OK hele livet

12. april 2017  |  HK Privat  |

Balancen mellem arbejdsliv og fritid har sat sit præg på de nye overenskomster. OK 17 har taget hul på en livsfase-tankegang, mener en arbejdsmarkedsforsker og to samfundsdebattører. Og så er overenskomsten god for ligestillingen, vurderer de.

Illustration af Morten Voigt: Mor med lille barn

Jeg vil gerne bede om et stykke med work-life-balance, tak. Nogenlunde sådan lød det ønske, mange medlemmer havde til overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked. Og ifølge Christian Lyhne Ibsen, der er arbejdsmarkedsforsker på Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet, lader det til, at forbundene har lyttet til medlemmerne og prioriteret at få overenskomster, hvor arbejdsliv og fritid hænger sammen.

- Work-life-balance har spillet en ret stor rolle ved overenskomstforhandlingerne denne gang qua den fuldt betalte forældreorlov i 13 uger, børneomsorgsdage og retten til seniorfri. Det tegner et nyt livsfaseperspektiv for overenskomsterne, mener Christian Lyhne Ibsen, der sammen med sin kollega Søren Kaj Andersen har skrevet en artikel, der opsummerer OK 17 på det private arbejdsmarked.

Hent artiklen fra FAOShttp://faos.ku.dk/nyheder/ok-2017-stoerre-valgmuligheder-for-den-enkelte/

- Og så er der kommet ekstra penge til fritvalgskontoen, som slår igennem for alle lønmodtagere, der er dækket af en overenskomst. Det er penge, som forbundene har forhandlet hjem, og som den enkelte kan bruge til hvad, han eller hun måtte have lyst til, konstaterer Christian Lyhne Ibsen.

Overenskomstresultatet er et skridt i den rigtige retning

Ifølge Karen Lumholt, medstifter af Familiepolitisk Netværk, burde flere af overenskomstrettighederne udvides til at gælde alle. Hun peger på, at eftersom arbejdsmarkedet udvikler sig med flere løstansatte, freelancere og små selvstændige, vil der være mange, der er afskåret fra goderne. Når det er sagt, mener hun, at resultaterne af industriforliget, som smitter af på alle de andre overenskomster på det private arbejdsmarked, virker som et fremskridt på work-life-balance-fronten.

- Fritvalgskontoen gør, at man kan bruge midlerne, når man har mest muligt brug for det. Helt generelt skal der på det danske arbejdsmarked tænkes mere i livsfaser. Derfor er overenskomstens muligheder for at indrette eget arbejdsliv et skridt i den rigtige retning, siger hun.

- Det gælder for eksempel muligheden for at få mere frihed, mens man har små børn. Der er det supergodt at kunne bruge pengene fra fritvalgskontoen til at holde lidt mere fri, understreger Karen Lumholt.

Nej-kampagne handler også om work-life-balance

Arbejdsmarkedsforsker Christian Lyhne Ibsen peger på, at den største modstand mod overenskomsterne, der er til urafstemning frem til den 19. april, handler om work-life-balance.

- Nogle taler imod arbejdsgivers mulighed for at varsle systematisk overarbejde med en 42 timers arbejdsuge. Det er svært at vide, hvor dybt det stikker, men man kan i hvert fald sige, at det trykker på den knap, som også ved trepartsforhandlingerne i 2012 udløste problemer. Folk vil ikke arbejde mere - hvilket de jo i princippet heller ikke skal, fordi der er lavet en aftale om, at overarbejdet skal afspadseres, forklarer han.

Stort fremskridt for ligestillingen

Mens meningerne brydes om betydningen af aftalen om systematisk overarbejde, er der bred enighed om, at den nye aftale om forældreorlov er stort fremskridt for ligestillingen. Den giver fuld løndækning i 13 uger, uanset om det er mor eller far, der tager orloven - altså work-life-balance på tværs af køn.

- Det er ret fantastisk, at der ikke længere er et loft over løndækningen. Nu er den privatøkonomiske barriere for, at far tager noget mere barsel, forsvundet, siger Lisbeth Odgaard Madsen, administrerende direktør for rådgivningsvirksomheden Potential Company.

Karen Lumholt, medstifter af Familiepolitisk Netværk, er helt enig:
- Det er fantastisk, og det er vejen frem for ligestilling. Lige så snart det bliver fuldt løndækket, vil flere fædre tage mere orlov, fordi familien som helhed ikke vil miste penge ved det.

Hun mener, at det desuden også vil være til fordel for relationen mellem far og barn, men også for mødrenes generelle lønniveau, som ikke vil gå i stå på grund af barslen.

Ofte tjener mændene mere end kvinderne, påpeger hun, og det har hidtil været et tungtvejende argument for, at moren tog langt størstedelen af orloven. Men ikke mere.

Lisbeth Odgaard Madsen understreger, at en decideret ligestilling af forældreorloven mellem mødre og fædre ikke er gjort med den økonomiske ændring. Der skal også en kulturel ændring til, så fædre på orlov ikke tænkes på som ”tøffelhelte” og ”bløde mænd”, men blot som gode fædre, mener hun.

- Der kan vi se, at ændringen er på vej. De mænd, der er på vej til at blive fædre nu, er mere tilbøjelige til at tage orlov med deres nyfødte end fædre for bare 10 år siden, siger Lisbeth Odgaard Madsen.

Seniorer får ret til at drosle ned

Forbedringerne i overenskomsten handler ikke kun om børnefamiliernes vilkår. Seniorerne får også ret til at skrue mere på deres egen work-life-balance i kraft af de seniorfridage, man kan købe sig, når man har fem år tilbage til pensionen.

Karen Lumholt mener, det kan være en fordel for seniorerne at give sig selv flere ”pauser” undervejs i et længere arbejdsliv i stedet for et brat stop på arbejdslivet, hvor man går fra 100 procent arbejdende til 100 procent pensioneret.

- Det er genialt for seniorer. Mange vil komme til at kede sig uden arbejde, men kan eller vil ikke have et fuldtidsjob. Der kan man bedre tilrettelægge sin egen seniortilværelse og mængden af arbejde med de nye muligheder for seniorfrihed, siger hun.

Lisbeth Odgaard Madsen er enig og ser flere gode takter for seniorerne.
- De lider tit under, at de bliver afskrevet for hurtigt på virksomhederne. Mange vil jo gerne arbejde, men også drosle lidt ned gradvist og på den måde holde længere - også på arbejdspladsen. Så med seniorfridagene har de større mulighed for både at tage del i børnebørnenes liv, passe deres eget arbejdsliv og samtidig tage en slapper. Alt sammen i løbet af en normal uge.

Og helt generelt mener hun, at man på virksomhederne skal tænke mere i livsfaser.

- Arbejdsgiverne skal for eksempel hjælpe medarbejderne til at udfolde deres arbejdsliv i overensstemmelse med den fase i livet, de befinder sig i. For eksempel kan seniorerne nogle gange være gode støtter for dem med små børn, så man deles om de opgaver, der kan kræve overarbejde. Det kræver et mere holistisk syn på medarbejdernes kvaliteter og udfordringer, men det har store potentialer i forhold til vigtige temaer som talentudvikling og stressproblematikker, siger Lisbeth Odgaard Madsen.

OK2017 Overenskomst

Medlemmerne har stemt ja til de nye overenskomster

Se listen over forlig

Få det forkromede overblik over ok17