HK.dk logo

Riget kan ikke leve op til behandlingsgaranti

20. april 2017  |  HK Kommunal  |  DL  | 

Sundhedsplatformen er årsag til, at Rigshospitalet ikke længere kan leve op til behandlingsgarantien for blandt andet brystkræft

Kvinder med brystkræft kan ikke længere blive behandlet inden for den tidsgrænse, som ellers er fastsat i de nationale kræftpakker Rigshospitalet i København. Det skriver Politiken.

Hvor lægerne på Rigshospitalet, før sygehuset blev koblet på Sundhedsplatformen, kunne nå at tale med 12 patienter i ambulatoriet i løbet af en dag, kan de i dag kun nå at tale med ni patienter.

Og det betyder, at ventetiden på at få svar på, om man har brystkræft, er blevet forlænget. Mens patienterne før implementeringen kunne få en tid og få svar én uge efter deres første fremmøde, tager det i dag to uger.

"Ventetiden er længere, end vi ønsker"

Årsagen er, at lægerne bruger længere tid på at betjene det nye it-system Sundhedsplatformen, hvilket betyder, at personalet har mindre tid til at tage sig af patienterne.

I et brev, som klinikchef på Rigshospitalet Michael Vestergaard har sendt til en ventende, står der, at ventetiden er 'længere, end vi ønsker'.

- Årsagen til ventetiden er hovedsageligt implementeringen af den nye elektroniske patientjournal, Sundhedsplatformen, på Rigshospitalet. Vanligt er vores patientforløb planlagt således, at patienterne så vidt muligt skal have svar på operation/biopsi, så snart disse svar foreligger. Det er desværre ikke muligt for øjeblikket. Ifølge klinikchefen har lægerne mindre tid til patientbehandling på grund af Sundhedsplatformen. Han skriver, at kapacitetsnedgangen må forventes at strække sig ud over de næste måneder.

Før Sundhedsplatformen fik kvinderne en tid to uger efter operationen, hvor de blev informeret om sygdommens alvor. I dag kan de få en tid efter 4-5 uger.

Samme forlængede ventetider gør sig gældende for patienter med modermærkekræft, som behandles på samme afdeling på Rigshospitalet.


Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Ring til os

HK's fagforening: 7011 4545

Åbningstid: Lukket for i dag

HK's a-kasse: 7010 6789

Åbningstid: Lukket for i dag

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk