Laboranternes fremtidsudsigt er stadig lys

11. april 2017  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Laboranterne har altid haft en for andre faggrupper misundelsesværdig lav ledighed i faget. Vi har spurgt formand for Dansk Laborant-Forening Susanne Bahne Hansen om, hvad der sker i medicinalbranchen efter de mange fyringsrunder, og om laborantfaget vil forblive lukrativt for den næste generation

Antallet af laborantpraktikanter og antallet af praktikpladser vil nærme sig hinanden i de kommende år, vurderer Susanne Bahne Hansen. FOTO: MARK KNUDSEN

For et par år siden tog tillidsrepræsentanterne i Leo Pharma initiativ til, at virksomheden oprettede flere praktikantstillinger. Det faldt i så god jord hos ledelsen, at tillidsrepræsentanterne nærmest var på turne for at fortælle om, hvad deres arbejdsplads kunne tilbyde de kommende laborantpraktikanter. Nu er det slut med at tage nye praktikanter ind – og tillidsrepræsentanterne på andre virksomheder i medicinalindustrien kan bekræfte samme tendens på deres arbejdspladser.

Ledigheden blandt laboranter har sjældent givet anledning til bekymringer, da de ofte har fået en ansættelseskontrakt stukket i hånden næsten samtidig med, at de fik fyresedlen. Så hurtigt går det ikke længere. Alligevel er formanden for Dansk Laborant-Forening Susanne Bahne Hansen optimistisk, når talen falder på beskæftigelsesmulighederne for fremtidens laboranter.

– Der er ganske rigtigt et lille fald i antallet af praktikantstillinger på de virksomheder, som normalt havde en, to eller tre laborantpraktikanter. Til gengæld kan jeg se, at der også er sket en stigning i antallet af praktikpladser på større virksomheder. Det er virksomheder som Novo Nordisk, Novozymes og Chr. Hansen, så alt i alt tyder det på, at antallet af praktikpladser er status quo, siger hun.

Og det kan godt undre laboranter rundt omkring, for det er især den nyligt overståede fyringsrunde i Novo Nordisk, der har givet anledning til bekymringer om både laboranters ledighed og fremtidsudsigterne for den næste generation laboranter.

Praktikantskillinger sikrer praktikantstillinger

– På nogle af de steder, der har været ramt af fyringsrunder, er budgettet for laborantpraktikanter placeret i de enkelte afdelinger. Der kan sagtens være rigtig god stemning for at tage en laborantpraktikant ind, for man vil også gerne have og tage ansvar for at sikre kompetent arbejdskraft i afdelingen. Men når afdelingen selv skal finde lønkronerne til den, så er der desværre en tendens til, at man alligevel undlader at tage en laborantpraktikant, siger Susanne Bahne Hansen, der også er tillidsrepræsentant hos Novozymes.

– I andre virksomheder som eksempelvis på min egen arbejdsplads, er der en særlig pulje med øremærkede midler til laborantpraktikanter. Det har den effekt, at lige præcis de penge anses for urørlige, og derfor er det ikke praktikantstillingerne, der spares på, siger hun.

Fyringsrunden i Novo Nordisk har heller ikke haft en synderlig effekt på antallet af virksomhedens laborantpraktikpladser. Til gengæld har den ramt de afskedigede laboranter hårdere end, laboranter normalt rammes – og det giver efterdønninger i hele branchen.

– Jeg snappede også efter vejret, da det skete, og tænkte, hvad sker der lige nu for laboranterne i hovedstadsområdet? Ved tidligere fyringsrunder i virksomheder som Leo Pharma, Lundbeck eller Takeda er der sket det, at markedet har kunnet opsuge de afskedigede laboranter med lynets hast, fordi Novo Nordisk har sagt, at de havde brug for arbejdskraft og alle de ledige laboranthænder, der kunne skaffes. Der er set eksempler på, at fyrede medarbejderes CV’er blevet sendt direkte fra den afskedigende virksomhed til HR-afdelingen i Novo Nordisk. Men nu er det Novo Nordisk selv, der fyrer – og så kan markedet ikke stabilisere sig selv på helt samme måde, som når der har været fyringsrunder på virksomheder, der er mindre end Novo Nordisk, forklarer Susanne Bahne Hansen.

Når den største arbejdsplads ikke selv stabiliserer markedet som hidtil, kan det ikke undgås at ramme så hårdt, at formanden også forudser et hop i laboranternes ledighedsstatistik.

– Der er nogle virksomheder som eksempelvis Chr. Hansen, der søger laboranter og ansætter en del, men de skal ikke bruge lige så mange, som der er blevet opsagt. Så det vil gå lidt langsommere, end vi har været vant til, siger hun.

Antallet af job ændrer sig ikke – jobbet ændrer sig

Mens fyringsrunderne tvang laboranter væk fra arbejdspladsen, begyndte robotter at overtage opgaverne. Og det er ikke noget, der ligefrem beroliger laboranterne.

– Det er klart, for amerikanske undersøgelser konkluderer ofte, at teknologien vil kunne løse alle de opgaver, laboranterne udfører i dag. Men hos Novo Nordisk har vi set, at der er kommet robotter på et område, der er plaget af ensidigt gentaget arbejde. Laboranternes arme blev simpelthen ødelagt, og laboranterne blev sygemeldt på stribe. Så overtog robotterne opgaverne, og laboranterne frygtede at blive overflødiggjorte, så de mødte robotterne med skepsis på trods af, at alternativet var at få ødelagte arme. Men der skete det fuldstændigt modsatte af, hvad laboranterne havde frygtet. Et par år senere var antallet af laboranter i afdelingen nemlig fordoblet, siger Susanne Bahne Hansen.

Robotterne kaster nemlig flere opgaver af sig, end de overtager.

– Når der sker en automatisering, og der kommer flere robotter ind, så kommer der også rigtig meget mere data ud af det end tidligere. Og den databehandling er en laborantopgave, siger formanden.

Ifølge hende er det altså ikke antallet af jobs, der kommer til at ændre sig. Det er opgavernes karakter, der kommer til at ændre sig.

– I uddannelsesudvalget på Professionshøjskolen Metropol, hvor jeg sidder med, har vi spurgt aftagerne af laborantpraktikanter, hvad fremtidens laboranter skal kunne. Det var blandt andet noget med automatisering og programmering af robotter. Laboranterne forventes at være kreative og at kunne tænke selvstændigt for at kunne løse opgaverne. De vil få et større ansvar i forhold til at vurdere egne data og i planlægningen af arbejdsopgaver. Det er også noget af det, der bliver brugt tid på rundt om på professionshøjskolerne i dag, siger Susanne Bahne Hansen.

Opgaverne skal holdes inden for faggruppen

Antallet af studiepladser er også ændret, så det vil stå bedre mål med antallet af praktikpladser.

– For et par år siden var der en meget stejl stigning i antallet af studiepladser, men samtidig var antallet af praktikpladser ret stabilt. I Dansk Laborant-Forening hilste vi det derfor velkommen, da laborantuddannelsen blev udpeget som en af de uddannelser, der skulle sænke antallet af studiepladser. Det kommer til at slå igennem om et par år og, det er nok ikke så tosset. Det er vigtigt at sikre, at laboranter ikke uddannes til ledighed, men omvendt må der heller ikke opstå en mangel på laboranter, for så vil opgaverne gå til andre faggrupper, og det ville være den største trussel for faget, siger Susanne Bahne Hansen.

Karriere Fag og Fremtid Arbejdsmarked Digitalisering Kompetencer Uddannelse Udvikling