Vi opdaterer vores it-systemer i dag 18/09-21 kl. 8.00 - 22.00, du kan derfor opleve, at du ikke kan logge ind i dette tidsrum.

Vi beklager ulejligheden.

Temadag for mellemledere: Derfor skal du - også - lede opad

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Bliv klogere på vores temadag.

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Og den kræver et veldefineret ledelsesrum, så du undgår at blive reduceret til et talerør for topledelsen.

Som mellemleder er du nemlig et centralt bindeled mellem top og bund. Du skal kunne gå i dialog med toppen, orientere dem om problemer og sørge for at give dem overblik. Samtidig skal du medtænke medarbejdernes behov og kompetencer. Det kræver, at du har begge parters tillid og kan forholde dig neutral og professionel.

Mellemledere er loyale den forkerte vej

Ifølge Annette Klausen Bengtsson, konsulent med speciale i mellemledere, er en af de typiske fej, mange mellemledere begår, at deres loyalitet peger i den forkerte retning.

- Det er helt naturligt at have større sympati og derfor også loyalitet over for de mennesker, vi er tætte på i hverdagen. Derfor er det typisk, at mellemlederen kommer til at have større loyalitet over for sine medarbejdere end over for sin chef. I særlig grad hvis hun fysisk sidder tættere på sine medarbejdere og har meget interaktion med dem i hverdagen. Og i endnu højere grad hvis hendes egen chef er fraværende, siger Annette Bengtsson.

Organisationens interesser kommer først

De fleste mellemledere, hun arbejder med, er helt med på den primære loyalitet skal være opad. Alligevel vidner deres daglige handlinger om det modsatte, fordi deres fokus på medarbejdernes trivsel nogle gange spænder ben for organisationens overordnede formål, påpeger hun.

- Selvfølgelig skal mellemlederen have fokus på sine medarbejderes tilfredshed. Men den må ikke komme før organisationens interesser. Her begår de fleste mellemledere den store fejl, at de glemmer at lede opad, siger Annette Klaussen Bengtsson og understreger, at mellemlederen også skal lede i de tre andre retninger: Ned, ind og på tværs.

- Ved at balancere og orientere dig både op, ned, ind og på tværs placerer du dig tættere på de strategiske beslutninger og minimerer risikoen for at stå på sidelinjen uden indflydelse på de beslutninger, der træffes – og som du skal implementere.

Læs Annette Klausen Bengtssons artikel om modet til at lede hele vejen rundt her

Fakta og tilmelding

På temadagen ”360 graders ledelse – led op, ned, ind og på tværs” lærer du at lede opad i din organisation – og resten af vejen rundt. Underviser er Annette Klausen Bengtsson. Læs mere om hende her.

Hvornår? Onsdag den 3. maj 2017 på Hotel Kirstine i Næstved klokken 9.30 til 15.00. Torsdag den 11. maj i 2017 på Papirfabrikken i Silkeborg klokken 9.30 til 15.00.

Pris? 500 kroner for medlemmer af HK Kommunals chefgruppe.

Tilmelding: Senest den 21. april til chefgruppen@hk.dk

Mere fra chefgruppen

Nu starter Fremtidens HK’er op igen

23. august 2021  | Chefgruppen

Til september vender kæmpesatsningen ”Fremtidens HK’er” tilbage. Men denne gang bliver det som et online kursus. Du har derfor nu en enestående mulighed for at få dine medarbejdere klædt på til fremtidens teknologiske løsninger.

EFTERLYSNING! Har du og dine medarbejdere lyst til at bidrage til et lille forskningsprojekt?

23. august 2021  | Chefgruppen

Vi efterlyser en afdeling eller et team der arbejder med borgerrettede opgaver og har lyst til at dele erfaringerne med oplevelsen af ledelsesbehovet og eventuelle ændrede behov for ledelse og ledelsesopgaver ved hjemmearbejde og hybridarbejde…

Husk at karrieretelefonen også er målrettet dig som er chef eller leder

23. august 2021  | Chefgruppen

HK’s Karrieretelefon har tre konsulenter med særlig viden om ledelse og karriere, som tilbyder coaching og sparring om dit lederjob og arbejdsliv.

Hjemmearbejdspladsen er kommet for at blive

21. juni 2021  | Chefgruppen

Større fleksibilitet i arbejdslivet er den helt store gevinst ved at arbejde hjemmefra, har coronakrisen vist os. John Øllegaard, medlem af Chefgruppens bestyrelse og selv chef i Holbæk Kommune, er overbevist om, at mange medarbejdere vil ønske mere hjemmearbejde efter genåbningen – og han bakker op.

Hvis du indgår aftaler om hjemmearbejde

21. juni 2021  | Chefgruppen

Fra at være noget nær et frysegode forbeholdt de få udvalgte, har corona gjort hjemmearbejde helt almindeligt. Som leder skal du huske, at hjemmearbejdspladsen er omfattet af samme arbejdsmiljøregler som den "normale" arbejdsplads. Ny pjece fra HK Kommunal vejleder om rammer og aftaler.

Se alle nyheder

Problemer med login?