børnefamilier og så er der givet bedre muligheder for uddannelse.

Hvis du vil vide mere om overenskomstforliget og hvordan du stemmer så klik her

OK 17

Medlemmer af HK Klubben på DS Smith diskuterede overenskomstforliget på deres generalforsamling i Grenaa.

OK2017

HK ØSTJYLLAND