Nye værktøjer støtter din karriereplanlægning

03. april 2017  |  Chefgruppen

Kan du skrive et godt CV? Og hvordan ville du forberede dig til en jobsamtale? En samtale med HKs Karrieretelefon og to nye onlinekurser kan hjælpe dig med at styre karrieren i den retning, du ønsker.

Et løbende tjek på, hvor du er på vej hen. Og en fortrolig samtale om, hvordan du trives.

Det er ifølge Louise Theil, teamleder i HK Kommunal, to gode bud på, hvad du som chef kan få ud af at trække en time ud af kalenderen og ringe til Karrieretelefonen.

Ring til HK's karrieretelefon

- Alle kan opleve usikkerhed i jobbet: Hvor er jeg egentlig på vej hen, og laver jeg det, som udfordrer mig og gør mig glad? Den usikkerhed kan man tage hånd om og gøre til et mere bevidst valg i en en-til-en, fortrolig og uvildig samtale med en professionel samtalepartner. En samtale med Karrieretelefonen handler om dig og dit arbejdsliv. Her prøver vi i fællesskab at grave både det bevidste og ubevidste frem i dig og sætte en refleksion i gang, som ellers ikke ville være der.

Tre grundspørgsmål om dit arbejdsliv

Karrieretelefonen er åben for alle medlemmer af HK, også chefer og ledere. Samtalerne er ofte bygget op om tre grundpiller:

1. Hvad har du lyst til: Hvad er dine præferencer, hvad gør dig glad og skaber flow og energi i dit arbejde?
  2. Hvad er dine kompetencer: Hvor har du brug for at få fyldt mere på i form af efter- og videreuddannelser, og hvor er du fagligt stærk og får ros og anerkendelse?
  3. Hvor kan du sætte de to ting bedst i spil: Er der muligheder for nye ansvarsområder, du gerne vil have mere af, og andet du gerne vil have mindre af? Hvor er der brug for det, du kan og det, du vil? Og hvordan får du skabt opmærksomhed om dig selv, så det er dig pilen peger på?

- Man behøver ikke at have en konkret dagsorden for at ringe, man må gerne være usikker. Vores mål er at bære dig igennem til nogle konkrete handlemuligheder, fx at undersøge muligheden for efteruddannelse, at søge et nyt job eller bare at afklare, hvad der gerne må være mere eller mindre af i dit daglige arbejdsliv. Det kan helt enkelt handle om at tage en samtale med din nærmeste chef, siger Louise Theil.

For, pointerer hun, karriere handler ikke altid om at kravle op ad rangstigen og få mere ansvar. Det kan også handle om at sætte en ny kurs.

- Fx at træde ud af ledelse og lave noget andet. Række hånden op de steder, hvor du gerne vil have indflydelse. Eller om at vedligeholde og udvikle dine faglige kompetencer. Det er ikke altid muligt at styre alt selv, men du kan ofte få mere indflydelse, end du tror. Og i hvert fald er det vigtigt at stoppe op og mærke efter: Hvad er der sket det seneste halve år – går jeg i den rigtige retning? Det kan en samtale med Karrieretelefonen hjælpe dig med at afklare.

Læs mere om Karrieretelefonen her

Skriv et godt CV

Skulle resultatet af en samtale med Karrieretelefonen blive en beslutning om at søge et nyt job, skal støvet børstes af CV’et. Og en mulig jobsamtale skal forberedes. Som chef er det måske mange år siden, du sidst gjorde det. Men her er hjælp at hente i to nye onlinekurser, som HK netop har lanceret: ’Det gode CV’ og ’Forberedelse til jobsamtalen’.

- De er en del af hele den satsning, HK har sat i gang i karriere- og uddannelsesvejledning til medlemmerne. Vores intention er at ruste alle bedst muligt i forhold til deres fremtidige jobmuligheder, blandt andet ved at styrke deres kompetencer i at skrive et godt CV og være velforberedt til en jobsamtale. Her er onlinekurserne et af de tilbud, vi har. Men vi har også forskellige tilbud med lokale kurser hvor man mødes og undervises, fortæller Niels Bangstrup, undervisningskonsulent i HK.

Følg op hos Karrieretelefonen

Fordelen ved onlinekurserne er, at de kan tages når som helst og hvor som helst, fra a til z og tilbage til midten for at få repeteret en særlig pointe, siger Niels Bangstrup.

- Det er en individuel støttemulighed, du kan fordybe dig i, når du har tid og lyst. Kurserne i ’Det gode CV’ og ’Forberedelsen til jobsamtalen’ rummer en metodik og nogle overvejelser, alle bør gøre sig, uanset om man er chef eller medarbejder. En vigtig pointe i CV-kurset er fx, at det også handler om, hvordan den ansættende person i den anden ende læser det. Den viden betyder noget for, hvordan man strukturerer sit CV, siger han og tilføjer:

- Ulempen ved onlinekurserne er selvfølgelig, at der ingen interaktion er. Men så kan du ringe til Karrieretelefonen og få uddybet nogle af de spørgsmål, som du måtte have.

Karriereudvikling Karriere Karriere ledere Ledelse

Ring til Karrieretelefonen: