Velfærd, udvikling og faglighedernes forandring

07. april 2017  |  Hovedstaden

Velfærd, udvikling og faglighedernes forandring var de tre gennemgående temaer på en vellykket repræsentantskabsgeneralforsamling i HK Hovedstaden torsdag den 6. april

Traditionen tro havde HK Hovedstaden inviteret en gæstetaler. I år kom overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen. Nøgleordet for Frank Jensen var ”sammenhængskraft” og med afsæt i det, rundede han huslejeniveauer, folkeskoler, ordentlige vilkår og godt arbejdsmiljø i offentlige sektor og sociale klausuler. Alt sammen emner, som vi må stå sammen om at beskytte og bevare, hvis vi vil opretholde et ordentligt velfærdssamfund i Danmark – også på fremtidens arbejdsmarked. Afslutningsvist takkede han HK Hovedstaden og HK Hovedstadens tillidsrepræsentanter i Københavns Kommune for det gode samarbejde.

Frank Jensen RGF 2017

Den tråd, tog HK Hovedstadens fællesformand Christian Grønnemark op, da han efterfølgende aflagde mundtlig beretning for repræsentantskabet. Christian Grønnemark udtrykte sin bekymring over den højredrejning, som vi ser i dele af verden, men glædede sig dog over de lyspunkter, det er, at modbevægelserne bliver mere synlige, f.eks. i Frankrig og Tyskland.

Også den nuværende regerings (manglende) evne til at regere blev vendt. Skattelettelser til erhvervslivet og de rigest stillede skal ikke finansieres af velfærdsforringelser som færre ansatte i den offentlige sektor, senere tilbagetrækning og stramninger af overførselsindkomsterne, så 62.000 børn kommer til at vokse op i fattigdom.

Christian Grønnemark RGF 2017

- Jeg har en stærk forventning til, at Mette Frederiksen får afviklet dette asociale monster, når hun i en nær fremtid bliver statsminister.  Det skal vi nok husk hende på, sagde Christian Grønnemark.

Endelig opfordrede Christian Grønnemark til at møde fremtiden og dens muligheder med nysgerrighed, for der vil komme områder, hvor klassiske HK-fagligheder bliver udfordret.

- Vi er tæt på computeren og dens data. Vi er tæt på service- og tjenesteydelser. Og vi er tæt på internettets uanede muligheder for direkte kontakt mellemudbyder og forbruger. Vi skal kunne anvise vejen til medlemmerne. Mit budskab er, at vi alle skal til at gentænke vores faglighed. Hvad er blevet og ikke mindst hvad bliver automatiseret eller digitaliseret? Og hvordan har det haft en indvirkning på netop mit fag og min faglighed? Det vil HK Hovedstaden tage fat på, lovede Christian Grønnemark.

Og med disse højaktuelle emner blev beretning og udtalelse vedtaget.

RGF 2017

På generalforsamlingen blev også vedtaget tre forslag blandt andet om mere medlemsinvolvering, som skal stilles på HK’s kongres til oktober.

Læs HK Hovedstadens udtalelse (PDF): Udvikling og velfærd i Danmark skal ske ved fornuftige investeringer i en velfungerende og moderniseret offentlig sektor