Konference: Derfor bliver dine medarbejdere syge - og det kan du gøre ved det

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Offentlige arbejdspladser har i mange år brugt ressourcer på at forebygge og håndtere sygefravær. Nogle har haft god effekt af indsatsen, andre har stadig udfordringer. Konference sætter fokus på årsager og løsninger.

Mekanismerne bag sygefravær er sammensatte, så hvis udfordringerne skal håndteres med succes, kræver det fokus på

• de komplekse årsager til sygefravær
  • ledelsesrollen
  • strategi bag indsatser
  • den tidlige indsats
  • psykisk og fysisk arbejdsmiljø
  • trivsel

Det sætter HK Kommunal sammen med CABI, CSB og Akademikerne fokus på den 22. maj 2017 på en stor sygefraværskonference.

- Når vi taler om at reducere sygefraværet på offentlige arbejdspladser, er det mindst lige så relevant at se på, hvad der gør, at medarbejdere og ledere trives – og ikke bliver syge. Det handler bl.a. om for ledere at have fokus på nærvær og tilstedeværelse frem for fravær. I dette dobbelte blik skal vi også have øje for ledernes eget arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøkonsulent Karen Brøndsholm i HK Kommunal.

Ledere får også stress

Derfor har HK Kommunal en stand på konferencen, hvor pjecen ’Ledere får også stress’ blandt andet præsenteres. Det understøttes af en af konferencens sessioner, hvor erhvervspsykolog Marie Kingston, forfatter til bogen ’Stop stress – håndbog for ledere’ taler om netop ledere og stress.

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, vil også som en af konferencens samarbejdspartnere i sit indlæg sætte fokus på betydningen af et godt arbejdsmiljø for alles trivsel. Og i løbet af dagen vil fire hovedoplægsholdere og seks sessioner med forskere og andre eksperter i fysisk og psykisk arbejdsmiljø sørge for, at deltagerne går hjem med en bred og solid ny viden.

Konferencen er for ledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og HR-medarbejdere på offentlige arbejdspladser.

Meld dig til allerede i dag

Tid og sted: Mandag den 22. maj 2017 kl. 8.30-16.00 på CBS, Frederiksberg.

Pris: Kr. 450.

Tilmeldingsfrist: Den 4. maj 2017.

Gå direkte til tilmeldingen (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Tjek programmet og find mere info hos CABI (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Sygdom

Mere fra chefgruppen

Inspiration: Sådan sætter I fokus på effektiv administration

21. januar 2021  | HK Kommunal  | Chefgruppen

"Brug HK'erne" hedder et nyt inspirationshæfte fra KL og HK Kommunal, som undersøger den administrative opgaveløsning mellem faggrupperne i kommunerne, og hvordan HK'ernes faglige kompetencer kan bruges endnu bedre.

"Der bør skrives et heltekvad om administration"

12. januar 2021  | HK Kommunal  | HK/ABL  | Chefgruppen

God administration er underkendt på det skamme­ligste, for den producerer noget af det smukkeste, man kan have i et samfund – nemlig tillid.

Derfor skal du deltage i webinarerne om digital ledelse

07. december 2020  | Chefgruppen

Der er både uundværlig viden og muligheder for at netværke i Chefgruppens nye webinarrække om god ledelse i en digital hverdag. Sådan lyder anbefalingen fra Søs Lihn Nielsen og John Øllegaard fra Chefgruppens bestyrelse, der begge har været med til at ideudvikle indholdet i webinarerne.

3 nye webinarer: Bliv en endnu bedre leder i en digital hverdag

07. december 2020  | Chefgruppen

Den digitale transformation er et middel til at forbedre måden, vi løser kerneopgaverne og leverer serviceydelserne til borgerne på. Digitaliseringen er ikke et mål i sig selv, men en forandringsproces, der kan bringe dig ud af din komfortzone som leder. Tre webinarer giver dig et sprog for, viden om og ledelsesmæssig stabilitet i den...

To webinarer: Sådan leder du dine tidligere kolleger

07. december 2020  | Chefgruppen

Får du job som fx teamleder, kan du blive leder for dine tidligere kollegaer – en svær omstilling for mange, som måske samtidig tager livtag med lederrollen for første gang. To webinarer klæder dig på med metoder, refleksion og øvelser.

Se alle nyheder

Problemer med login?