Howdy! Hvordan går det?

24. april 2017  |  HK Stat  |  HK SKAT  |

Hver 15. dag skal trivselsappen Howdy have at vide, hvordan du har det. Det har fået medarbejderne i Skat Inddrivelse til at være mere opmærksomme på deres trivsel, fortæller fællestillidsrepræsentant Liselotte Reistrup.

Pling! Det er tid til at få besvaret Howdy. Liselotte Reistrup, der er fælles tillidsrepræsentant i Skat Inddrivelse, får hver anden uge en SMS fra Howdy. Den fortæller hende, at det er tid til at svare på de 5 trivselsspørgsmål. Det tager hende sjældent mere end et par minutter at svare. Alligevel har appen fået stor betydning for trivslen i Skat Inddrivelse.

- For mig er det bedste, at jeg hver 15. dag kan trække vejret helt ned i maven og tænke "hvordan har jeg egentlig haft det på det sidste", siger hun.

Før appens prøveperiode på 12 måneder startede i oktober 2016 snakkede Liselotte og kollegerne om trivsel en gang hver andet år som opfølgning på medarbejdertrivselsundersøgelsen. I dag bliver de påmindet om trivslen hver anden uge. Og sammen med besvarelsen på appen holder lederne månedligt en trivselssamtale med hver enkelt medarbejder.

- Alle er tvunget til den her en-til-en samtale en gang om måneden, og det gør, at man helt automatisk kommer til at snakke mere om trivsel. Det er blevet legitimt at snakke om, og det gør, at vi kommer tættere på hinanden.

Over 300 psykologopkald

Når Liselotte har svaret på de 5 spørgsmål, kan svarerne efterfølgende aflæses i den grønne, gule og røde del af farveskemaet, alt efter hvor godt hun trives.

Hvis Howdy ser et dyk i hendes trivsel giver den Liselotte mulighed for at blive kontaktet af en erhvervspsykolog. Det har mange allerede valgt at benytte sig af.

I Skat Inddrivelse er der cirka 1.100 medarbejdere.

- Der har allerede været over 300 samtaler mellem medarbejdere og erhvervspsykologer i beredskabet, siger hun.

Er det ikke vildt mange samtaler?

- Jo, det synes jeg da også selv. Men vi er også et presset område. Siden oktober har vi haft omstruktureringer, vi skal laves til styrelse og så prøver vi at indføre et nyt system.

Selvom 80 procent har valgt at bruge Howdy fast, er det ikke alle, der synes, at det er en lige god idé. For eksempel talte Liselotte med en kollega en weekend. Kollegaen havde valgt ikke at bruge appen. På det seneste havde hun havde taget noget ferie og nogle sygedage hist og her, indtil hun ringede til Liselotte.

- Hun var helt knust, da hun ringede til mig. Hvis hun havde brugt appen, kunne vi måske have opdaget det tidligere, siger Liselotte, mens hun tydeligt ærgrer sig og fortsætter:

- Hvis bare vi bare kan redde én fra sygemelding, så er Howdy en succes for mig, siger hun.

Howdy kræver ærlighed

Folkene bag Howdy leverer hver måned en tilstandsrapport på trivslen. Her kan lederne se, hvordan det står til i de forskellige afdelinger. De har ikke adgang til hvert enkelt medarbejders trivselsmålinger. Men det betyder også, at målingerne bliver ligegyldige, hvis medarbejderen ikke svarer ærligt.

- Det værste er, hvis folk ikke er ærlige, når de svarer eller hvis de bare "svarer noget", så de ikke bliver spurgt ind til det. Vi har nogle enheder, der ikke kører super godt – og hos dem har der været en kultur med ikke at være med i ordningen eller bare svare noget andet, end det de i virkeligheden mener.

Fakta om Howdy-appen

• Hver 15. dag svarer medarbejderne på 5 spørgsmål, der alle er positivt ladede.
  • Det koster 1 krone pr. medarbejder pr. dag. Det vil sige 365 kroner om året pr. medarbejder.
  • Hvis din trivsel daler meget i det grønne felt, går i gul eller i rødt felt første gang, får du mulighed for at få et opkald fra en af erhvervspsykologerne, hvis du takker ja i appen.
  • Hvis du over flere målinger er røget ned i det røde felt, får du et opkald fra en af erhvervspsykologerne, som vil tale med dig. Over et år kan du få 2X2 samtaler med en psykolog.
  • Der skal minimum være 5 medarbejdere i en enhed, før anonymiteten kan sikres. Minimum 20 personer i en gruppe, før årsagskoderne kan fremgå i en rapport. Howdy Appen bruges i hele Skat Inddrivelse.
  • Det er Work Life Barometer Aps, der sammen med psykiatrifonden og Regionsudvalget H Psykiatri har udviklet en model for forebyggelse af utilfredshed og stress.

Kilde: Indtroduktionsbøger om Howdy

Læs mere på worklifebarometer.com

Arbejdsmiljø Stress Mobning og chikane

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK