Konference: Derfor bliver dine medarbejdere syge - og det kan du gøre ved det

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Offentlige arbejdspladser har i mange år brugt ressourcer på at forebygge og håndtere sygefravær. Nogle har haft god effekt af indsatsen, andre har stadig udfordringer. Konference sætter fokus på årsager og løsninger.

Mekanismerne bag sygefravær er sammensatte, så hvis udfordringerne skal håndteres med succes, kræver det fokus på

• de komplekse årsager til sygefravær
  • ledelsesrollen
  • strategi bag indsatser
  • den tidlige indsats
  • psykisk og fysisk arbejdsmiljø
  • trivsel

Det sætter HK Kommunal sammen med CABI, CSB og Akademikerne fokus på den 22. maj 2017 på en stor sygefraværskonference.

- Når vi taler om at reducere sygefraværet på offentlige arbejdspladser, er det mindst lige så relevant at se på, hvad der gør, at medarbejdere og ledere trives – og ikke bliver syge. Det handler bl.a. om for ledere at have fokus på nærvær og tilstedeværelse frem for fravær. I dette dobbelte blik skal vi også have øje for ledernes eget arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøkonsulent Karen Brøndsholm i HK Kommunal.

Ledere får også stress

Derfor har HK Kommunal en stand på konferencen, hvor pjecen ’Ledere får også stress’ blandt andet præsenteres. Det understøttes af en af konferencens sessioner, hvor erhvervspsykolog Marie Kingston, forfatter til bogen ’Stop stress – håndbog for ledere’ taler om netop ledere og stress.

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal, vil også som en af konferencens samarbejdspartnere i sit indlæg sætte fokus på betydningen af et godt arbejdsmiljø for alles trivsel. Og i løbet af dagen vil fire hovedoplægsholdere og seks sessioner med forskere og andre eksperter i fysisk og psykisk arbejdsmiljø sørge for, at deltagerne går hjem med en bred og solid ny viden.

Konferencen er for ledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og HR-medarbejdere på offentlige arbejdspladser.

Meld dig til allerede i dag

Tid og sted: Mandag den 22. maj 2017 kl. 8.30-16.00 på CBS, Frederiksberg.

Pris: Kr. 450.

Tilmeldingsfrist: Den 4. maj 2017.

Gå direkte til tilmeldingen (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Tjek programmet og find mere info hos CABI (Linket er udløbet pr 10/12 2020)

Sygdom

Mere fra chefgruppen

Fik du læst …?

16. april 2021  | Chefgruppen

Nye publikationer fra Væksthus for Ledelse sætter fokus på lederen og chefens rolle i faglig ledelse og i at sikre sammenhæng i ledelseskæden. Og en ny bog beskæftiger sig særligt med chefer, der sætter borgeren først. Læs med her.

Ingen top-performer fra første dag

16. april 2021  | Chefgruppen

Når vi inden længe vender fysisk tilbage til arbejdspladserne, vil prisen for de vilde forandringer, coronakrisen har påtvunget os, blive tydelig. Derfor har psykolog Marie Kingston udarbejdet en række gode råd til Chefgruppens ledere om at støtte alle i at vende bedst muligt tilbage.

Vi skal vænne os til at være sammen igen

16. april 2021  | Chefgruppen

Vi står overfor endnu en ny fase i coronakrisens greb – at vende fysisk tilbage til arbejdspladsen. Og med den kampgejst og gå-på-mod, alle har mønstret indtil nu, skal det nok lykkes. Men som ledere har vi nogle særlige opmærksomhedspunkter.

OK21: Forlig om chefaftaler i kommuner og regioner

04. marts 2021  | Chefgruppen

Pensionsforbedringer med mere frit valg og et projekt om distanceledelse er hovedpointerne i aftalerne, der også byder på en række forhøjede tillæg til særlige grupper.

Gratis coaching til nye ledere og chefer

19. februar 2021  | Chefgruppen

Er du ny i chefstolen? Få tacklet benspænd og barrierer, du ikke har prøvet før. HK Kommunal Chefgrupper tilbyder alle nye ledere og chefer gratis coaching med erfaren ledercoach.

Se alle nyheder

Problemer med login?