Nethandel sparer kommuner penge

20. april 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

20 kommuner har i et nyt projekt digitaliseret deres indkøb, og det kræver færre ressourcer og sparer penge.

Det seneste år har 20 kommuner digitaliseret deres indkøb, og det ender i et inspirationskatalog, som KL står bag. Kataloget, som udkommer til maj, skal gøre det tydeligt for andre kommuner, hvordan de kan gribe arbejdet med e-handel an. På landsplan køber kommunerne varer og tjenesteydelser for 100 mia. kr. om året.

- Der er rigtig mange penge at hente i det her, siger kommunaldirektør Ulrik Andersen fra Thisted Kommune til DR Midt & Vest.

Inspirationskatalog fra KL

I Thisteds e-handelssystem er der omkring 30.000 varer, og det giver overblik og sparer tid, når der skal købes ind.

- Der er få hænder, der skal ind omkring et indkøb. Digitalt er tingene sat op, så de bliver faktureret med det samme, forklarer kommunaldirektør Ulrik Andersen.

I alt 20 kommuner er med i projektet: Albertslund, Esbjerg, Frederiksberg, Horsens, Rødovre, Tønder, Vejen, Vejle, Holstebro, Hjørring, Frederikssund, Favrskov, Kolding, Viborg, Thisted, Herning, Holbæk, Rudersdal, Glostrup og Hvidovre kommuner.

Problemer med login?

Log ind med NemID