Kære politiske partier – bland jer uden om overenskomsten!

27. april 2017  |  HK Service Hovedstaden  |

Overenskomstforhandlingerne for det private arbejdsmarked er nu overstået, og med en historisk høj stemmeprocent, har den danske model vist sig fra sin bedste side. Alene i HK Service Hovedstaden, gav 58,76 % af medlemmerne deres stemme til kende. Det er flot!

Frem mod urafstemningen, er debatten gået højt. Både i fagbevægelsen og ude på arbejdspladserne er der blevet diskuteret alt fra omsorgsdage til fleksibel arbejdstid. Det er sundt, og så høj en stemmeprocent, er med til at legitimere både den danske model, og overenskomstresultatet. Den danske model er netop kendetegnet ved, at det er fagbevægelsen og arbejdsgiverne, der forhandler arbejdsforholdene for virksomhedernes lønmodtagere, hvorefter medlemmerne på demokratisk vis stemmer om det forlig, der er blevet indgået. Vi er altså blevet enige om et demokratisk system, som går uden om Christiansborg, når det kommer til overenskomstforhandlinger.

Derfor er det også bekymrende for demokratiet, når politiske partier, fører kampagne for et bestemt resultat. Det er naturligvis helt i orden, at man som medlem af et politisk parti har en overbevisning, og det er også helt legitimt, at ens partipolitiske holdning bedst afspejles i enten det ene, eller det andet resultat af en overenskomst. Men det er ikke legitimt, at man som politisk parti, orkestrerer kampagner og organiserer fagbevægelsens medlemmer, for at påvirke valgresultatet i en bestemt retning. I min optik bliver det direkte farligt for den demokratiske proces, når man op til, og under efter en afstemning, i øvrigt uden respekt for forligets indhold, puster til en stemning blandt fagbevægelsens medlemmer. Men det er desværre det, som vi har været vidner til i forbindelse med OK17.

Fagbevægelsen udgøres af sine medlemmer, og her er det dem, der på demokratisk vis, bestemmer. Det synes jeg, at man skal have respekt for. Derfor vil jeg også gerne bede dem, som står i første række og skælder ud, og dem, som orkestrerer kampagner, om at overveje, hvilken betydning det har, når politiske partier begynder at blande sig aktivt i overenskomstafstemningerne. Man kan jo spørge sig selv, hvilke kampagner, de borgerlige partier, eksempelvis kunne finde på at føre ved OK20, hvis vi tilsidesætter den danske models tradition, og gør det legitimt, at politiske partier blander sig i overenskomstafstemninger. Personligt tror jeg ikke, at det er en udvikling, som vil gavne lønmodtagerne på sigt.

Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK