Fællesskab giver bedre arbejdsforhold

11. april 2017  |  HK it, medie & industri

Om få dage smælder det røde flag atter på en forhåbentlig blank og vårfrisk dag. Vi har bedt tre tillidsvalgte fortælle om deres verden, deres kolleger og deres sag

Vi har bedt en tillidsrepræsentant fra it-branchen, en fra mediebranchen og en arbejdsmiljørepræsentant fra industriens verden om hver især at skrive deres personlige 1. maj-tale. Alle har frit kunnet vælge at skrive om lige præcis det, der lægger dem mest på sinde. Ingen af dem har vidst, hvem de to andre ”talere” ville være eller, hvad de kunne tænkes at skrive om. Det har givet tre forskellige taler, hvor der kommes rundt om både fyringsrunder, fremtidens arbejdsmarked, arbejdstid, stress og en uheldig tendens til at tage tilkæmpede goder for givet. Men fra hvert deres hjørne af IMI, viser det sig, at svaret på stort set alle udfordringer er fællesskabet.

Solidariteten skal ikke ofres på grådighedens alter

FOTO: MARK KNUDSEN

Taler: Henrik Christensen, tillidsrepræsentant, Politikens Lokalaviser

Hvad skal vi med 1. maj? Er der overhovedet brug for at italesætte fællesskab og solidaritet?

Jeg kan engang imellem godt komme lidt i tvivl, om det overhovedet nytter noget, når der er rigtig mange ting i vores samfund, der indikerer at fællesskabet ikke er i høj kurs.

Eksperterne siger, vi er godt på vej ud af krisen eller ligefrem, at krisen er overstået, men samtidig oplever vi den ene sparerunde efter den anden med fyringer og nedskæringer.

Jeg undres samtidig over den forgyldning, der sker i toppen af vores samfund. Gyldne håndtryk, grådighed og fordoblinger af bestyrelseshonorarer osv. Det er måske alle disse sparerunder og nedskæringer, der finansierer forgyldningerne.

Der er en tendens til at kigge opad på livets stige og opfatte det, der sker på toppen, som det vi alle skal stræbe efter, koste hvad det vil. Når vi gør det, mener jeg, at vi ofrer solidariteten og fællesskabet på grådighedens alter. Det bliver ”mig først” og IKKE ”første maj” og dermed fællesskabet, der bliver parolen.

Intet bliver som i gamle dage. Samfundet forandrer sig hele tiden. Forandring er blevet et vilkår, der før eller siden vil ramme os alle. Derfor er det vigtigt at fagbevægelsen tager et kig i krystalkuglen, så vi kan forberede os, selvom fremtiden er svær at spå om. En ting er dog sikker – der vil hele tiden ske forandringer.

Den 4. industrielle revolution (digitalisering, kunstig intelligens, robotteknologi osv.) vil forandre vores arbejdsmarked de næste 20 - 30 år og stille store krav til vores uddannelser og efteruddannelse. Her er det vigtigt, at fagbevægelsen deltager som en vigtig medspiller. Fagbevægelsen skal være et naturligt samlingssted for fagene – også de nye – der vil opstå i kølvandet på de ny teknologier. Det er her vi skal hjælpe hinanden med at sejre, gøre os dygtigere og genopfinde et bredt fællesskab.

Så se op fra din smartphone, kig din sidemand i øjnene og mød hinanden i den virkelige verden.

Til sidst vil jeg sige, at talerne og de gode intentioner fra 1. maj også gerne skulle give genlyd årets øvrige 364 dage og ikke kun 1. maj.

God 1. maj!

Ingen skal stå alene på arbejdspladsen

FOTO: BERIT HVASSUM

Taler: Pia Kaspersen, arbejdsmiljørepræsentant, Bornholms Mosteri

Da jeg var barn i København, var 1. maj en stor og vigtig dag for arbejderne og deres fagforeninger.

Der var et kæmpe optog af mennesker med faner der strakte sig fra Dr. Louises Bro, langs Nørrebrogade, ned af Fælledvej og helt til Sankt Hans Torv, for til sidst at kulminere i Fælledparken til taler, partisnak og folkefest. Det var vigtigt at møde op og vise, at man stod sammen og var solidariske.

Det var et fællesskab, man var stolt af – og som gjorde arbejderne stærke.

Det fællesskab, der var dengang, har været med til at forbedre og skabe de forhold, vi i dag har på arbejdspladserne – og vi har meget at takke disse mennesker for.

Men i takt med at arbejdsvilkår og forhold er blevet bedre, er sammenholdet blevet mindre.

Bevares, der er stadig nogle, der mødes til partisnak 1. maj, men for mange er 1. maj reduceret til en hyggetur i Fælledparken med mulighed for at feste og måske drikke nogle øl og for langt de fleste en kærkommen fridag, hvor arbejdskamp ikke er det, der fylder tankerne.

Jeg synes det er ærgerligt, at vi har mistet fællesskabsfølelsen, da det er en følelse, der kan gøre os stærkere i hverdagen.

Når man har et fællesskab i ryggen, er det nemmere at sige fra over for urimeligheder. Og der er jo noget der tyder på, at mange føler de bliver udsat for urimeligheder på arbejdspladsen og ikke ved, hvordan de skal tackle det. Der er rigtig mange der går ned med stress og udbrændthed. Alt for mange af de stressramte har følt, at de har stået alene med problemerne, og de har ofte ikke haft nogen at tale med det om på arbejdspladsen.

Jeg tænker, at fællesskab og god omgangstone kunne være første step på vejen til at få løst mange problemer. Hvis man har et godt fællesskab, er man ikke alene og har nogen at tale med og finde støtte hos. I et godt fællesskab står man sammen og kæmper sammen for at få løst problemerne.

Så jeg vil opfordre til, at I fejrer 1. maj. sammen med jeres kolleger.

Pas godt på hinanden og hav en god 1. maj alle sammen!

8 timers arbejde - 8 timers fritid – 8 timers hvile

FOTO: SONJA ISKOV

Taler: Lene Kjærgaard, tillidsrepræsentant, CSC

Parolen ”8 timers arbejde – 8 timers fritid – 8 timers hvile” var i begyndelsen af 1900-tallet et tilbagevende indslag i 1. maj-demonstrationerne. Endelig i 1919 blev 8-timers arbejdsdagen indført – og i 1991 blev kravet om en 37 timers arbejdsuge indfriet.

Vi er nu nået til 2017. Der er gået næsten 100 år, siden 8-timers dagen blev indført, men på nogle områder, har vi givet køb på den ret. I mange overenskomster har vi fået indført begrebet ”funktionsløn”, der gør det meget uigennemskueligt, hvor mange timer man skal arbejde.

Vi har nu også i mange overenskomster fået indført et nyt begreb ”systematisk overarbejde”, der giver arbejdsgiverne ret til at øge arbejdstiden op til 42 timer om ugen i halvdelen af året.

Arbejdsgiverne taler meget om ”fleksibilitet”, og det, de i bund og grund mener med ordet, er bare, at vi skal arbejde mere for mindre betaling.

I it-branchen lever vi af at sælge tid eller viden. Og arbejdsgiverne vil have så meget arbejde som muligt for så lidt betaling som muligt. Vi oplever stress og udbrændthed.

Derfor skal vi sørge for stadig at kæmpe for de ting, fagbevægelsen begyndte på for hundrede år siden.

Det er stadig relevant at tale om arbejdstid. Måske kan det lyde forkælet at tale om fritid og hvile, men det er i fritiden, at vi lærer vores børn at påtage sig det ansvar og indgå i det fællesskab, som udgør fremtidens arbejdsmarked.

God 1. maj.

Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK