HK-seniorer bag genbrug i Hjørring

24. april 2017  |  Nordjylland  |

Erfaring med kundeservice er en styrke, fortæller aktive HK-seniorer bag genbrugsbutik, der har fået en forrygende start.

Gunvor Sunesen, Joan Mogensen, Jette Videnkjær og Anna-Lise Christiansen er blandt hovedkræfterne bag Dansk Folkehjælps nye genbrugsbutik i Hjørring.

At trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet giver plads til nye aktiviteter. Således bruger fire tidligere aktive HK’ere i Hjørring en del af deres i tilværelse som efterlønnere eller pensionister på aktiviteter i Dansk Folkehjælp.

1. marts åbnede foreningen en helt ny Folkehjælp-genbrugsbutik i byen, som dermed er den niende og nyeste af slagsen i landet.

22 frivillige deler åbningstiderne fra 10-17 seks dage om ugen. Blandt dem er Jette Videnkjær (68 år og tidligere formand for HK Stat Nordjylland), Gunvor Sunesen (62 år og tidligere formand for HK Nordjyllands lokalråd i Hjørring-Brønderslev), Anna-Lise Christiansen (68 år og tidligere medlem af bestyrelsen hos HK Handel Nordjylland) og Joan Mogensen (63 år og tidligere faglig konsulent i HK Privat Nordjylland).

- Butikken har fået en helt forrygende start, fortæller Jette Videnkjær, der også er formand for Dansk Folkehjælp i Hjørring.

Selvom Hjørring allerede har adskillige genbrugsbutikker har borgene taget fantastisk imod den nye butik, fortæller hun:

- Vi får indleveret rigtig meget tøj, møbler og andet og kunderne er strømmet til. Vores overskud går til aktiviteter for trængende i Hjørring, og det formål vil mange gerne støtte, hører vi.

HK-baggrund er en styrke
- Vi hører fra kunderne, at de bemærker den særlige stemning, der er i vores butik, fortæller Anna-Lise Christiansen, der selv har en fortid som ansat i en guldsmedebutik.

Joan Mogensen er uddannet i butik og Gunvor Sunesen har en fortid som receptionist igennem 30 år. Og det er ikke sådan at ryste af sig.

- Som HK’ere er vi jo vant til kundeservice. Det kommer helt automatisk. Vi kan bare ikke lade være, og salgstalent har vi tilsyneladende også: En mand, der kom i butikken for at købe et par jogging-bukser, gik hjem med en smoking, tilføjer Anna-Lise Christiansen med et smil.

Alt tøj bliver vasket og strøget og møbler repareret, inden det bliver sat til salg.

- Det betyder også, at der ikke lugter gammelt i vores butik. Og det kan kunderne godt lide, fortæller de fire.

- Ikke fordi vi keder os
- Det er ikke fordi, vi keder os, at vi er aktive her. For mig handler det om, at jeg kan bidrage med noget fornuftigt og støtte et godt formål, siger Joan Mogensen.

- Men det giver også noget tilbage. At møde andre mennesker er spændende og hyggeligt, tilføjer hun.

- På en måde erstatter det job og kontakt med kolleger. Og det giver nye bekendtskaber. Men formålet er det vigtige. For mig betyder det meget, at Dansk Folkehjælp selv er beskeden og at langt hovedparten af overskuddet går til dem, der har brug for hjælp – ikke til huslejer på dyre adresser og høje lønninger til ansatte, supplerer Gunvor Sunesen.

Blandt aktiviteterne, som genbrugsbutikken er med til at finansiere, er et familienetværk med nu 82 lokale familier udvalgt blandt dem, der sidste år modtog julehjælp. For dem arrangerer Dansk Folkehjælp i Hjørring seks-syv årlige aktiviteter og 30 af dem får tilbud om én uges gratis sommerferie. Desuden er et netværk for ensomme ældre på vej, ligesom foreningen arbejder med at skabe en samariter-ordning.

Åbningstid: Lukket i dag

Åbningstid: Lukket i dag