Anklager kan let ende i selvbebrejdelse

24. april 2017  |  HK Privat

Det er helt naturligt, at man ender med at bebrejde sig selv, hvis man bliver beskyldt for noget, man ikke har gjort, siger erhvervspsykolog Camilla Holst.

Camilla Holst, erhvervspsykolog

Erhvervspsykolog Camilla Holst

Fra HK/Privatbladet nr. 4 2017, som udkommer 28. april.

De fleste har oplevet at blive anklaget for noget, de ikke har gjort. Det er ubehageligt, og man er som regel i chok, fordi beskyldningerne ofte kommer som et lyn fra en klar himmel. Ifølge erhvervspsykolog Camilla Holst er det naturligt at bebrejde sig selv, selv om man bliver påduttet en handling, man faktisk ikke har begået.

- Du er ekstra sårbar, når du bliver anklaget - og især når det er for noget, du ikke har gjort. Derfor er det en helt naturlig reaktion at vende anklagerne indad og bebrejde sig selv i stedet for at se rationelt på situationen, forklarer Camilla Holst.

Hun er konceptchef i organisation og ledelse ved Falck Healthcare, hvor hun blandt andet bliver tilkaldt som psykolog, når der opstår uoverensstemmelser mellem arbejdsgiveren og den ansatte i sager, som kan handle om alt fra falske anklager til mobning på arbejdspladsen.

- Du oplever som regel en masse tankemylder, hvor du prøver at finde en mening med den meningsløse situation, du er havnet i. Og her kan selvbebrejdelse ofte være den nemmeste udvej, fordi du ved at skyde skylden på dig selv retfærdiggør situationen og samtidig prøver at tilbagevinde noget af kontrollen, siger hun.

- Og fordi mange ser deres arbejdsplads som en autoritær myndighed, der altid har ret, kan det være særligt vanskeligt at stå på mål for grundløse anklager på jobbet. Der sker nemlig en uoverensstemmelse mellem det, vi oplever, og det, vi forventer, og det kan betyde, at vi begynder at tvivle på vores uskyld, siger Camilla Holst og tilføjer, at det selvfølgelig ikke er alle, der føler selvbebrejdelse, når de bliver beskyldt for noget, de ikke har gjort.

- Nogle kan have en tendens til at gå i forsvarsposition, og hvis du er tilbøjelig til at reagere udad i stedet for indad, kan det være en god ide at tælle til 10 og tage en dyb indånding, inden du eksempelvis når at ringe til din chef og give vedkommende et møgfald, uddyber Camilla Holst.

Men hvad enten du reagerer udad eller vender tankerne indad, er det ifølge Camilla Holst en god idé, at du hurtigt tager en snak med den person, der retter anklager imod dig.

- Hvis du oplever at stå på mål for falske anklager, er det vigtigt, at du går i dialog med den person, som kommer med beskyldningerne. Måske er der opstået en misforståelse, som I vil kunne få afklaret ved at gennemgå den situation, der ligger til grund for anklagerne, understreger Camilla Holst.

Er det mig, der er forkert på den?

Faglig juridisk konsulent i HK/Privat Monica Jørgensen Hovgaard oplever, at medlemmer, der er blevet uretfærdigt behandlet af en arbejdsgiver, ofte gennemgår en periode, hvor de sætter spørgsmålstegn ved, om det i virkeligheden er dem, som har gjort noget forkert.

- Hvis et medlem eksempelvis er blevet bortvist på et usagligt grundlag, overvejer vedkommende somme tider, om de selv kunne have gjort noget anderledes og på den måde undgået beskyldningerne.

I de situationer prøver jeg at forklare de juridiske fakta i sagen, og det kan være med til at minde dem om, at det ikke er dem, der har gjort noget forkert, forklarer Monica Jørgensen nHovgaard, der til dagligt arbejder med sager, hvor medlemmer er blevet urimeligt behandlet af deres arbejdsgiver.

- Selvfølgelig kan der være sager, hvor et medlem ikke har handlet fuldstændig i overensstemmelse med de regler og procedurer, han eller hun er pålagt. I de tilfælde prøver jeg at forklare, hvordan medlemmet står rent juridisk, og hvilke muligheder vedkommende har, uddyber hun.

Familie og venner kan støtte

Ifølge Camilla Holst er det rigtig vigtigt, at man taler med nogen, hvis man oplever at blive uretmæssigt anklaget for noget på sin arbejdsplads.

- En støttende familie eller nogle gode venner kan betyde, at man kommer lettere igennem en episode, hvor man er blevet uretfærdigt behandlet på sin arbejdsplads, siger Camilla Holst og tilføjer, at man bør søge professionel hjælp, hvis man begynder at få symptomer på stress eller depression.

- Hvis du oplever, at du får nedsat appetit, har hovedpiner eller har svært ved at sove om natten, bør du søge professionel hjælp hos din læge, som muligvis vil kunne henvise dig til en psykolog, understreger Camilla Holst.

Sæt nye mål

Når chokket har lagt sig, og man har talt med nogle om, hvordan man oplevede hele situationen, vil der komme et tidspunkt, hvor man har brug for at komme videre og lægge hele episoden bag sig. Når man er nået dertil, kan det være en god idé at sætte nye mål for sit arbejds- eller privatliv.

- Falske beskyldninger på jobbet kan opleves som et kæmpe nederlag. Derfor er det vigtigt, at man efterfølgende sørger for at skabe nogle succesoplevelser for sig selv, så man i mindre grad vil fokusere på nederlaget. Det kan fx være at få en ny hobby eller at starte på en efteruddannelse, siger Camilla Holst.

- Men det er vigtigt at huske på, at selvbebrejdelsen efter en uberettiget anklage på jobbet ikke nødvendigvis forsvinder, fordi man får en ny hobby. Det kan tage lang tid. Og indtil da er det vigtigt, at man accepterer de følelser, man end måtte have, og så vidt muligt prøver at fylde sit liv med det, der gør en glad, forklarer hun.

Fire råd fra erhvervspsykologen

1. Tag en dyb indånding. Når nogen på din arbejdsplads beskylder dig for noget, du ikke har gjort, er det først og fremmest vigtigt, at du tæller til 10 og prøver at tage en dyb indånding, inden du reagerer. Hvis du reagerer med det samme, vil du stadig være i dine følelsers vold, og der vil derfor være en risiko for, at du får sagt eller gjort noget, du senere hen fortryder.

2. Søg hjælp hos fagforeningen. Dernæst er det en god idé, at du kontakter din fagforening, som vil kunne hjælpe dig med at finde hoved og hale i sagen. Med din fagforening i ryggen vil du i mindre grad føle dig alene, og de faglige medarbejdere vil hjælpe dig med din sag.

3. Tal om din situation. Det er helt naturligt at opleve stærke følelsesmæssige reaktioner, efter at du har stået på mål for beskyldninger, og derfor er det vigtigt, at du taler med nogen om, hvordan du har det. Det kan være venner eller familie, men hvis du oplever tegn på stress eller depression, bør du søge professionel hjælp hos en psykolog.

4. Sæt nye mål. Når du på et tidspunkt har fået klarhed i hovedet, kan det være en god idé at spørge dig selv, hvad du kan bruge situationen til. Det vigtigste er, at du mærker efter, hvad du har brug for, og prøver at sætte nye mål, så du kan få skabt nogle nye succesoplevelser.

Ansættelse Retssager

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK