HK: Besparelser knægter arbejdsmiljøet

04. april 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Regeringen vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal gentænke arbejdsmiljøindsatsen, men det er ikke engang tilnærmelsesvist svaret på, hvordan vi får rettet op på et stadigt mere skrantende arbejdsmiljø, lyder det fra HK Kommunal.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) erkender nu, at der skal gøres noget for at få bugt med det stadigt dårligere arbejdsmiljø på danske arbejdspladser. Ministerens melding kommer efter nye tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Tallene viser, at flere og flere lønmodtagere gennem de seneste fire år har fået fysiske eller psykiske overbelastninger på arbejdet.

NFA’s undersøgelse viser ifølge beskæftigelsesministeren, at den hidtidige arbejdsmiljøindsats har slået fejl, og han vil derfor nedsætte et ekspertudvalg, der skal gentænke indsatsen på området.

Færre hænder belaster

I HK Kommunal ser næstformand, Mads Samsing, ikke meget perspektiv i et ekspertudvalg.

- Et ekspertudvalg er så langt fra svaret på de alvorlige arbejdsmiljøudfordringer, vi står med. For det kan ikke komme som en overraskelse for nogen, at det går den forkerte vej. I løbet af de seneste seks år er der blevet 30.000 medarbejdere færre til at tage sig af den borgernære velfærd, og det går naturligvis hårdt ud over arbejdsmiljøet, siger Mads Samsing.

Ekspertudvalg rykker ikke

Set i lyset af de senere års voldsomme nedskæringer i den offentlige service er det ifølge HK Kommunals næstformand særdeles begrænset, hvad et ekspertudvalg kommer til at rykke. Og han forventer, at det nye udvalg skal komme med forslag inden for den nuværende økonomiske ramme, som det efterhånden er kutyme.

- Vi og de tillidsvalgte og mange steder også dygtige ledere på arbejdspladserne arbejder hver eneste dag på at forbedre arbejdsmiljøet inden for de givne rammer. Men for at vi virkelig kan få forbedringer, er vi også nødt til at gøre noget ved rammerne. Både økonomisk og styringsmæssigt, siger HK Kommunals næstformand.

Faglighed køres over

Mads Samsing peger på, at HK Kommunals medlemmer ofte oplever, at der ikke er sammenhæng mellem krav, opgaver og ressourcer.

- Og inden for en række faggrupper oplever medlemmerne, at deres faglighed køres over. Og det nytter jo altså ikke noget, at man processerer sig frem til løsninger, hvis man samtidig gennem minusvækst amputerer antallet af offentligt ansatte.

Undersøgelsen fra NFA viser, at antallet af ansatte med psykiske overbelastninger fra 2012 til 2016 er steget med 17 procent. I dag lider hver sjette medarbejder under dårligt psykisk arbejdsmiljø med tegn på stress eller depression.

Arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt