Når lederkarrieren pludselig skifter retning

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ny struktur i organisationen, ny topledelse med nye krav, afskedigelser. Din karriere som chef kan skifte retning pludseligt, og uden at du selv har ønsket det. HK Kommunal tilbyder både ledercoaching og forhandling af dine vilkår.

- Birgitte, hvorfor går du ikke efter en fratrædelsesaftale?

Spørgsmålet faldt i en samtale med HK Kommunals ledercoach og blev de forløsende ord for Birgitte Glifberg. Det er nu tre år siden, at hun fratrådte sin lederstilling i en kommune efter tre store organisationsændringer. I dag er hun direktør i sit eget konsulentfirma.

Læs her hele interviewet om Birgitte Glifbergs karriereskift, og hvordan hun fik hjælp af HK Kommunal.

Søg støtte og rådgivning

Erhvervspsykolog og ledercoach Solveig Gjerding taler jævnligt med HK-ledere, der fx som følge af organisationsændringer eller nye topledere med et andet blik for ledernes potentialer bliver udsat for ufrivillige skift i karrieren.

- Mange er +50 og bekymrede for, om de kan gå ud og få et nyt job. Mit budskab er: Det behøver de ikke være bange for, hvis de er indstillet på et lidt sejt træk. Det kan godt være en længere proces med afslag, hvor man fx skal tænke sig fra én sektor i det offentlige til en anden. Eller tænke sig ind i en mere konsulentagtig funktion. Men det kan godt lade sig gøre at komme videre.

Solveig Gjerdings klare opfordring er søge støtte og rådgivning, hvor man kan få det.

- Nogle søger fx om et genplaceringsforløb som et led i aftrædelsen eller får forhandlet sig til et kursus, som kan understøtte, at man skifter karriere, fx fra leder til projektleder og så tager et kursus i projektledelse, siger hun og opfordrer også til, at man som leder løbende prøver at se lidt ind i fremtiden: Hvor kan man se sig selv i organisationen, hvis der sker forandringer – og så gøre opmærksom på sig selv.

Svært at 'styre' karrieren

- Jeg tror, det er en illusion at ’have styr på sin karriere’. Karriere er ikke noget, man planlægger, fordi der ofte sker uforudsete og tilfældige ting. Udgangspunktet er, at man er på en fleksibel post, som kan forandre sig. Så hvordan ruster man sig bedst til det? Det handler blandt andet om kompetenceudvikling og om at have styr på, hvad man kan. Og så om ikke være for pæn til at gøre opmærksom på det.

Som ledercoach for HK hjælper Solveig Gjerding chefmedlemmer med at se nøgternt på en given situation og drøfte deres handlemuligheder.

- Sammen ser vi på, hvordan man fx kan få flyttet sig fra et job eller nogle vilkår, man ikke trives med. Er man utilfreds, overloadet osv., er det måske på tide at se sig om efter noget andet. Det kan man jo selv styre.

Afstem forventningerne

Som forhandlingskonsulent for Chefgruppen i HK Kommunal træder Lina Gisselbæk til, når et chefmedlem skal støttes i en forhandling, fx om en fratrædelse.

- Jeg er en slags ’ven i nøden’. En, man kan ringe til og få vendt spørgsmål. Og jeg tager ud og forhandler de bedst mulige aftaler på plads for cheferne, når det er nødvendigt. Det gælder fratrædelser, men også udvidelser af områder og vilkår, når chefer får flere opgaver og medarbejdere under sig.

For Lina Gisselbæk står ét overordnet budskab bøjet i neon, når det gælder ufrivillige karriereskift:

- Min oplevelse er, at mange glemmer at afstemme forventninger med topledelsen. Og så kan man let gå fejl af hinanden. Hvis der sker er skifte i toppen – en ny kommunaldirektør eller direktør for ens område – er det meget vigtigt som chef hurtigt at få afklaret: Hvad har du af forventninger til mig? Hvad er mit ledelsesrum? Men også sige højt, hvad ens egne behov er og ikke være bange for at lede opad. For det kræver både forståelse og respekt for hinandens områder at samarbejde, og det forudsætter, at man afstemmer forventningerne helt fra begyndelsen.

Karriere ledere Ledelse

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

Tilbud til dig, der er medlem af chefgruppen

Professionel coaching for chefer og ledere.

Læs alt om tilbuddet her

Tal med din lokale chefkoordinator.

Find din chefkoordinator her

Problemer med login?