Konference: Derfor bliver dine medarbejdere syge - og det kan du gøre ved det

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Offentlige arbejdspladser har i mange år brugt ressourcer på at forebygge og håndtere sygefravær. Nogle har haft god effekt af indsatsen, andre har stadig udfordringer. Konference sætter fokus på årsager og løsninger.

Mekanismerne bag sygefravær er sammensatte, så hvis udfordringerne skal håndteres med succes, kræver det fokus på

• de komplekse årsager til sygefravær
  • ledelsesrollen
  • strategi bag indsatser
  • den tidlige indsats
  • psykisk og fysisk arbejdsmiljø
  • trivsel

Det sætter HK Kommunal sammen med CABI, CSB og Akademikerne fokus på den 22. maj 2017 på en stor sygefraværskonference.

- Når vi taler om at reducere sygefraværet på offentlige arbejdspladser, er det mindst lige så relevant at se på, hvad der gør, at medarbejdere og ledere trives – og ikke bliver syge. Det handler bl.a. om for ledere at have fokus på nærvær og tilstedeværelse frem for fravær. I dette dobbelte blik skal vi også have øje for ledernes eget arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøkonsulent Karen Brøndsholm i HK Kommunal.

Ledere får også stress

Derfor har HK Kommunal en stand på konferencen, hvor pjecen ’Ledere får også stress’ blandt andet præsenteres. Det understøttes af en af konferencens sessioner, hvor erhvervspsykolog Marie Kingston, forfatter til bogen ’Stop stress – håndbog for ledere’ taler om netop ledere og stress.

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, vil også som en af konferencens samarbejdspartnere i sit indlæg sætte fokus på betydningen af et godt arbejdsmiljø for alles trivsel. Og i løbet af dagen vil fire hovedoplægsholdere og seks sessioner med forskere og andre eksperter i fysisk og psykisk arbejdsmiljø sørge for, at deltagerne går hjem med en bred og solid ny viden.

Konferencen er for ledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og HR-medarbejdere på offentlige arbejdspladser.

Meld dig til allerede i dag

Tid og sted: Mandag den 22. maj 2017 kl. 8.30-16.00 på CBS, Frederiksberg.

Pris: Kr. 450.

Tilmeldingsfrist: Den 4. maj 2017.

Gå direkte til tilmeldingen

Tjek programmet og find mere info hos CABI

Sygdom

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?