HKerne står først i rækken til at blive erstattet af maskiner

24. april 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Budskabet var klart, da en teknologiekspert talte på tillidsrepræsentantmødet i HK Kommunal Hovedstaden i marts. Men der er også lys forude, hvis man gør sig umage med at se mulighederne, sagde han.

Der er brug for et nyt mindset på arbejdspladserne. For vi står over for en massiv omstilling af samfundet. Mere end nogensinde er det den teknologiske udvikling, der skaber fundamentet for forandringer i vores verden. Og vi har hver især brug for at tænke nyt og i større helheder for at være med på vognen.

Netop HK'erne er nogle af dem, der bør gå forrest her. For de står selv i første række til at blive erstattet af nye teknologier, lød det fra Anders Hvid, da han talte for en stor forsamling af tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter fra hele HK Kommunal Hovedstadens område. Det skete på forårets TR/AMR-møde i HK Hovedstadens hus på Amager den 23. marts, hvor fagforeningen havde inviteret to kapaciteter til at holde foredrag om nogle af de emner, der kræver samarbejde mellem TR og AMR. Den ene foredragsholder var Anders Hvid fra firmaet Dare Disrupt, der talte under overskriften: – Forstå fremtiden – få styr på teknologien eller bliv forstyrret. Den anden var Gert Rune, der viste vejen til mindre brok og mere arbejdsglæde med sit foredrag, der hed: Hvordan får du mere energi og bliver mere positiv over for forandringer.

Vil HK'erne med ind i fremtiden handler det, ifølge Anders Hvid, først og fremmest om at tage de nye teknologier til sig og finde ud af, hvilke muligheder, de indebærer:

– Hidtil har vi sagt, at når vi som mennesker bliver erstattet af teknologi, bevæger vi os selv som mennesker og medarbejdere et step op. Men i dag er det meget mere nuanceret. Her bliver vi i stigende grad forlænget. For eksempel vil lægen blive 'forlænget' med en diagnosticeringsmaskine, advokaten med et aktivt opslagsværk osv. Men – der er stadig opgaver, der bliver automatiserede. Og rigtig mange af dem varetages af HK'ere i dag, sagde Anders Hvid og pegede derfor på, at det i høj grad gælder for HK'erne at ændre deres mindset.

Frem for at bekæmpe teknologien handler det om at acceptere udviklingen og se på, hvilke nye muligheder den efterlader os med. Så frem for at bruge teknologien til alene at spare arbejdskraft og fyre folk, bør man som både arbejdsgiver og medarbejder forholde sig til, hvordan den tid, man får købt fri af maskinerne, kan sættes i spil på en ny måde, så man i stedet opnår en højere kvalitet i arbejdet.

– Når man som HK'er må se i øjnene, at nogle af ens arbejdsopgaver forsvinder, må man finde ud af, hvilken rolle man så kan spille på arbejdspladsen: Se dig rundt i organisationen og se, hvor der er et behov for at få løst nogle opgaver. Og tag så opgaverne og ansvaret for at få dem løst på dig, siger Anders Hvid og peger på to eksempler fra HK'ernes arbejdsområder, hvor medarbejderne har været gode til at tage nye roller på sig som følge af teknologiens indmarch. Det ene er bibliotekerne, hvor HK'erne i dag løser mange andre opgaver end tidligere. Og det andet er sygehusene, hvor lægesekretærerne har peget på masser af nye opgaver for dem at løse i fremtiden.

Som Anders Hvid ser det, er det ikke et mål i sig selv at blive på arbejdspladsen, når teknologien tager over. Måske giver det mere mening at være et andet sted, fordi man nemmere kan få øje på nye muligheder der. Man skal med andre ord tænke meget bredt og på tværs af de traditionelle faggrænser, siger han:

– Det er helt klart en stor udfordring at være i stand til at se sig selv i en bredere kontekst. Men det handler om at være i stand til at se problemer og skabe løsninger på dem. Derfor dur det ikke bare at se på sin egen lille del af maskinen. Man skal se på helheden for at kunne få øje på behovene. Evner man det, er der ingen grund til at frygte konsekvenserne af den teknologiske udvikling – heller ikke for HK'erne.

TR-møde marts 2017

Digitalisering

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK