Her sørger fisk for det gode arbejdsliv

24. april 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

I et af Københavns Kommunes jobcentre er kreativiteten stor i indsatsen for at gøre det rart at komme på arbejde. Og det virker.

På et skrivebord i Jobcenter JI1 på Lærkevej i København står et lille akvarium, hvor tre fisk svømmer roligt rundt – intetanende om, at den primære mission i deres fiskeliv er at sørge for de gode forhold på arbejdspladsen. De er nemlig anskaffet af medarbejderne selv til at gå på omgang mellem skrivebordene, hvor kollegerne så skiftes til at passe og pleje dem.

– Det minder os om, at vi også skal passe og pleje hinanden, hvis vi gerne vil have, at det hver dag skal være rart at gå på arbejde. Formålet med fiskene er på den måde at holde fokus på fællesskabet og på det fælles ansvar for det gode arbejdsmiljø, siger Mana Samardzic, der er tillidsrepræsentant for de 180 HK'ere i denne del af Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning, hvor arbejdspresset er meget stort, og hvor det derfor er så meget desto vigtigere at sætte fokus på arbejdsmiljøet.

Anledningen til fiskeindkøbet var dog også HK's kampagne 'Det gode arbejdsliv', der fik tillids- og arbejdsmiljørepræsentanten til i fællesskab at sætte en undersøgelse i gang, hvor alle medarbejderne blev stillet konkrete spørgsmål, såsom:

• Hvad kan vi bedst lide ved vores job?
  • Hvad bør vi være bedre til?
  • Og hvad skal vi vedligeholde?

Det kom der en masse gode svar på. Og på et efterfølgende afdelingsmøde ville tillidsrepræsentanterne dele gaver ud til dem, der havde svaret på spørgsmålene. Hovedpræmien skulle være noget, som kunne bruges til at minde medarbejderne om, at de hver dag selv skulle gøre en indsats for at vedligeholde det gode arbejdsliv. Og det fik arbejdsmiljørepræsentant Katarzyna Kozak til at komme på ideen med fiskene, der skulle gå på omgang.

– Fisk er en utraditionel måde til at fokusere på det gode arbejdsliv. Vores arbejdsmiljø skal plejes, ligesom fisk, hvis vi skal trives. Det gode arbejdsmiljø kræver fælles ansvar og engagement og det gør fisk også, forklarer hun.

Fiskene har gjort arbejdsmiljøet bedre

De miljøfremmende guldfisk i deres akvarium

Med hovedpræmien fulgte et brev til modtageren, hvor der bl.a. stod:

– Vi er 3 meget søde fisk der gerne vil hjælpe dig og dine kollegaer med missionen (om det gode arbejdsliv, red.). I den uge hvor du er udvalgt, vil vi være hos dig for at støtte op omkring dit bidrag til det gode arbejdsliv i JI1. Vi bliver glade for, at du i denne uge giver os mad hver morgen og skifter 1/3 af vores vand om fredagen, før du videregiver os til en kollega.

I brevet var også nævnt nogle ideer til, hvordan den enkelte kan bidrage til det gode arbejdsliv. Fx:

• Du kan rose en kollega eller chefen, hvis de har gjort noget godt
  • Du kan hjælpe en kollega der er presset
  • Du kan bage en kollegakage
  • Du kan spise frokost med en kollega du kender mindre godt

Ideen med fiskene, der går på omgang, har allerede vist sig at være en god ide. Langt de fleste medarbejdere i JI1 synes, det er både en sjov og nyttig ide. Og arbejdsmiljøet er også blevet bedre.

– Der er i hvert fald ingen tvivl om, at de har sat processen i gang. Mange reflekterer mere over, hvad der skal til for at skabe trivsel – frem for at man måske kan have en tendens til at fokusere på det mindre gode. Jeg synes, vi er blevet mere positive. Vi tænker på, 'hvad har betydning for mig', og 'hvad er det vi skal holde fast i for at skabe det gode arbejdsliv', siger Mana Samardzic.

Hun understreger, at indsatsen for det gode arbejdsliv ikke er en, der stopper. Derfor har man på arbejdspladsen også etableret en trivselsgruppe, som skal komme med konkrete ideer til, hvordan man her styrker det gode arbejdsliv.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK