Dukketeater i Slagelse – hvem fører hvem?

06. april 2017  |  Sjælland

Slagelse Byråd har besluttet at stoppe for ansættelse af administrative ansatte for at få styr på stort underskud. HK Kommunal Sjælland opfordrer politikerne til at tage ansvar.

Dukketeater

Det sker, efter at man i tirsdagens udgave af Sjællandske kunne læse, at Slagelse Byråd havde truffet vigtige økonomiske dispositioner på mandagens byrådsmøde, især ved at bremse op for ansættelse på konto 6, som dækker over administrative ansatte. Eller gør den det?

- I HK Kommunal Sjælland synes vi, at det virker, som om byrådet i Slagelse er i gang med en eller form for dukketeater. Der er dog ingen historie og sammenhæng i det fremførte. Målgruppen er umulig at se, og hvem der er dukken og dukkefører skifter vist hænder alt efter dagsorden og sag. Det er direkte pinligt at overvære, og den ville ikke få ret mange spilledage på et Broadway teater, siger Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland.

Ved vedtagelsen af budget 16 sagde byrådet ellers, at der var styr på pengene, og kassebeholdningen var fin. Nu mangler der imidlertid 157 mio. på regnskab 2016, og for at få styr på det skal der indføres en transparent økonomimodel og ansættelsesstop på konto 6.

- Har de samme politikere ikke siddet på samme stol i nu 3 år forinden? Og har de bare ladet stå til i forhold til økonomistyringen? Det er bekymrende læsning, og nu vil byrådet have ugentlige rapporter. Hvem skal lige lave dem, oversætte dem for politikerne og lave nye beregninger, når der skal skæres på administrative ansatte? Og skal de færre administrative ansatte give alle de millioner? - Det giver ikke rigtig mening, mener Michael Rosenberg, og fortsætter:

- KORA-analysen nævnes fra byrådet, men den stopper sin beregning i 2015. Byrådet har i perioden 2014-16 skåret 89,2 HK-ansatte, som svarer til 13,2% af HK-ansatte. Det er blandt andet sket ved centraliseringer, som de valgte påtænker at lave om igen.

HK Kommunal Sjælland undrer sig over, at valgkampen allerede nu bærer præg af signaler til de ansatte om, at de ikke alle er lige vigtige. De mener, det er yderst problematisk, at de nuværende politikere og kandidater bruger analyser, som de anser for hellige i jagten på at fiske stemmer senere på året. Rigtig interessant fra byrådsmødet er dog den passus fra referatet, hvor LA er citeret for, at ’LA har er en generel utryghed omkring den måde, ledelsen følger op på de politiske beslutninger’.

- Det største problem i byrådet er vist tillid, som smitter af på alle beslutninger – og dermed på de ansatte og borgerne, vurderer Michael Rosenberg, og kommer til slut med denne opfordring til politikerne:

- Byråd – kom nu ind i kampen og tag ansvar. Stop dukketeateret eller vis i det mindste, hvem der er dukke og dukkefører.

Kommunal Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK