OK17: Her stemmer smede, laboranter, teknikere og kontorpersonale sammen

10. april 2017  |  HK Privat  |

På virksomheden ThermoFisher Scientific i Roskilde står HK/Privat, 3F, Metal, Elforbundet og Teknisk Landsforbund sammen om at få flest mulige til at stemme om deres nye overenskomst.

Arrangement i anledning af urafstemning på ThermoFischer Scientific

Snakken går livligt hen over bordet med bolsjer, pjecer og andet ok-materiale.

Annette Riber Madsen hilser med et smil på de nysgerrige kolleger i ThermoFisher Scientifics kantine. Som fællestillidsrepræsentant og tillidsrepræsentant for laborantgruppen er hun en af drivkræfterne bag et fælles urafstemningsarrangement om de nye industrioverenskomster. Initiativet skal sikre, at HK-medlemmerne og kollegerne fra de andre fagforeninger stemmer inden d. 19. april kl. 23.59.

- Det handler om at få så mange medlemmer som muligt til at stemme om deres overenskomst. Det gælder selvfølgelig HK-medlemmer, uanset om de arbejder på kontor eller i laboratoriet, men også 3F’ere, metalmedlemmer, elektrikere og medlemmer fra Teknisk Landsforbund, siger Annette Riber Madsen.

Derfor har hun og tillidsrepræsentantkollegerne forberedt et større urafstemningsarrangement på virksomheden. Ud over det helt centrale - muligheden for at stemme ja eller nej til de nye overenskomster via iPad eller computer - er der også stillet borde op i et ”L”, hvor brochurer om overenskomsterne ligger side om side med bolsjer, sutter med ”Er du OK-logo” og ditto regnslag.

Medlemsønsker er med i OK’en

Fremmødet tyder på, at tillidsrepræsentanterne har succes med deres forehavende. Flere af de 400 kolleger kommer i en lind strøm, og selv om det er for tidligt at sige noget om stemmeprocenten på virksomheden, ser det ganske pænt ud på nuværende tidspunkt ifølge Annette Riber Madsen. Mange af kollegerne skal lige have noget merchandise med plus en snak om nogle af de ting, der betyder noget for dem i den nye overenskomst. Og den snak tager de så med Annette Riber Madsen eller Ina Jensen, der er tillidsrepræsentant for HK’erne på kontor.

Ifølge Annette Riber Madsen er det en styrke, at medlemmerne kan se, at de ønsker til deres arbejdsliv, som de hver især skrev på enten fysiske eller digitale postkort til HK/Privat sidste sommer, skinner igennem i overenskomsten.

- Det er forhøjelsen af fritvalgskontoen til 4 procent, børneomsorgsdagene og ikke mindst seniorernes nye ret til mere frihed. Jeg stemmer selv ja, siger hun.

Vil gerne holde på seniorerne

Netop seniorernes forhold er også vigtige for Torben Strand, der udover at være site manager for ThermoFisher Scientific– det, der svarer til øverste chef for virksomhedens Roskildeafdeling, er formand for Dansk Industri Roskilde/Køge Bugt.

Virksomheden har ganske mange seniorer ansat, og den har ingen interesse i at sige tidligt farvel til dem.
- Derfor er det positivt, at seniorer får ret til gradvis at drosle ned på arbejdet. Det er min formodning, at mange af den grund vil kunne holde længere på arbejdsmarkedet. Det er godt for dem. Og for os som virksomhed er det 10 gange bedre at beholde en medarbejder på nedsat tid end at sige helt farvel, siger Torben Strand.

Han er også tilfreds med overenskomstens fokus på efteruddannelse, altså det, der kaldes ”Aftalt uddannelse”, som har 100 procents løndækning.

- Der er ikke blevet gennemført al den uddannelse, som der burde. Men det er vigtigt, at virksomheder tilbyder opkvalificering, og det er også sundt som samfundet, siger han.

Viser sin respekt for det danske aftalesystem

Torben Strand har som site manager på Roskildevirksomheden sagt god for, at tillidsrepræsentanterne kunne stable urafstemningsarrangementet på benene.

- Jeg ser det som vores måde at vise respekt for det system, vi har i Danmark. Det har vi en interesse i at understøtte. Også fordi det er en falliterklæring, hvis folk ikke stemmer, siger han.

Samtidig får medarbejderne mere viden om deres overenskomst, og det er godt for det fremtidige arbejde med bestemmelserne, mener både fællestillidsrepræsentanten og site manageren – forudsat at det bliver et ja ved urafstemningen. Det bliver både Annette Riber Madsen, Torben Strand, kollegerne på ThermoFisher Scientific og alle andre klogere på, når forligsmanden præsenterer resultatet af urafstemningen torsdag d. 20. april.

Overenskomst OK2017

Kort om virksomheden

ThermoFisher Scientific har cirka 400 medarbejdere på virksomheden i Roskilde og er sammen med afdelingen i Hvidovre en del af en global koncern.

Virksomheden producerer blandt andet udstyr til celledyrkning og andet medicoudstyr.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK