Rekordmange offentligt ansatte fyret sidste år

06. april 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Dobbelt så mange offentligt ansatte blev fyret sidste år i forhold til året før. Specielt administrative medarbejdere og medarbejdere inden for undervisning og sundhed.

Sidste år fik hele 2000 offentligt ansatte en fyreseddel. Det er dobbelt så mange som i 2015 og det højeste antal i fem år. Det skriver Ugebrevet A4 på baggrund af en ny rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Tallene i analysen viser, at antallet af offentligt ansatte, vil blive reduceret med yderligere 16.000 personer – det skyldes, at regeringen har lagt op til en vækst på 0,3 procent om året i den offentlige sektor frem mod 2025.

Dårligere kvalitet, dårligere arbejdsmiljø

Erik Bjørsted fra AE vurderer, at en del af forklaringen på de mange fyringer er effektiviseringer, og at man har udbudt varer og tjenester til private virksomheder. Til Ugebrevet A4 siger han:

- Der er selvfølgelig et effektivitetspotentiale nogle steder i den offentlige sektor, men det er ikke alle områder, der i lige høj grad kan effektiviseres. Der er grænser for, hvor mange børn en pædagog kan holde opsyn med ad gangen, og hvor mange borgere en hjemmehjælper kan nå at tage på sin runde i byen, siger Erik Bjørsted til Ugebrevet A4.

Ifølge HK's forbundsformand, Kim Simonsen, vil de stramme budgetter både føre til dårligere kvalitet, dårligere arbejdsmiljø, mere stress og mere sygefravær.

Problemer med login?

Log ind med NemID