Ny viden om tandpleje leveret med et smil

01. maj 2017  |  Østjylland  |

Tandklinikassistenter, tandplejere og tandlæger fra hele Østjylland tog på kursus med deres kollegaer i de kommunale tandteams – og fik både viden og et godt grin med på vejen.

Interkommunal Kursusdag for første gang

Dorthe Mølgaard og Nergez Cakir var med til Interkommunak Kursusdag for første gang

- Kender I det, hvor man om morgenen, når man møder på arbejder, tænker: Puha, så er der 8 timer tilbage….?

At dømme på de godt 300 deltagere ved Østjyllands interkommunale kursusdag for ansatte i de kommunale tandteams, kender de godt den tanke. Men med en peptalk og morgenvækning af Dorthe Vangsgaard tog latteren sit tag i de fremmødte, og gjorde dem klar til en hel dag med faglig viden.

- Det er rigtig godt med sådan en kursusdag. Vi møder kollegaer fra andre kommuner og det er nogle meget kvalificerede oplægsholdere, der kommer, siger Mette Juhl Jensen, der arbejder som klinikassistent i Randers.

Efter lidt dans på stedet og en hel del latter, blev deltagerne sendt af sted med en opfordring til at tro på, at folk gør det bedste, de kan, med de midler, de har til rådighed og at der er en god intention bag enhver adfærd.

- Dorthe Vangsgaard fik skubbet godt gang i dagen. Det er første gang, jeg er med til Interkommunal kursusdag og jeg synes, at det er rigtig godt, at vi er så mange forskellige deltagere, lyder det fra Dorthe Mølgaard, klinikassistent i Aarhus. Hun var taget på kursus med kollegaen Nergez Cakir:

- Det er en rigtig god dag, hvor vi håber at få viden, som vi kan gå hjem og bruge i vores arbejdsdag. Så jeg er glad for, at vi er med, siger hun.

Den interkommunale kursusdag blev holdt i Biografen i Randers. Det er anden gang, at kursusdagen afholdes.

- Dagen handler om at styrke både vores faglige viden, men også vores faglige netværk. Derfor er alle ansatte i tandplejeteamet i både det offentlige og private inviteret, fortæller Hanne Blaabjerg, der er med i den kursusgruppe, der arrangerer dagen.

Formiddagen blev brugt på et fællesoplæg ved professor Svante Tweetman, der gav en indblik i caries liv i vores mund.

- Når du kysser en person i 10 sekunder, modtager du 80 millioner bakterier. Men du afgiver lige så mange, lød en af de mere farverige pointer i hans oplæg.

- Det er nogle dygtige oplægsholdere, kursusgruppen har fået fat i. De har en meget stor faglig vide og de kan videregive deres viden på en underholdende måde. Jeg synes, at udvalget har ramt helt plet med deres program i dag, siger Mette Juhl Jensen, der er så begejstret for kursusdagen, at hun gerne vil køre langt for at deltage.

Kursusdagen er opstået efter et ønske fra klinikassistenter i HK.

- Vi savnede en mulighed for at få kurser med relevant fagligt indhold, for hele personalet. Det var vores kollegaer enige med os i og så fik vi etableret en kursusgruppe, hvor alle i teamet er repræsenteret. Dermed sikrer vi, at kursusdagen får både et relevant og aktuelt indhold, fortæller Hanne Blaabjerg.

Gruppen overvejer om de også til næste år inviterer til Interkommunal kursusdag.

Tandpleje

HK ØSTJYLLAND