Digitalisering stiller nye krav til medarbejdere

25. april 2017  |  Sjælland

Digitaliseringens udfordringer og muligheder var i centrum på HK Sjællands repræsentantskabsmøde 19. april, hvor afdelingsformanden også slog et slag for uddannelse.

Salen var godt fyldt, da HK Sjælland havde sit årlige repræsentantskabsmøde den 19. april 2017. Foto: Frank Holm Jørgensen

- Ny teknologi handler om udvikling. Vi hverken kan eller skal stoppe udviklingen, men vi kan være med til at styre den, fastslog afdelingsformand Carsten Bloch Nielsen, da han aflagde beretning onsdag aften på repræsentantskabsmødet i Slagelse.

Med den teknologiske udvikling og virksomhedernes øgede digitalisering vil der være brug for medarbejdere, der kan tage beslutninger. Og her er vi faktisk bedre stillet end mange andre lande, fordi danske lønmodtagere er vant til selv at identificere og løse problemer, fortalte formanden.

Det bliver mere og mere almindeligt at finde job via iPad. Man arrangerer for eksempel et møde for en, laver regnskab for en anden, sælger varer videre for en tredje og graver have for en fjerde. Jobbene finder man via apps, og man også bliver aflønnet herigennem.

- Men hvordan forhindrer vi, at man underbyder hinanden i løn og skaber løndumping? Sikrer en regelmæssig indtjening? At folk bliver omfattet af regler, som for eksempel sikrer dem pension, barselsorlov, ekstra feriedage, efteruddannelse, løn under sygdom og et ordentlig arbejdsmiljø? At disse arbejdstagere bliver medlem af en rigtig og relevant fagforening? Og hvordan skaber vi nye job under vores overenskomstområder, samtidig med at andre job forsvinder, spurgte Carsten eftertænksomt.

Han fortalte, at HK ønsker at være frontløber på området og har fokus på de teknologiske udfordringer, glæder og nye jobformer, vi står over for med digitaliseringen. I lighed med øko-mærket kunne man måske have et OK-stempel på digitale job som en garanti for ordnede arbejdsforhold.

Digitaliseringen stiller nye krav til medarbejdernes kompetencer. Derfor benyttede Carsten Bloch Nielsen også lejligheden til at slå et slag for uddannelse. Så man også i fremtiden kan matche virksomhedernes krav til nye medarbejdere.

- Vi skal være meget opmærksomme på, at det forudsiges, at 2/3 af alle HK-job vil forsvinde inden for 10-20 år. Men samtidig vil nye job opstå, og de chancer skal vi gribe, sagde han, og fremhævede et citat af Charles Darwin: ’Det er hverken de stærkeste eller de mest intelligente, der overlever – det er dem, som er de mest omstillingsparate'.

Mere tilfredse og loyale medlemmer

Formand Carsten Bloch Nielsen aflægger beretning på repræsentantskabsmødet. Foto: Frank Holm Jørgensen

Carsten glædede sig over, at tal for 2016 viser, at det går rigtig godt med afdelingens mål om at få mere tilfredse og mere loyale medlemmer. Faktisk så godt, at HK Sjælland sidste år var bedst af alle afdelinger til at holde medlemstallet.

- Det er vi rigtig glade for, og vi arbejder hele tiden på at forbedre og styrke vores service og ydelser til HK’erne på Sjælland og Lolland-Falster, så vi kan øge både tilfredsheden og loyaliteten. Telefonkontakten er et af områderne, vi arbejder på at forbedre, fortalte han.

Blandt emnerne på repræsentantskabsmødet var også: Bedre lovgivning for ledige, Arbejdsmiljø og stress, KollegaKarma, De unge HK’ere, 3-partsforhandlingerne og LO-/FTF-samarbejdet.

Download formandens mundtlige beretning og læs meget mere (pdf)

Digitalisering Uddannelse Udvikling Generalforsamling