Temadag for mellemledere: Derfor skal du - også - lede opad

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Bliv klogere på vores temadag.

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Og den kræver et veldefineret ledelsesrum, så du undgår at blive reduceret til et talerør for topledelsen.

Som mellemleder er du nemlig et centralt bindeled mellem top og bund. Du skal kunne gå i dialog med toppen, orientere dem om problemer og sørge for at give dem overblik. Samtidig skal du medtænke medarbejdernes behov og kompetencer. Det kræver, at du har begge parters tillid og kan forholde dig neutral og professionel.

Mellemledere er loyale den forkerte vej

Ifølge Annette Klausen Bengtsson, konsulent med speciale i mellemledere, er en af de typiske fej, mange mellemledere begår, at deres loyalitet peger i den forkerte retning.

- Det er helt naturligt at have større sympati og derfor også loyalitet over for de mennesker, vi er tætte på i hverdagen. Derfor er det typisk, at mellemlederen kommer til at have større loyalitet over for sine medarbejdere end over for sin chef. I særlig grad hvis hun fysisk sidder tættere på sine medarbejdere og har meget interaktion med dem i hverdagen. Og i endnu højere grad hvis hendes egen chef er fraværende, siger Annette Bengtsson.

Organisationens interesser kommer først

De fleste mellemledere, hun arbejder med, er helt med på den primære loyalitet skal være opad. Alligevel vidner deres daglige handlinger om det modsatte, fordi deres fokus på medarbejdernes trivsel nogle gange spænder ben for organisationens overordnede formål, påpeger hun.

- Selvfølgelig skal mellemlederen have fokus på sine medarbejderes tilfredshed. Men den må ikke komme før organisationens interesser. Her begår de fleste mellemledere den store fejl, at de glemmer at lede opad, siger Annette Klaussen Bengtsson og understreger, at mellemlederen også skal lede i de tre andre retninger: Ned, ind og på tværs.

- Ved at balancere og orientere dig både op, ned, ind og på tværs placerer du dig tættere på de strategiske beslutninger og minimerer risikoen for at stå på sidelinjen uden indflydelse på de beslutninger, der træffes – og som du skal implementere.

Læs Annette Klausen Bengtssons artikel om modet til at lede hele vejen rundt her

Fakta og tilmelding

På temadagen ”360 graders ledelse – led op, ned, ind og på tværs” lærer du at lede opad i din organisation – og resten af vejen rundt. Underviser er Annette Klausen Bengtsson. Læs mere om hende her.

Hvornår? Onsdag den 3. maj 2017 på Hotel Kirstine i Næstved klokken 9.30 til 15.00. Torsdag den 11. maj i 2017 på Papirfabrikken i Silkeborg klokken 9.30 til 15.00.

Pris? 500 kroner for medlemmer af HK Kommunals chefgruppe.

Tilmelding: Senest den 21. april til chefgruppen@hk.dk

Mere fra chefgruppen

Fag & Fremtid 21 har tema om nye metoder, roller og samarbejder

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen  | DL

Samskabelse, coaching, rådgivning, digitale borgermøder, inddragelse og kommunikation i øjenhøjde er eksempler på de mange nye begreber, samarbejder og metoder, som dukker op i den moderne forvaltning. Fag & Fremtid 21 har fokus på de nye metoder, og det sker under temaet: ”Skab fremtiden sammen - nye rammer, roller og retninger”.

Barsk kritik af personlighedstest

06. september 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Personlighedstest ved ansættelser er det samme som at sætte folk i bås og nærmest bede dem om ikke at forandre sig. Sådan lyder det fra erhvervspsykolog Lars Lundmann, der er meget kritisk over for brugen af sådanne test.

Send os dine ønsker til OK21

24. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

Udtagelse af kravene til OK21 er lige om hjørnet, så hvis du har input eller gode ideer, hører Chefgruppens bestyrelse gerne om dem. Coronakrisen og den økonomiske afmatning betyder dog nok, at forventningerne til OK-resultatet ikke skal sættes for højt.

Dårlig ledelse giver højere langtidssygefravær

24. august 2020  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Et studie viser, at dårlig ledelse øger risikoen for langtidsfravær med 60 procent – og det gælder uanset køn, alder og uddannelse.

Ny bestyrelse i HK Kommunal Chefgruppen

21. august 2020  | Chefgruppen  | HK Kommunal

På bedste corona-digital vis blev den nye bestyrelse for Chefgruppen i juni valgt efter en høringsrunde via e-mail, da den traditionelle chefkonference i marts jo blev aflyst.

Se alle nyheder

Problemer med login?