HK: Ny beskæftigelseslov skal fokusere på kvalitet i samtalerne med borgerne

27. april 2017  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK Kommunal bakker op om store dele af KLs udspil til en forenklet beskæftigelsesindsats. Men der mangler et klart fokus på, at der skal mere kvalitet – frem for kvantitet - ind i samtalerne med borgerne. Og frigjorte ressourcer skal bruges til at forbedre indsatsen.

Det er en god ide at forenkle beskæftigelsesloven og luge ud i antallet af målgrupper. Det mener HK Kommunal, der bakker op om KLs udspil til forenklet beskæftigelsesindsats. Der skal dog langt mere fokus på kvaliteten af de samtaler, jobcentermedarbejderne har med de ledige borgere. Og de ressourcer, der bliver frigjort ved en mere enkel lov, bør bruges på at forbedre indsatsen, siger HK Kommunals næstformand Mads Samsing.

- Der er evidens for, at samtaler virker. Javel ja. Men det forudsætter, at der er indhold og kvalitet i samtalerne. Der er i årenes løb skruet gevaldigt op for, hvor mange samtaler hver sagsbehandler har om dagen. Jeg har hørt om eksempler på medarbejdere, der har op til 12 samtaler på en dag. Det er alt for mange. Hvis ikke vi får ændret på forholdet mellem samtaletid og administrationstid og får mere kvalitet ind i samtalerne, så hjælper det jo ikke noget, siger Mads Samsing.

Ikke høste gevinster på forhånd

Mads Samsing

HK Kommunals næstformand hæfter sig også ved, at KL angiver, at der er et ”betydeligt administrativt effektiviseringspotentiale", fordi man forudsætter, at 10 minutter ud af de 45 minutter pr. time, som medarbejderne i dag bruger på administrative gøremål, kan skæres væk som følge af forenklinger.

- Jeg er da helt enig i, at der er et effektiviseringspotentiale, når man forenkler loven. Men jeg vil advare imod, at man begynder at tænkte i at høste mulige gevinster på forhånd. De frigjorte ressourcer bør helt åbenlyst bruges til at forbedre indsatsen og arbejdsmiljøet og ikke til alt muligt andet. I dag er mange jobcentre ramt af stress, sygemeldinger og stor personaleudskiftning. Den del er det også nødvendigt at arbejde med, hvis vi skal sikre, at borgere og virksomheder møder de samme medarbejdere hver gang, siger Mads Samsing.

Brug for et løft

HK Kommunal kvitterer for, at KL også rejser temaet om kompetenceudvikling af medarbejderne. Men Mads Samsing undrer sig over, at fokus i så høj grad ligger på kompetenceudvikling ”på-jobbet”.

- Det er som om, KL forveksler praksisnær med ”på-jobbet”. Det er fint med lokale kurser, men de gør det ikke alene. Flere end halvdelen af vores medlemmer på området har ikke fået kompetencegivende uddannelse i et årti. I den periode er vi blevet ramt af en reformtsunami på området, og der er klart brug for et løft i form af reel kompetencegivende uddannelse. Det kan godt gøres praksisnært, men det bør gøres strategisk, siger Mads Samsing, der peger på, at HK Kommunal netop sammen med KL og Dansk Socialrådgiverforening har et fælles projekt om at udvikle beskæftigelsesfagligheden.

HK Kommunal har i flere år presset på for en forenklet lov, der giver mere spillerum til de dygtige jobcentermedarbejdere, ligesom fagforeningen konkret spiller ind med input til den nye lovgivning.

- Og så ser vi frem til, at arbejdet med beskæftigelsesloven denne gang fører til reelle forbedringer for borgere, virksomheder og medarbejdere, siger Mads Samsing.

Social og beskæftigelse Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Vi har stærke faglige netværk

Find dit netværk

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK