Ny formand for HK Privat Midt vil møde medlemmer

24. april 2017  |  Midt

For Anne Marie Bay, der netop er valgt som ny formand for HK Privat Midt, bliver mødet med medlemmerne prioriteret højt i en travl kalender. For sammen med medlemmerne vil hun sætte en dagsorden, der handler om arbejdsmiljø, tillidsnetværk og ikke mindst om mennesker.

Jeg vil lægge mig i selen for at have meget kontakt med medlemmerne, da jeg vil være rigtigt, rigtigt ked af bare at være en kransekagefigur.

-      For du får så meget i mødet med andre mennesker. Det gælder også folk fra andre brancher, på kryds og på tværs. Vi skal samtidig altid huske, at vi er medlemmernes fagforening, og at det er dem, vi skal være noget for, fortæller Anne Marie Bay, der er ny formand for HK Privat Midt, hvor hun afløser Lone Thomhav.

Erfaren og godt rustet til jobbet

Anne Marie Bay, afdelingssektorformand HK Privat Midt

"Jeg vil lægge mig i selen for at komme tæt på medlemmerne, og være med rundt" siger Anne Marie Bay, nyvalgt afdelingssektorformand HK Privat Midt

Uddannet grafiker. Erfaring fra 30 år i en branche under konstant og markant forandring. Mange års erfaring med fagligt arbejde. Først som tillidsmand, siden som indehaver af en række tillidshverv, bl.a. som medlem af sektorbestyrelsen for HK Privat Midt.

Det er med andre ord en rutineret og fagligt engageret ny formand, der har sat sig i formandsstolen:

Jeg synes, at jeg er godt rustet til jobbet, og jeg har selv set og oplevet, hvad det betyder, når man bliver færre og færre kolleger på en arbejdsplads.

-  Eller hvor svært det nogen gange af forskellige årsager kan være at omstille sig, fortæller Anne Marie og fortsætter:

- Vi er på et arbejdsmarked, der bare er mere og mere presset. Det gælder mange brancher, hvor det blandt andet giver store problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Jeg har oplevet kolleger gå ned med stress, og det er bare så urimeligt, at man bliver syg af at gå på arbejde. Du gør jo ikke andet end at passe dit arbejde på bedste vis.

Lang kamp for arbejdsmiljøet

Anne Marie Bay opfordrer til, at netop arbejdsmiljøet står højt på vores fælles agende:
- Vi skal fortsat have fokus på arbejdsmiljøet, og det bliver en lang sej kamp, der bestemt ikke kun er en opgave for tillidsfolk og arbejdsmiljørepræsentanter. For vi skal være opmærksomme på os selv – og hinanden. Også på de små arbejdspladser.

- Selvfølgelig skal vi blive ved med at oplyse omkring de tegn, du kan have på stress, og naturligvis skal vi indimellem lave gode kampagner, der sætter fokus på arbejdsmiljøet. Det handler dog også om, at vi hele tiden og sammen sætter fokus på emnet og gør en forskel hver dag, siger hun:

- Det bliver endnu mere vigtigt i de kommende år, hvor vi næppe har fantasi til at forestille os, hvad der kommer til at ske på arbejdsmarkedet. Det kommer til at gå endnu stærkere, end det har gjort før.

Gearet til fremtiden – og styrkede tillidsvalgte

For Anne Marie Bay er efteruddannelse og kompetenceudvikling vigtige nøgler, når vi skal geares til både fremtid og nye udfordringer:

- Vi skal gøre endnu mere ud af at få vores medlemmer til at tage noget uddannelse, så de bliver klar til enten nye udfordringer på deres eksisterende arbejdsplads eller på en ny, konstaterer hun og nævner en anden vigtig nøgle, nemlig tillidssystemet:

- Det afspejler desværre et presset arbejdsmarked, når vi oplever, at det bliver sværere og sværere at være tillidsvalgte, tage til møder osv. Det har jeg oplevet på egen krop. Derfor glæder det mig også, at der i forslaget til overenskomst er nogle nye muligheder for, at tillidsrepræsentanter kan spille en mere aktiv rolle fremover omkring netop arbejdsmiljø og efteruddannelse.

- Vi skal være gode til at holde gang i tillidsnetværket og måske være dem, der nytænker måden at være tillidsrepræsentant på gennem nye mødeformer og så lidt ”…vi plejer” som muligt. Jeg synes, at man i andre sammenhænge har haft succes med det mere uformelle og fleksible, siger Anne Marie Bay, der slutter af med at gentage en vigtig ambition for formandsrollen:

Jeg vil så vidt muligt med ud sammen med vores dygtige medarbejdere, når de besøger vores medlemmer. Jeg vil med ud og have den dialog, der er guld værd for mig og for hele HK Midt.

Medbestemmelse Medlemsdemokrati

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside