Skats redningsplan bekymrer skatteekspert

03. april 2017  |  HK Stat  |  HK SKAT  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

På trods af Skats 6,9 milliarder store redningsplan er der ikke øremærket en eneste krone til kontrolindsatsen. Bekymrende, lyder det fra skatteadvokat. Enhedslisten, SF og Socialdemokratiet efterlyser midler til kontrol.

0 ud af 6,9 milliarder kroner er øremærket til kontrolindsatsen i Skat. Politiken har efter indsigt i Skats budgetter konstateret, at der i 2017 er sat mindre end halvt så meget af til kontrol, som der var i 2011. I 2011 var 1,2 milliarder kroner afsat til kontrol. I 2017 er der sat 567,4 millioner af.

De 6,9 milliarder, der er afsat til Skat over de næste 4 år skal gå til it-systemer og lignende – ingen midler er sikret at gå til kontrolindsatsen, skriver Politiken. Torben Bagge, der er skatteadvokat og ekstern lektor i Skatteret på Aarhus Universitet. Han kalder tallene "dybt bekymrende"

- Når det kunne lade sig gøre at lave den svindel, som vi har set, skyldes det jo blandt andet manglende resurser, siger han, med henvisning til at kontrolområdet i løbet af de seneste år har været ramt af milliarddyre svigt. Overset udbyttesvindel, ignorerede lækager fra banker i skattely og en mangelfuld kontrol med momsfusk har kostet det danske samfund svimlende summer, siger Torben Bagge til Politiken.

Peter Skærbæk er professor på CBS og forsker i budgetstyring. Han har gennemgået Skats budgetter for Politiken.

- Det ser ud, som om de har en forventning om, at de bare lige skal igennem nogle hårde år med pinsler og trængsler, men så kommer der et system, som gør det hele godt igen, siger han og efterlyser en forklaring fra ledelsen i Skat:

- De må kunne forklare, hvordan de vil holde niveauet med færre penge, siger han til Politiken.

Efterlysning af kontrolmidler

På nogle områder tjener hver skattemedarbejder op til 42 millioner kroner til statskassen om året.  Læs på dr.dk: Momskontrol giver overskud på 42 millioner kroner permedarbejder

Flere partier har foreslået at ansætte flere folk til kontrol. Senest har Enhedslisten og SF fremsat et forslag i Folketinget om 1.000 ekstra medarbejdere til kontrol

Og Socialdemokratiet har for nyligt fremlagt deres plan for 1.000 nye skattekontrollanter.

SKAT