Hjort: Russiske hackere har spioneret hos det danske forsvar

24. april 2017  |  HK Stat  |  Samdata  |  HK Forsvarets Landsklub  |

En sofistikeret hackergruppe har gennem 2 år skaffet sig adgang til ansattes e-mails i det danske forsvar, lyder det i ny rapport. På nettet havde hackerne brugt et telefonnummer fra FBI og en adresse på Østerbro.

'Denne rapport beskriver, hvordan en målrettet, vedholdende og resursestærk udenlandsk aktør har spioneret mod Danmark.'

Sådan starter en netop offentliggjort rapport fra Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste (FE). Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) bekræfter rapportens oplysninger over for Berlingske.

- Det er meget kontrolleret, det der foregår. Det er ikke små hackergrupper, der gør det for sportens skyld.

- Det er knyttet til efterretningstjenesterne eller centrale elementer i det russiske styre, og det er en evig kamp for at holde dem væk, siger Claus Hjort Frederiksen til avisen.

Russiske statshackere stod bag

Hackerne har i flere bølger angrebet de danske myndigheder ved spear phishing – mails til specifikke medarbejdere under Forsvarsministeriets myndighedsområde og Udenrigsministeriet.

Hvis medarbejderne har klikket på linket i mailen, er de kommet videre til en vellignende, men falsk loginside for forsvarets e-mailsystem. Når medarbejderen har forsøgt at logge på via den falske side, er oplysningerne blevet stjålet, og hackerne har herefter kunnet logge ind i det rigtige mailsystem og kopiere oplysninger fra de phishing-ramte medarbejderes mailkonti. På nettet brugte hackerne et telefonnummer fra FBI og en adresse på Østerbro.

I rapporten fra Center for Cybersikkerhed lyder det, at hackerne har skaffet sig adgang til såkaldt ikkeklassificerede oplysninger. Men angrebet kan alligevel skade Danmarks sikkerhed, lyder det i rapporten.

- Informationerne kan misbruges til forsøg på rekruttering, afpresning eller til planlægning af yderligere spionage, står der i rapporten.

FE: Medarbejdere skal løbende opdateres på trusler

Center for Cybersikkerhed og Digitaliseringsstyrelsen har skrevet vejledningen Cyberforsvar der virker, som beskriver, hvad offentlige myndigheder selv kan gøre for at styrke deres cyberforsvar, så risikoen for angreb mindskes.

Et velfungerende cyberforsvar kræver medarbejdere, der løbende følger med og får opdateret viden om, hvordan hackere opererer, pointerer Center for Cybersikkerhed. FE har udarbejdet en række vejledninger til de danske myndigheder.

Læs rapporten om phishing-angrebene fra FE – Center for Cybersikkerhed

Fakta: Center for Cybersikkerhed og Digitaliseringsstyrelsen har skrevet vejledningen "Cyberforsvar der virker"

'Køreplanens 4. skridt: Gennemfør løbende awareness: Sørg for, at de tekniske foranstaltninger bliver bakket op af velinformerede medarbejdere, som er bekendt med de angrebsmetodikker, der ofte benyttes parallelt med et teknisk angreb.'

"Social engineering" udføres både via fysisk kontakt, telefonsamtaler og mail – og har alene til formål at franarre medarbejdere information eller andre elementer, der kan give adgang til organisationens aktiver (…) Derfor skal organisationens medarbejdere allerede ved ansættelsen gøres opmærksom på disse risici og løbende holdes opdateret på området.

Læs hele rapporten

Læs i Samdata Magasinet: Udenrigsministeriet: Det handler om landets sikkerhed – interview med projektleder i Udenrigsministeriets it-afdeling og HK-tillidsrepræsentant Jette Jensen.

Computerarbejde Politik