Sjællandske tillidsfolk vil ha’ lønstigninger til alle

06. april 2017  |  HK Stat  |  Sjælland  |

Hvis det står til tillidsrepræsentanterne i HK Sjællands område kommer der mærkbare lønstigninger og overenskomstsikrede fridage på menuen i 2018. Det viste en hurtig exit poll, da 25 tillidsfolk onsdag begav sig hjem til kollegerne efter en formiddag i OK18’s tegn.

- Forhåbentlig får I inspiration til en snak med jeres kolleger på arbejdspladserne om, hvad de gerne vil have ind i vores næste overenskomst. Om et års tid kan alle medlemmer stemme om resultatet af forhandlingerne, og forinden skal flest mulige skal være med i processen med at prioritere vores krav.

Peter Raben, næstformand i HK Stat, varmer op til to en halv times møde med HK Stat-tillidsrepræsentanter fra arbejdspladser i HK Sjællands store område. De har indtaget mødesalen i HK-afdelingens kontor i Slagelse for at høre om de temaer, HK Stats sektorbestyrelse har kig på op til overenskomstforhandlingerne – og for at give deres besyv med. Forinden har Estrid Husen, formand for HK Stat Sjælland, budt tillidsfolkene velkommen og talt om, hvor vigtigt det er at tage del i forberedelserne til OK18.

Stor interesse

Mødet er det andet af sin slags. Det første løb af stabelen i Vejen tirsdag. Her havde så mange sydjyske tillidsrepræsentanter meldt deres ankomst, at mødet måtte flyttes til større lokaler. I løbet af april og maj afholder HK-afdelingerne over resten af landet tilsvarende OK18-møder for deres statsansatte tillidsrepræsentanter.

- Interessen for at diskutere krav til OK18 er tilsyneladende stor, konkluderer Peter Raben.

Han har et større slideshow og en masse ord med om situationen op til forhandlingerne og om løn, arbejdstid og frihed, kompetenceudvikling og organisationspuljer.

- Der ser ud til at være pæne lønstigninger på vej til vores privatansatte kolleger, siger han og henviser til de overenskomster, der netop er indgået på store dele af det private arbejdsmarked.

Råd til mere

Med en samlet ramme i underkanten af 7 procent over 3 år plus det, der kommer ud af de  lokale lønforhandlinger i virksomhederne, har de privatansatte udsigt til betydeligt mere end de godt fire procent, de statsansatte HK’eres lønninger ser ud til at stige med i hele den nuværende overenskomstperiode fra 2015-2018.

- Vi mener, at der denne gang er plads til mærkbare forbedringer. Derfor hedder sloganet for overenskomstfornyelsen også OK18 – råd til mere, siger Peter Raben og hæver stemmen, da han siger de tre små ord – råd til mere.

Han konstaterer, at de statsansatte plejer at få nogenlunde samme lønudvikling som de privatansatte. Men han lover bestemt ikke noget. Moderniseringsstyrelsen – statens arbejdsgiverkontor, som er de statsansattes forhandlingsmodpart – agerer som det sparsommelige Finansministeriums forlængede arm, forklarer han.

Og så går han i gang med at gennemgå sine slides og give tillidsrepræsentanterne inspiration til diskussionen om overenskomstkrav hjemme på arbejdspladserne.

Tillidsrepræsentanternes favoritter

Det er ikke meningen, at dagens møde skal munde ud i nogen hitliste over HK Stats krav til OK18. Den liste skriver sektorbestyrelsen først i august, når medlemmerne har givet deres mening til kende. Men et fingerpeg om tillidsrepræsentanternes favoritter på OK-menuen står alligevel tilbage efter mødet. Lige inden arrangementet slutter, sætter hver deltager nemlig kryds ved 4 ud af overenskomstmenuens i alt 15 krav.

Flest krydser får:

1. Mærkbare generelle lønstigninger til alle
  2. Anciennitetstrin, så lønnen stiger i takt med, hvor længe man har været ansat
  3. Fri med løn 24.12., 31.12. og grundlovsdag ind i overenskomsten
  4. Et individuelt klippekort til kompetenceudvikling
  5. Og på en delt plads: Tillæg og gode arbejdsvilkår for tillidsrepræsentanter, Opret en frit valg-konto, Samme løn over hele landet

Om HK Sjælland

HK Sjælland er en lokalafdeling i HK med kontorer i Slagelse, Roskilde og Nykøbing F. Afdelingen dækker kommunerne Faxe, Greve, Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg. Afdelingen er fagforening og fagligt fællesskab for omkring 1900 statsansatte og i alt 34.000 HK’ere i regionen. Formand for HK Stat Sjælland er Estrid Husen.

Indtryk fra OK18-mødet i Slagelse

OK18 Stat