Regering vil skabe bedre velfærd uden at spare

04. april 2017  |  HK Stat  |

Christiansborg

På linje med tidligere regeringer har VLAK nu fremlagt en plan for reform af den offentlige sektor.

Bedre velfærd til borgerne og mere tid til kerneopgaven for medarbejderne. Regeringen vil reformere den offentlige sektor og inddrage medarbejderne i processen. HK Stat-formand glæder sig over samarbejdsviljen hos innovationsministeren.

- Mens vi venter på konkret nyt om, hvordan regeringens sammenhængsreform vil påvirke specielt den statslige sektor, glæder vi os over de klare signaler, som innovationsminister Sophie Løhde sendte afsted ved præsentationen af reformprocessen.

Sådan siger Rita Bundgaard, formand for statens HK'ere, efter at regeringen tirsdag lancerede sin plan for en reform af den 800.000 medarbejdere store offentlige sektor i Danmark. Planen skal blandt andet føre til 'bedre velfærd på tværs af sektorer'. I første omgang vil regeringen kulegrave velfærdsområderne og rense ud i regler og krav om registrering, som stjæler tid fra medarbejdernes kerneopgaver. Planen nævner ikke noget specifikt om, hvordan de statslige styrelser og institutioner skal reformeres.

Sophie Løhde gentog flere gange på pressemødet, at reformen ikke bliver sat i søen for at spare penge. Og hun markerede klart, at medarbejderne skal høres, når den offentlige sektor skal hænge bedre sammen.

- Gode løsninger kræver en bred dialog. Derfor ønsker vi en åben og inddragende proces. Vi rækker hånden ud – først og fremmest til medarbejderne. Jeg tror ikke på, at en vi alene vide-tilgang fungerer, sagde innovationsministeren. Hun tilføjede, at planen langtfra er færdig.

- Vi har ikke alle byggestenene til sammenhængsreformen. Nu går vi i dialog ikke mindst med de offentligt ansatte om, hvilke byggesten der yderligere skal til, sagde ministeren. Den melding glæder Rita Bundgaard, der sammen med de øvrige fagforeningsledere i staten har lagt samarbejdet med den statslige arbejdsgiver på is i protest mod den måde, de oplever Moderniseringsstyrelsen agere på som arbejdsgiver.

De statslige fagforeninger i CFU kræver blandt andet, at arbejdsgiverne skal respektere og undersøtte lokale dialoger og reel inddragelse. Gode løsninger kræver bred dialog,  understreger CFU.

Også LO tager pænt imod udspillet

’Det her er ikke en spareøvelse’

På pressemødet afviste både innovationsminister Sophie Løhde og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), klart, at målet med deres projekt er at spare penge.

- Der er ganske enkelt ikke noget mål om at spare – fordi det her ikke er en spareøvelse. Men vi skal have mere kvalitet for de 540 milliarder kroner, vi bruger på den offentlige sektor hvert år, sagde Sophie Løhde.

Brian Mikkelsen sammenlignede sammenhængsreformen med en proces, hvor man gør en privat virksomhed bedre og stærkere og skaber større medarbejdertilfredshed.

- Det er win – win – win. Den offentlige sektor kommer til at køre længere på literen, livet bliver lettere for medarbejderne og vi kan investere mere i velfærd, sagde Brian Mikkelsen med begejstring i stemmen.

'Velkommen på statens arbejdspladser'

I begyndelsen af 2018 præsenterer regeringen et samlet reformprogram for sammenhængsreformen. Forinden skal innovationsministeren og andre ministre besøge alle landets kommuner og de 5 regioner. Et panel skal give råd til indholdet i reformen, og en referencegruppe med lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer skal nedsættes.

HK Stats formand foreslår innovationsministeren og hendes kolleger også at lægge vejen forbi nogle statslige arbejdspladser.

- Jeg sender hermed en åben invitation. Ministeren behøver bare ringe, så arrangerer HK Stat gerne en rundtur til nogle af de arbejdspladser, hvor vores medlemmer løser opgaver og kan bidrage med gode ideer til udviklingen, siger Rita Bundgaard.

Sammenhængsreform: Borgeren først – en mere sammenhængende offentlig sektor

VLAK-regeringen vil forny den offentlige sektor med en reform, der har 4 spor:

• Medarbejderne skal have mere tid til kerneopgaven og ikke bruge tid på unødvendige krav og registreringer. Færre krav og regler skal sikre medarbejderne mere plads til at udfolde deres faglighed.
  • Der skal skabes bedre velfærd på tværs af sektorer. Opgaver skal løses, så borgeren oplever bedre service og sammenhæng, og så vi får mest velfærd for pengene.
  • Den offentlige sektor skal være mere tidssvarende ved hjælp af ny teknologi og digitale velfærdsydelser.
  • Bedre ledelse skal skabe bedre velfærd. En ledelseskommissionen er sat til at finde ud af hvordan det mål kan nås.