Temadag for mellemledere: Derfor skal du - også - lede opad

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Bliv klogere på vores temadag.

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Og den kræver et veldefineret ledelsesrum, så du undgår at blive reduceret til et talerør for topledelsen.

Som mellemleder er du nemlig et centralt bindeled mellem top og bund. Du skal kunne gå i dialog med toppen, orientere dem om problemer og sørge for at give dem overblik. Samtidig skal du medtænke medarbejdernes behov og kompetencer. Det kræver, at du har begge parters tillid og kan forholde dig neutral og professionel.

Mellemledere er loyale den forkerte vej

Ifølge Annette Klausen Bengtsson, konsulent med speciale i mellemledere, er en af de typiske fej, mange mellemledere begår, at deres loyalitet peger i den forkerte retning.

- Det er helt naturligt at have større sympati og derfor også loyalitet over for de mennesker, vi er tætte på i hverdagen. Derfor er det typisk, at mellemlederen kommer til at have større loyalitet over for sine medarbejdere end over for sin chef. I særlig grad hvis hun fysisk sidder tættere på sine medarbejdere og har meget interaktion med dem i hverdagen. Og i endnu højere grad hvis hendes egen chef er fraværende, siger Annette Bengtsson.

Organisationens interesser kommer først

De fleste mellemledere, hun arbejder med, er helt med på den primære loyalitet skal være opad. Alligevel vidner deres daglige handlinger om det modsatte, fordi deres fokus på medarbejdernes trivsel nogle gange spænder ben for organisationens overordnede formål, påpeger hun.

- Selvfølgelig skal mellemlederen have fokus på sine medarbejderes tilfredshed. Men den må ikke komme før organisationens interesser. Her begår de fleste mellemledere den store fejl, at de glemmer at lede opad, siger Annette Klaussen Bengtsson og understreger, at mellemlederen også skal lede i de tre andre retninger: Ned, ind og på tværs.

- Ved at balancere og orientere dig både op, ned, ind og på tværs placerer du dig tættere på de strategiske beslutninger og minimerer risikoen for at stå på sidelinjen uden indflydelse på de beslutninger, der træffes – og som du skal implementere.

Læs Annette Klausen Bengtssons artikel om modet til at lede hele vejen rundt her

Fakta og tilmelding

På temadagen ”360 graders ledelse – led op, ned, ind og på tværs” lærer du at lede opad i din organisation – og resten af vejen rundt. Underviser er Annette Klausen Bengtsson. Læs mere om hende her.

Hvornår? Onsdag den 3. maj 2017 på Hotel Kirstine i Næstved klokken 9.30 til 15.00. Torsdag den 11. maj i 2017 på Papirfabrikken i Silkeborg klokken 9.30 til 15.00.

Pris? 500 kroner for medlemmer af HK Kommunals chefgruppe.

Tilmelding: Senest den 21. april til chefgruppen@hk.dk

Mere fra chefgruppen

Fælles fodslag i Fredericia Kommune sikrer ro under corona

04. november 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

I Fredericia Kommune er medarbejderne kommet godt igennem coronatiden. Det skyldes ikke mindst et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.

Chefgruppen takker for alle input til OK21

19. oktober 2020  | Chefgruppen

Det har ikke skortet på gode ideer og ønsker til de kommende overenskomstforhandlinger fra medlemmerne i Chefgruppen. Bestyrelsen har gennemgået og prioriteret dem, og de indgår nu i det videre OK21-forløb.

Ny formand efterlyser stolthed over at være offentlig leder

19. oktober 2020  | Chefgruppen

Den nye leder for Chefgruppens bestyrelse hedder Troels Van Dijk, han er 35 år og kommer fra Slagelse Kommune. De næste to år vil han arbejde for bedre opsigelsesvarsler, bedre psykisk arbejdsmiljø og mere stolthed. Det hele selvfølgelig for ledere i det offentlige.

Hold dine medarbejdere mentalt sunde

19. oktober 2020  | Chefgruppen

FH tilbyder et online-kursus i mental sundhed på arbejdspladsen, fordi du som leder kan gøre en forskel for medarbejderens trivsel og psyko-sociale arbejdsmiljø.

Du fik mere i lønningsposen fra 1. oktober

19. oktober 2020  | Chefgruppen

Den sjette og sidste lønforhøjelse i denne overenskomstperiode fik du 1. oktober, så tjek din lønseddel.

Se alle nyheder

Problemer med login?