Har du taget temperaturen på din karriere?

25. april 2017  |  MidtVest  |

Medlemmer af HK MidtVest fik taget temperaturen på karrieren, da der var Karriere- og uddannelsescafé i Viborg. Har du taget temperaturen på din karriere?

- Vi lever i en tid, hvor arbejdsmarkedet er i konstant udvikling, og jobsituationen forandrer sig, sagde Karin Østerby, formand for HK MidtVest, da hun bød velkommen til Karriere- og uddannelsescaféen, der foregik i HK-Huset i Viborg mandag 24. april 2017.

- Måske kan udviklingen synes lidt skræmmende. Men udviklingen giver også muligheder for de, der er klar til at gribe dem. Muligheder for nye forretningstyper, nye typer jobs, nye måder at arbejde på, og her er efter- og videreuddannelse et stærkt værktøj til at bevare sin værdi på arbejdsmarkedet, fortsatte hun.

Medlemmer øste ud af erfaring

Medlemmer holdt oplæg om efter- og videreuddannelse, de har taget

Der var mulighed for at høre HK-medlemmer, der har taget efter- og videreuddannelse, dele ud af deres erfaringer.

De fremmødte medlemmer kunne ved Karriere- og uddannelsescaféen blandt andet få styr på, hvordan de kan uddanne sig, og hvordan de kan finansiere uddannelsen.
I et lokale stod en række lokale uddannelsesinstitutioner og HK’s faglige medarbejdere klar til at vise mulighederne for efter- og videreuddannelse og give inspiration og vejledning.
I et andet lokale var der mulighed for at høre HK-medlemmer, der har taget efter- og videreuddannelse, dele ud af deres erfaringer.

Deltagerne kunne møde:

• Anita Ida Østergaard Knudsen, der blev faglært salgsassistent på kort tid.
  • Helle Nymann Hansen, der efter et forløb med Sagsbehandling på akademiniveau fik job hos Midt- og Vestjyllands Politi.
  • Lone Haubjerg, der fik udvidet sine kompetencer med en bachelor. Lone havde arbejdet som skolesekretær i en årrække, og da muligheden opstod for at bruge sine kompetencefondsmidler, og en jobrotationsvikar kunne komme de dage, hvor Lone var afsted, var banen ryddet til et par år med gode, intense studier.
  • Malin Marker Persson, der bruger sin master i business administration i sin chefstilling.

Se video fra Karriere- og uddannelsescaféen:

To af de medlemmer, der besøgte Karriere- og uddannelsescaféen, var 37-årige Mette Larsen og 43-årige Kirsten Weinreich, der begge er uddannede lægesekretærer og arbejder som sundheds-it-konsulenter hos Hospitalsenhed Midt.

- Vi arbejder meget projektorienteret, så det kunne være spændende at tage noget uddannelse inden for det. I det hele taget vil vi gerne høre om mulighederne for uddannelse, fortalte de.

Se mere i video med Mette Larsen:

Fokus på karriere og uddannelse

HK vil de næste år at have ekstra fokus på karriere og uddannelse og gøre en ekstra indsats for at hjælpe medlemmerne med at blive klar til de nye muligheder.
På alle hverdage fra kl. 13 til 16 er der mulighed for at ringe ind til HK’s Karrieretelefon på 3330 4460, hvor vejledere sidder klar til at hjælpe.
Fra 1. marts i år har HK MidtVest desuden fået sin egen karrierevejleder, der kan hjælpe, når du står over for at skulle tage det næste skridt i dit arbejdsliv. Karrierevejlederen er Hanne Lund-Nielsen, som hidtil har været jobformidler i HK MidtVest og med til at igangsætte servicetilbuddet HK Jobbørs.

Karriere Karriereudvikling Efteruddannelse

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser