HK MidtVest er klar til at klæde medlemmerne på til fremtiden

26. april 2017  |  MidtVest  |

Fremtidens arbejdsmarked var et af de store emner, da der tirsdag 25. april 2017 var repræsentantskabsgeneralforsamling i HK MidtVest i Musikteatret Holstebro.

Formand Karin Østerby kom i sin mundtlige beretning ind på den teknologiske udvikling, der i disse år går rigtigt stærkt.
- Den første bil kom til Danmark i 1896. Den teknologiske udvikling er gået stærkt siden da, og om ganske kort tid kører vi måske i selvkørende biler. De er faktisk allerede prøvet af flere steder i Danmark. Måske kan udviklingen synes lidt skræmmende. Men udviklingen giver også muligheder. Muligheder for nye forretningstyper, nye typer jobs, nye måder at arbejde på, sagde hun og fortsatte:
- I fremtidens arbejdsliv er vi ikke kun på én køretur. Vi skifter retning, stopper, starter og ændrer hastighed undervejs. Det kan godt være, vores arbejdsliv starter som lægesekretær, administrativ sagsbehandler eller salgsassistent, men vi kan ændre retning mange gange, når udviklingen byder nye muligheder, vi kan gribe. Som HK’ere har vi faktisk gode forudsætninger for at byde ind på dem.

Vigtig opgave

Karin Østerby

Karin Østerby fortsætter som afdelingsformand for HK MidtVest – hun er først på valg ved næste års repræsentantskabsgeneralforsamling.

Karin Østerby fortalte, at HK har en vigtig opgave i at hjælpe medlemmerne med at gribe de nye muligheder. HK sætter derfor de kommende tre år ekstra fokus på karriere, efter- og videreuddannelse.
- Vi udvikler en række nye ydelser og tilbud til alle medlemmer. Flere er allerede gået i luften. Det er for eksempel særligt udviklede E-learningskurser og nye kurser lokalt her i afdelingen med fokus på netop efter- og videreuddannelse. Det er også Karrieretelefonen, hvor alle medlemmer kan ringe på hverdage fra kl. 13-16 og få råd og sparring om efter- og videreuddannelse, og man kan også sende sit CV og ansøgning ind, og få det gennemgået. Vi har her i HK MidtVest også fået en karrierevejleder ansat, og flere andre initiativer er på trapperne, berettede hun.
Karin Østerby fortsætter i øvrigt som afdelingsformand for HK MidtVest – hun er først på valg ved næste års repræsentantskabsgeneralforsamling.
Repræsentantskabet er den øverste myndighed i HK MidtVest og består af delegerede, der bliver valgt på generalforsamlingerne i afdelingens fire sektorer.

Kompetencer i spil

Peter James Stark

Peter James Stark kom blandt andet ind på, hvilke kompetencer der vil være brug for i fremtiden, hvordan fremtidens arbejdsmarked kommer til at se ud og digitaliseringen af jobs.

I forlængelse af repræsentantskabsgeneralforsamlingen fortalte Peter James Stark om det nye begreb disruption og de teknologiske forandringer, der påvirker HK’ernes arbejdspladser. Han kom blandt andet ind på, hvilke kompetencer der vil være brug for i fremtiden, hvordan fremtidens arbejdsmarked kommer til at se ud og digitaliseringen af jobs.
Peter James Stark er 1. marts 2017 tiltrådt stillingen som Head of Public Affairs hos det internationale kommunikationsbureau EHRENBERG Kommunikation i København. Inden var han fra 2009 cheflobbyist hos HK i København.
Han har desuden en baggrund som politisk rådgiver på den britiske ambassade, hvor han blandt andet rådgav den britiske regering om dansk politik, og hos Socialdemokraterne i såvel Folketinget som Europa-Parlamentet, hvor han arbejdede tæt sammen med tidligere statsminister og senere MEP, Poul Nyrup Rasmussen.

Arbejdsmarked Generalforsamling Karriereudvikling

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser