Elever fik fif til at komme et skridt foran

24. april 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

På Karrieremessen i marts blev de mange fremmødte kontorelever klædt bedre på til at komme videre i deres arbejdsliv, når grunduddannelsen er på plads.

Fif til den gode ansøgning og til jobsamtalen. Gode råd om, hvordan man brænder igennem med sit budskab. Og mere styr på mulighederne for en karriere, når man er færdiguddannet. Det er bare noget af det, som de 66 fremmødte kontorelever gik hjem med efter at have deltaget i den årlige karrieremesse i HK Kommunal Hovedstaden. Den løb i år af stablen 27. marts og tilbød fire forskellige workshops samt flere stande, hvor forskellige uddannelsesinstitutioner samt kommunale og statslige arbejdspladser præsenterede deres mangeartede tilbud til deres kommende medarbejdere.

Karrieremesse

En af deltagerne var Minna Halkjær Nielsen, der er 2. års kontorelev på Rådhuset i Hillerød Kommune. Hun var taget til Karrieremesse med to elevkolleger, fordi de synes det lød som et godt og relevant tilbud til dem. Og de blev ikke skuffede.

– Vi gik hjem med en masse brugbare ideer og råd. Egentlig ved man godt, hvordan man søger et job og går til en jobsamtale, men det var bare rigtig godt at få sat nogle flere og andre ord på og få nogle ekstra fif. Det kan jo lige være dem, der gør, at man kommer et skridt foran, siger Minna.

Husk både de stærke og de svage sider

Minna Nielsen

Minna Nielsen. (Foto: Berit Andersen)

Selv deltog hun på to workshops på Karrieremessen: 'Job og ansøgning' samt 'Præsentationsteknik'.

– Det var rart at få understreget, hvor vigtigt det faktisk er at få skrevet en ansøgning, som ikke bare er perfekt, men perfekt for MIG. Og det var også godt at blive mindet om, at den ikke skal være for lang, men kun rumme få væsentlige ting. Også at man ikke nødvendigvis skal lægge så meget vægt på karakterer, men mere på sine egentlige kompetencer, siger Minna.

Også i forhold til jobsamtalen gik hun hjem med gode ideer. Om fx ikke at sige, at man er god til det hele, hvis man bliver spurgt om sine svage sider, men i stedet at sige, hvad man selv synes, at man kan blive bedre til, og hvordan man arbejder på at blive det.

– Det understregede for mig, at det inden en jobsamtale er godt at gøre sig selv bevidst både om sine stærke sider, og hvad man måske ikke er helt så skarp til – og så have en plan for, hvordan man tænker at få de kompetencer, man synes, man mangler, siger hun.

Målet er klart

Imellem sine to workshops besøgte Minna også flere af de stande, som arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne havde stillet op. Og den, der tiltrak sig mest af hendes opmærksomhed handlede om kommunom-uddannelsen, hvor hun blev endnu mere sikker på, at det var en, hun ville kunne bruge på sin karrierevej. Men også på standene fra Københavns Kommune og Skat fik hun nogle gode snakker med medarbejdere og elever her, som fortalte om deres hverdag på disse arbejdspladser.

– Det var rigtig rart at høre om job andre steder. Men jeg ved ikke, hvor jeg ender. Kun ved jeg, at mit mål er at blive socialrådgiver – enten ved at gå HK-vejen og arbejde mig opad via efteruddannelse eller gå Metropol-vejen, hvor man starter på socialrådgiver-uddannelsen fra bunden, fortæller Minna.

Under alle omstændigheder følte hun sig, på vej hjem fra Karrieremessen, bedre klædt på til at tage det næste skridt på sin egen karrierevej, som for hende begynder, når hun om fire måneder afslutter sin kontoruddannelse.

Overskriften for de sidste to workshops på Karrieremessen var i øvrigt 'Fremtidens kompetencer' og 'HK'er kom et skridt foran de andre'.

Karrieremesse Karrieremesse

Arrangementer Elev

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK