Få hjælp til at tage det næste skridt i dit arbejdsliv

24. april 2017  |  HK Privat

Der er masser af nye opgaver og muligheder på vej i takt med øget digitalisering og et arbejdsmarked i forvandling. Derfor har HK sat fokus på initiativer og tilbud, der skal sikre mulighed for at udvikle sig i jobbet. HK kalder det Veludvikling.

Blå fodspor på asfalt.

HK’erne er en af de faggrupper, som kan vente flest forandringer i deres job som følge af digitalisering og ny teknologi.

- Arbejdsmarkedet ændrer sig voldsomt og hurtigt i disse år. Men HK-medlemmernes job er altid blevet udfordret af ny teknologi, og derfor er det heller ikke nyt for os at forandre os med udviklingen, siger HK-formand Kim Simonsen.

- Forskellen fra før til nu er dog, at udviklingen går så helt utroligt hurtigt, og derfor er det nødvendigt hele tiden at holde sig ajour. Det er især de rutineprægede opgaver, der forsvinder og ændrer sig - og så skal man kunne springe til, når nye job opstår på arbejdspladsen, siger han.

Alle skal med på uddannelsesvognen

Kim Simonsen ser udviklingen på arbejdsmarkedet som en fordel eller udfordring snarere end en fare for at miste jobbet. Når rutinearbejdet forsvinder, er der plads til mere udfordrende og kreative opgaver. Men det kræver, at man kan springe til og vil sige ja tak - og det kræver måske nye kompetencer.

- Alle skal lære hele livet - også HK-medlemmer. For det kræver efter- og videreuddannelse at byde ind på de nye opgaver. Derfor har vi besluttet at fokusere skarpt på at rådgive om kompetencer og karriere i fremtiden, forklarer Kim Simonsen.

Interessen for at udvikle sig er heldigvis stor blandt HK’s medlemmer. Omkring 8 ud af 10 HK’ere siger i undersøgelsen, som HK har fået lavet i samarbejde med analyseinstituttet Epinion, at det er vigtigt at udvikle sig i jobbet, at de har lyst til det, og at de faktisk også i vid udstrækning mener, at de har mulighed for det.

- Det er et godt udgangspunkt og noget, vi skal opmuntre. Men vi ved også, at omkring hvert tredje HK-medlem har fået nej til et ønske om efteruddannelse. Det er der mange grunde til, men ofte handler det om økonomi, og det må ikke være en barriere. Vi hjælper gerne med gode argumenter og med at få øje på de muligheder for støtte, som findes, men vi kæmper også politisk for, at alle, der vil uddanne sig, kan få råd, siger Kim Simonsen.

Udvikling skal være veludvikling

Det kan være svært at vide præcis, hvordan man begynder at gå gennem en udvikling mod nye kompetencer. Men et godt råd er at udvikle sig i sit eget tempo og tage dét næste skridt, man finder er det bedste.

Nogle gange er det store skridt - andre gange små skridt. Det vigtigste er, at man tager et næste skridt, og det vil HK gerne hjælpe med.

HK bruger ordet ”Veludvikling” for at understrege, at udvikling skal foregå på en god måde, som passer med den enkeltes behov og livssituation. Ordet dækker også over de rammer for efter- og videreuddannelse, HK som fagforening er med til at skabe, blandt andet gennem mulighederne for økonomisk støtte til og frihed med løn til uddannelse via overenskomsterne.

- Alle medlemmer kan ringe til Karrieretelefonen og få råd, vejledning og støtte. Der er åbent alle hverdage. Samtidig har vi sat masser af andre lokale og centrale aktiviteter i gang, som jeg er sikker på, mange vil få glæde af, når man står med en tvivl eller ønske om efter- og videreuddannelse, siger Kim Simonsen.

Karriereudvikling Kompetencer

Forslag til dit næste skridt

Ring til Karrieretelefonen
Få råd og sparring om udvikling og karriere. Du kan ringe på telefon 33 30 44 60 alle hverdage 13 til 16.

Få styr på cv og ansøgning
Send dit cv og ansøgning til HK via hjemmesiden, så får du kommentarer fra en konsulent inden for 24 timer på hverdage. Se hk.dk/karrieretelefonen.

Bliv headhuntet til dit næste job
HK JobBørs hjælper virksomheder med at finde de rette HK-medarbejdere. Søger du et nyt job, så upload dit cv via hjemmesiden. Så har du chancen for at blive headhuntet til dit næste job. Se hk.dk/jobboers.

Tag et kursus hjemme hos dig selv
HK har udviklet e-learningkurser, som du gratis kan tage, lige når det passer dig. Der er kurser i: det gode cv, forberedelse til mus, forberedelse til jobsamtale. Find kurserne på MitHK.