Temadag for mellemledere: Derfor skal du - også - lede opad

03. april 2017  |  Chefgruppen  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Bliv klogere på vores temadag.

Rollen som mellemleder kræver en fin balance mellem de fire ledelsesretninger: op, ned, ind og på tværs. Og den kræver et veldefineret ledelsesrum, så du undgår at blive reduceret til et talerør for topledelsen.

Som mellemleder er du nemlig et centralt bindeled mellem top og bund. Du skal kunne gå i dialog med toppen, orientere dem om problemer og sørge for at give dem overblik. Samtidig skal du medtænke medarbejdernes behov og kompetencer. Det kræver, at du har begge parters tillid og kan forholde dig neutral og professionel.

Mellemledere er loyale den forkerte vej

Ifølge Annette Klausen Bengtsson, konsulent med speciale i mellemledere, er en af de typiske fej, mange mellemledere begår, at deres loyalitet peger i den forkerte retning.

- Det er helt naturligt at have større sympati og derfor også loyalitet over for de mennesker, vi er tætte på i hverdagen. Derfor er det typisk, at mellemlederen kommer til at have større loyalitet over for sine medarbejdere end over for sin chef. I særlig grad hvis hun fysisk sidder tættere på sine medarbejdere og har meget interaktion med dem i hverdagen. Og i endnu højere grad hvis hendes egen chef er fraværende, siger Annette Bengtsson.

Organisationens interesser kommer først

De fleste mellemledere, hun arbejder med, er helt med på den primære loyalitet skal være opad. Alligevel vidner deres daglige handlinger om det modsatte, fordi deres fokus på medarbejdernes trivsel nogle gange spænder ben for organisationens overordnede formål, påpeger hun.

- Selvfølgelig skal mellemlederen have fokus på sine medarbejderes tilfredshed. Men den må ikke komme før organisationens interesser. Her begår de fleste mellemledere den store fejl, at de glemmer at lede opad, siger Annette Klaussen Bengtsson og understreger, at mellemlederen også skal lede i de tre andre retninger: Ned, ind og på tværs.

- Ved at balancere og orientere dig både op, ned, ind og på tværs placerer du dig tættere på de strategiske beslutninger og minimerer risikoen for at stå på sidelinjen uden indflydelse på de beslutninger, der træffes – og som du skal implementere.

Læs Annette Klausen Bengtssons artikel om modet til at lede hele vejen rundt her

Fakta og tilmelding

På temadagen ”360 graders ledelse – led op, ned, ind og på tværs” lærer du at lede opad i din organisation – og resten af vejen rundt. Underviser er Annette Klausen Bengtsson. Læs mere om hende her.

Hvornår? Onsdag den 3. maj 2017 på Hotel Kirstine i Næstved klokken 9.30 til 15.00. Torsdag den 11. maj i 2017 på Papirfabrikken i Silkeborg klokken 9.30 til 15.00.

Pris? 500 kroner for medlemmer af HK Kommunals chefgruppe.

Tilmelding: Senest den 21. april til chefgruppen@hk.dk

Mere fra chefgruppen

Fik du læst …?

16. april 2021  | Chefgruppen

Nye publikationer fra Væksthus for Ledelse sætter fokus på lederen og chefens rolle i faglig ledelse og i at sikre sammenhæng i ledelseskæden. Og en ny bog beskæftiger sig særligt med chefer, der sætter borgeren først. Læs med her.

Ingen top-performer fra første dag

16. april 2021  | Chefgruppen

Når vi inden længe vender fysisk tilbage til arbejdspladserne, vil prisen for de vilde forandringer, coronakrisen har påtvunget os, blive tydelig. Derfor har psykolog Marie Kingston udarbejdet en række gode råd til Chefgruppens ledere om at støtte alle i at vende bedst muligt tilbage.

Vi skal vænne os til at være sammen igen

16. april 2021  | Chefgruppen

Vi står overfor endnu en ny fase i coronakrisens greb – at vende fysisk tilbage til arbejdspladsen. Og med den kampgejst og gå-på-mod, alle har mønstret indtil nu, skal det nok lykkes. Men som ledere har vi nogle særlige opmærksomhedspunkter.

OK21: Forlig om chefaftaler i kommuner og regioner

04. marts 2021  | Chefgruppen

Pensionsforbedringer med mere frit valg og et projekt om distanceledelse er hovedpointerne i aftalerne, der også byder på en række forhøjede tillæg til særlige grupper.

Gratis coaching til nye ledere og chefer

19. februar 2021  | Chefgruppen

Er du ny i chefstolen? Få tacklet benspænd og barrierer, du ikke har prøvet før. HK Kommunal Chefgrupper tilbyder alle nye ledere og chefer gratis coaching med erfaren ledercoach.

Se alle nyheder

Problemer med login?