Dorph: Man glemmer aldrig følelsen af depression

28. april 2017  |  Sjælland

Fredag den 28. april var det Den Internationale Arbejdsmiljødag. HK Sjælland tog forskud på dagen torsdag aften med et foredrag om depression af Jes Dorph-Petersen.

Jes Dorph-Petersen holdt foredrag om depression for 120 HK'ere på Køge Handelsskole torsdag den 27. april 2017

Det var en glad og oplagt Jes Dorph-Petersen, der holdt foredrag i Køge torsdag den 27. april 2017. Foto: Helle Friis

Jes Dorph-Petersen starter med at fortælle om de mange oplevelser, han har haft i sin lange karriere som journalist og tv-vært. Han har blandt andet dækket 25 kongelige transmissioner og hele 4 Olympiske Lege.

Det er pissesjovt at være tv-vært. Han vil rigtig meget. Siger ja tak til alle opgaver – kan slet ikke begrænse sig. Han elsker at være ”Mister News”, fortæller Jes til en fuld sal af forventningsfulde HK’ere, som er mødt op på Køge Handelsskole denne aften for at høre hans historie om angst og depression, og hvordan han kom lykkeligt ud af mørket.

Men en dag i 2011 efter en 3-dages arbejdsdag ved TV2 i Odense tager hans liv en markant drejning. Da han sidder i toget på vej hjem til Sjælland, bliver han pludselig grebet af angst. Kontakten bliver simpelthen trykket i bund – hele kroppen skriger: Stop-stop-stop!!

- Det skræmmende var, at seeren og cheferne skulle opdage, at man faktisk ikke var så klog, fortæller Jes og fortsætter:

- At man faktisk ikke vidste alt – selvom man læste det op i nyhederne.

Den ene genstand tog den anden

Hverdagen kører videre, og han skjuler angsten og usikkerheden. Vel hjemme fra job er det dejligt afslappende at snuppe 1 glas rødvin. Hver aften. Drikkeriet tager til, og pludselig står der også glas på bordet om morgenen.

Tilværelsen falder langsomt fra hinanden. Han bliver skilt, får ny kæreste og ny bolig. I efteråret 2012 går han helt ned med flaget. Depressionen rammer rigtig hårdt. Spiritus er nu daglig ’føde’, og med familie og gode venners hjælp kommer han på 5 ugers afvænning. Siden da har han været tørlagt. Faktisk er det i dag, torsdag, hele 606 dage siden, han har rørt alkohol.

Jes Dorph-Petersen svarede gerne på spørgsmål om alt – også om det store, skjulte alkoholforbrug, der i mange år prægede hans liv. Foto: Helle Friis

Han slutter sit spændende foredrag af med at fortælle, at man kan føle depressionen i kroppen altid – altså føle, hvordan det var. Som eksempel giver han, at hvis du for eksempel spiser sand, så husker du smagen uden at putte sandet i munden igen.

120 medlemmer fra HK Sjælland havde en spændende aften i selskab med Jes. Humøret fejler bestemt ikke noget, og der blev grint godt undervejs. I dag er han ligeledes fuld af energi og gåpåmod. En mand, der endelig nyder livet fuldt ud.

Læs om arbejdsmiljø her på HK.DK

Arbejdsmiljø Din krop Sygdom