Når lederkarrieren pludselig skifter retning

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ny struktur i organisationen, ny topledelse med nye krav, afskedigelser. Din karriere som chef kan skifte retning pludseligt, og uden at du selv har ønsket det. HK Kommunal tilbyder både ledercoaching og forhandling af dine vilkår.

- Birgitte, hvorfor går du ikke efter en fratrædelsesaftale?

Spørgsmålet faldt i en samtale med HK Kommunals ledercoach og blev de forløsende ord for Birgitte Glifberg. Det er nu tre år siden, at hun fratrådte sin lederstilling i en kommune efter tre store organisationsændringer. I dag er hun direktør i sit eget konsulentfirma.

Læs her hele interviewet om Birgitte Glifbergs karriereskift, og hvordan hun fik hjælp af HK Kommunal.

Søg støtte og rådgivning

Erhvervspsykolog og ledercoach Solveig Gjerding taler jævnligt med HK-ledere, der fx som følge af organisationsændringer eller nye topledere med et andet blik for ledernes potentialer bliver udsat for ufrivillige skift i karrieren.

- Mange er +50 og bekymrede for, om de kan gå ud og få et nyt job. Mit budskab er: Det behøver de ikke være bange for, hvis de er indstillet på et lidt sejt træk. Det kan godt være en længere proces med afslag, hvor man fx skal tænke sig fra én sektor i det offentlige til en anden. Eller tænke sig ind i en mere konsulentagtig funktion. Men det kan godt lade sig gøre at komme videre.

Solveig Gjerdings klare opfordring er søge støtte og rådgivning, hvor man kan få det.

- Nogle søger fx om et genplaceringsforløb som et led i aftrædelsen eller får forhandlet sig til et kursus, som kan understøtte, at man skifter karriere, fx fra leder til projektleder og så tager et kursus i projektledelse, siger hun og opfordrer også til, at man som leder løbende prøver at se lidt ind i fremtiden: Hvor kan man se sig selv i organisationen, hvis der sker forandringer – og så gøre opmærksom på sig selv.

Svært at 'styre' karrieren

- Jeg tror, det er en illusion at ’have styr på sin karriere’. Karriere er ikke noget, man planlægger, fordi der ofte sker uforudsete og tilfældige ting. Udgangspunktet er, at man er på en fleksibel post, som kan forandre sig. Så hvordan ruster man sig bedst til det? Det handler blandt andet om kompetenceudvikling og om at have styr på, hvad man kan. Og så om ikke være for pæn til at gøre opmærksom på det.

Som ledercoach for HK hjælper Solveig Gjerding chefmedlemmer med at se nøgternt på en given situation og drøfte deres handlemuligheder.

- Sammen ser vi på, hvordan man fx kan få flyttet sig fra et job eller nogle vilkår, man ikke trives med. Er man utilfreds, overloadet osv., er det måske på tide at se sig om efter noget andet. Det kan man jo selv styre.

Afstem forventningerne

Som forhandlingskonsulent for Chefgruppen i HK Kommunal træder Lina Gisselbæk til, når et chefmedlem skal støttes i en forhandling, fx om en fratrædelse.

- Jeg er en slags ’ven i nøden’. En, man kan ringe til og få vendt spørgsmål. Og jeg tager ud og forhandler de bedst mulige aftaler på plads for cheferne, når det er nødvendigt. Det gælder fratrædelser, men også udvidelser af områder og vilkår, når chefer får flere opgaver og medarbejdere under sig.

For Lina Gisselbæk står ét overordnet budskab bøjet i neon, når det gælder ufrivillige karriereskift:

- Min oplevelse er, at mange glemmer at afstemme forventninger med topledelsen. Og så kan man let gå fejl af hinanden. Hvis der sker er skifte i toppen – en ny kommunaldirektør eller direktør for ens område – er det meget vigtigt som chef hurtigt at få afklaret: Hvad har du af forventninger til mig? Hvad er mit ledelsesrum? Men også sige højt, hvad ens egne behov er og ikke være bange for at lede opad. For det kræver både forståelse og respekt for hinandens områder at samarbejde, og det forudsætter, at man afstemmer forventningerne helt fra begyndelsen.

Karriere ledere Ledelse

Mere fra chefgruppen

Nu starter Fremtidens HK’er op igen

23. august 2021  | Chefgruppen

Til september vender kæmpesatsningen ”Fremtidens HK’er” tilbage. Men denne gang bliver det som et online kursus. Du har derfor nu en enestående mulighed for at få dine medarbejdere klædt på til fremtidens teknologiske løsninger.

EFTERLYSNING! Har du og dine medarbejdere lyst til at bidrage til et lille forskningsprojekt?

23. august 2021  | Chefgruppen

Vi efterlyser en afdeling eller et team der arbejder med borgerrettede opgaver og har lyst til at dele erfaringerne med oplevelsen af ledelsesbehovet og eventuelle ændrede behov for ledelse og ledelsesopgaver ved hjemmearbejde og hybridarbejde…

Husk at karrieretelefonen også er målrettet dig som er chef eller leder

23. august 2021  | Chefgruppen

HK’s Karrieretelefon har tre konsulenter med særlig viden om ledelse og karriere, som tilbyder coaching og sparring om dit lederjob og arbejdsliv.

Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive

21. juni 2021  | Chefgruppen

Større fleksibilitet i arbejdslivet er den helt store gevinst ved at arbejde hjemmefra, har coronakrisen vist os. John Øllegaard, medlem af Chefgruppens bestyrelse og selv chef i Holbæk Kommune, er overbevist om, at mange medarbejdere vil ønske mere hjemmearbejde efter genåbningen – og han bakker op.

Hvis du indgår aftaler om hjemmearbejde

21. juni 2021  | Chefgruppen

Fra at være noget nær et frysegode forbeholdt de få udvalgte, har corona gjort hjemmearbejde helt almindeligt. Som leder skal du huske, at hjemmearbejdspladsen er omfattet af samme arbejdsmiljøregler som den "normale" arbejdsplads. Ny pjece fra HK Kommunal vejleder om rammer og aftaler.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

Tilbud til dig, der er medlem af chefgruppen

Professionel coaching for chefer og ledere.

Læs alt om tilbuddet her

Tal med din lokale chefkoordinator.

Find din chefkoordinator her

Problemer med login?