Kiwi-lukning koster arbejdspladser

28. april 2017  |  HK Handel  |

Omkring 1.650 medarbejdere berøres af Dagrofas beslutning om at lukke alle Kiwi butikker i Danmark. Omregnet til fuldtidsansatte svarer det til ca. 500 medarbejdere. HK HANDEL har forhandlet aftrædelsesvilkår.

Ud af Kiwis 107 butikker i Danmark lukkes de 77 butikker helt, mens de resterende butikker konverteres til enten Meny, Spar eller Min Købmand. Også Kiwis kædekontor i Vejle med ca. 60 ansatte nedlægges, ligesom beslutningen medfører besvarelser svarende til 30-40 stillinger i servicedelen af Dagrofa i henholdsvis Ringsted og Herning.

- Det er trist at forhandle fratrædelsesvilkår, når så stor en arbejdsplads lukker. Men vi har sammen med tillidsrepræsentanterne fået lavet en aftale, der tilgodeser de ansatte i forhold til blandt andet uddannelse, rådgivning, fritstilling og ferie. Aftalen sikrer også, at elever får tilbud om at fortsætte deres uddannelse i andre butikker, fortæller Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

Medarbejderne i Kiwi er i dag blevet informeret om nedlukningen, og det forventes, at samtlige 77 butikker er lukket til august. Indtil da vil Kiwi lukke butikkerne i puljer.

Mellem 144 og 216 af de ansatte i Kiwi er fuldtidsansatte, omkring 75 er deltidsansatte, og resten er unge med fritidsjob.

Kom hurtigt i gang, hvis du bliver opsagt

HK Handel opfordrer de medlemmer, der bliver afskediget, til hurtigst muligt at kontakte deres lokale HK-afdeling og aftale møde om rådgivning. Alle har ret til to timers betalt frihed til denne rådgivning i HK.

- Det er vigtigt at komme hurtigt i gang med jobsøgning og uddannelse. Det øger sandsynligheden for at komme hurtigt videre i nyt job. Derfor opfordrer vi vores medlemmer til at bruge deres ret til at modtage vejledning fra fagforening og a-kasse, siger Kim Jensen.
Kiwi-kæden, der kom til Danmark i 2008, er ejet af Dagrofa, der også har butikskæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.

Vi har sammen med tillidsrepræsentanterne fået lavet en aftale, der tilgodeser de ansatte i forhold til blandt andet uddannelse, rådgivning, fritstilling og ferie, siger Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

Opsigelse