Konference: Derfor bliver dine medarbejdere syge - og det kan du gøre ved det

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Offentlige arbejdspladser har i mange år brugt ressourcer på at forebygge og håndtere sygefravær. Nogle har haft god effekt af indsatsen, andre har stadig udfordringer. Konference sætter fokus på årsager og løsninger.

Mekanismerne bag sygefravær er sammensatte, så hvis udfordringerne skal håndteres med succes, kræver det fokus på

• de komplekse årsager til sygefravær
  • ledelsesrollen
  • strategi bag indsatser
  • den tidlige indsats
  • psykisk og fysisk arbejdsmiljø
  • trivsel

Det sætter HK Kommunal sammen med CABI, CSB og Akademikerne fokus på den 22. maj 2017 på en stor sygefraværskonference.

- Når vi taler om at reducere sygefraværet på offentlige arbejdspladser, er det mindst lige så relevant at se på, hvad der gør, at medarbejdere og ledere trives – og ikke bliver syge. Det handler bl.a. om for ledere at have fokus på nærvær og tilstedeværelse frem for fravær. I dette dobbelte blik skal vi også have øje for ledernes eget arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøkonsulent Karen Brøndsholm i HK Kommunal.

Ledere får også stress

Derfor har HK Kommunal en stand på konferencen, hvor pjecen ’Ledere får også stress’ blandt andet præsenteres. Det understøttes af en af konferencens sessioner, hvor erhvervspsykolog Marie Kingston, forfatter til bogen ’Stop stress – håndbog for ledere’ taler om netop ledere og stress.

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, vil også som en af konferencens samarbejdspartnere i sit indlæg sætte fokus på betydningen af et godt arbejdsmiljø for alles trivsel. Og i løbet af dagen vil fire hovedoplægsholdere og seks sessioner med forskere og andre eksperter i fysisk og psykisk arbejdsmiljø sørge for, at deltagerne går hjem med en bred og solid ny viden.

Konferencen er for ledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og HR-medarbejdere på offentlige arbejdspladser.

Meld dig til allerede i dag

Tid og sted: Mandag den 22. maj 2017 kl. 8.30-16.00 på CBS, Frederiksberg.

Pris: Kr. 450.

Tilmeldingsfrist: Den 4. maj 2017.

Gå direkte til tilmeldingen (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Tjek programmet og find mere info hos CABI (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Sygdom

Mere fra chefgruppen

Nu starter Fremtidens HK’er op igen

23. august 2021  | Chefgruppen

Til september vender kæmpesatsningen ”Fremtidens HK’er” tilbage. Men denne gang bliver det som et online kursus. Du har derfor nu en enestående mulighed for at få dine medarbejdere klædt på til fremtidens teknologiske løsninger.

EFTERLYSNING! Har du og dine medarbejdere lyst til at bidrage til et lille forskningsprojekt?

23. august 2021  | Chefgruppen

Vi efterlyser en afdeling eller et team der arbejder med borgerrettede opgaver og har lyst til at dele erfaringerne med oplevelsen af ledelsesbehovet og eventuelle ændrede behov for ledelse og ledelsesopgaver ved hjemmearbejde og hybridarbejde…

Husk at karrieretelefonen også er målrettet dig som er chef eller leder

23. august 2021  | Chefgruppen

HK’s Karrieretelefon har tre konsulenter med særlig viden om ledelse og karriere, som tilbyder coaching og sparring om dit lederjob og arbejdsliv.

Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive

21. juni 2021  | Chefgruppen

Større fleksibilitet i arbejdslivet er den helt store gevinst ved at arbejde hjemmefra, har coronakrisen vist os. John Øllegaard, medlem af Chefgruppens bestyrelse og selv chef i Holbæk Kommune, er overbevist om, at mange medarbejdere vil ønske mere hjemmearbejde efter genåbningen – og han bakker op.

Hvis du indgår aftaler om hjemmearbejde

21. juni 2021  | Chefgruppen

Fra at være noget nær et frysegode forbeholdt de få udvalgte, har corona gjort hjemmearbejde helt almindeligt. Som leder skal du huske, at hjemmearbejdspladsen er omfattet af samme arbejdsmiljøregler som den "normale" arbejdsplads. Ny pjece fra HK Kommunal vejleder om rammer og aftaler.

Se alle nyheder

Problemer med login?