Tilbagegang er bremset

26. april 2017  |  Nordjylland  |

HK Nordjylland mister færre medlemmer. Lavere ledighed og faglig indsats er årsag, lød det på fagforeningens repræsentantskabsmøde.

- Flere HK'ere er kommet i arbejde og vores organisering på arbejdspladserne lykkes, sagde Mette Lyndgaard Pedersen.

Konkurrence med de såkaldt gule organisationer er stadig hård ved LO-fagforeningerne. Men skal man dømme efter tallene fra HK Nordjylland, er medlemstilbagegangen bremset lidt.

I 2016 mistede HK Nordjylland halvt så mange medlemmer som året inden, blev det oplyst, da fagforeningen holdt repræsentantskabs-generalforsamling 25. april.

Samlet set mistede HK Nordjylland 1,5 procent af medlemmerne i 2016 mod 3 procent i 2015.

- Vi er glade for den udvikling, sagde fællesformand Mette Lyndgaard Pedersen i sin beretning til repræsentantskabet.

- Jeg tror, at det dels skyldes, at flere HK’ere er kommet i arbejde. Men også at vores organiserende indsats på arbejdspladserne lykkes. Organiseringen er blevet vores faste arbejdsmetode, sagde Mette Lyndgaard Pedersen og pegede desuden på arbejdet med at skabe bedre overensstemmelse mellem fagforeningens arbejde og medlemmernes ønsker.

I efteråret gennemførte HK Nordjylland således sammen med analysebureauet Epinion en undersøgelse af medlemmernes ønsker til fagforeningen.

- Undersøgelsen viste, at især vores arrangementer, fagforeningens synlighed på arbejdspladserne, kontingent-prisen og HK’s telefonsystem er i fokus. Svarene har været vigtige for os, og i første halve år af 2017 koncentrerer vi os især om at styrke arrangementerne og at komme mere ud på arbejdspladserne. Desuden har vi sat telefon-system og kontingent til debat i HK-forbundet, fortalte HK Nordjyllands formand.

Digitalisering udfordrer
Ikke kun konkurrence om den faglige organisering presser fagbevægelsen. Også nye måder at organisere arbejdet, som nye digitale muligheder fører med sig, er en udfordring.

- Allerede i dag arbejder mange via digitale platforme og sælger deres arbejdskraft på nettet. Her indgår de aftaler på enkelte opgaver og det er svært at definere, om man er ansat, freelancer, daglejer eller selvstændig. Det rejser mange spørgsmål om vores rettigheder på jobbet, sagde Mette Lyndgaard Pedersen.

- Udfordringen er at tilpasse den danske model på arbejdsmarkedet, så den passer til virkeligheden. Den debat er i fuld gang i HK, slog hun fast.

Den digitale udvikling gør dog kun faglig organisering endnu mere aktuel, spåede HK Nordjyllands formand.

- Mange ønsker et godt, velfungerende og fair arbejdsmarked, fordi digitalisering, globalisering og automatisering skaber forandringer. Derfor har vi også i HK’s sektorer fokus på fællesskabet om faget, sagde Mette Lyndgaard Pedersen.

Færre ledige

Mange ledige nordjyske HK’ere kom i arbejde i løbet af 2016. Således faldt HK Nordjyllands ledighed med 1 procentpoint sidste år, blev det oplyst på repræsentantskabs-generalforsamlingen.

Ledigheden blandt de nordjyske HK’ere lå med 4,7 procent i januar i år under gennemsnittet for ledigheden i regionen på 5,2 procent. Den nordjyske HK-ledighed er dog en smule højere end HK’ernes ledighed på landsplan, der er på 4,5 procent.

- Ikke mindst tilflytningen af statslige arbejdspladser har bidraget positivt til den faldende ledighed, sagde formand Mette Lyndgaard Pedersen i sin beretning til HK Nordjyllands repræsentantskab.

Således har efterspørgslen næste drænet det nordjyske arbejdsmarked for ledige økonomimedarbejdere.

- Det er vigtigt at få uddannet HK’erne, understregede HK Nordjyllands formand, der oplyste, at fagforeningen med held har arbejdet for at få sat bl.a. økonomi-uddannelser på den såkaldte positivliste, der åbner for tilskud til efteruddannelse af ledige.