En 1. maj i velfærdskampens tegn

02. maj 2017  |  Hovedstaden

Dette års 1. maj i HK Hovedstaden stod i velfærdskampens tegn. Temaet over hele landet var Velfærd og Lighed og det gav genklang i talerne.

Politisk Brunch i HK Hovedstaden
Inden turen gik mod Fælledparken havde omtrent 200 1. maj-deltagere slået vejen forbi HK Hovedstadens formiddagsarrangement, Politisk Brunch. Med en gavmild brunch som afsæt kunne gæsterne lade sig inspirere af politiske talere fra København Kommunes Borgerrepræsentation, herunder Ninna Hedeager Olsen (EL), overborgmester Frank Jensen (S) og Sisse Marie Welling (SF).

Velkomstordene stod HK Hovedstadens formand, Christian Grønnemark for.

Christian Grønnemark:
-          Velfærd handler om adgang. Lige adgang til behandling i sundhedsvæsenet, til gode skoler, til fritidsaktiviteter, til boliger – i det hele taget til et godt og indholdsrigt liv.

Frank Jensen:
-          Arbejdernes kampe skal kæmpes i alle kvarterer af København – ikke kun i Fælledparken, som det var i gamle dage.

Ninna Hedeager Olsen:
-          Vi skal kæmpe for gode vilkår til de arbejdsløse, så de beskæftigede tør sige fra over for deres arbejdsgivere uden i sidste ende at frygte at skulle gå fra hus og hjem

Sisse Marie Welling:
-          Velfærdssamfundet er et samfund, hvor der bliver passet på vores børn og ældre, mens vi passer vores arbejde.
Traditionen tro skulle prisen Årets Anker, som er opkaldt efter tidligere statsminister Anker Jørgensen, uddeles til en person eller organisation, der gennem en særlig indsats har beskæftiget sig med arbejderbevægelsen og dens medlemmers forhold, herunder også de menneskelige relationer.
Med reference til Anker Jørgensens barndomsskæbne som forældreløs københavnerbarn, der blev opfostret hos sin varmhjertede tante, afslørede Frank Jensen, at Årets Anker gik til foreningen Børns Vilkår.
Direktør Rasmus Kjeldahl modtog prisen og den medfølgende check på 30.000 kr. på vegne af Børns Vilkår med disse ord:
-          Der er ikke noget, der hedder 1. maj, fridage, juleaftensdag og weekender i Børns Vilkår. Hver dag har børn brug for, at der er en voksen, der lytter til dem. For forældreløse børn sikrer Børns Vilkår, at der er mindst en voksen, der lytter til dem.
Pengene skal bruges til at uddanne endnu flere frivillige i Børnetelefonen, der modtager over 40.000 opkald om året.

Fælledparken

Ingen 1. maj uden faneoptog. Efter en kort smuttur med Metroen gik de benstærke med i demonstrationen fra Arbejdermuseet i Rømersgade til Fælledparken, hvor 1. maj-talerne fortsatte henover eftermiddagen. I HK Hovedstadens telt bød programmet på ølkassetale fra Pernille Skipper (EL), et gensyn med Sisse Marie Welling (SF), samt et involverende opråb fra MF Peter Hummelgaard Thomsen (S).

Pernille Skipper:
-          Vores velfærdssamfund skal give tryghed og ikke dårlig samvittighed.

Sisse Marie Welling:
-          Det ikke er statistikker og analyser, der skaber kvalitet i den offentlige sektor. Det er de menneskelige ressourcer og omsorgen leveret af fornuftige, erfarne og ansvarsfulde mennesker.

Peter Hummelgaard Thomsen:
-          Vi lever i et kæmpe paradoks, fordi vi aldrig har været rigere i verden samlet set, samtidig med at uligheden og utrygheden stiger.

HK Hovedstadens telt dannede desuden rammen om kåringen af årets vinder af HK Hovedstadens 1. maj-plakatkonkurrence. 1. års mediegrafiker-elever kunne bidrage med deres bud på en 1. maj-plakat. Vinderen blev Jenan Issa, som blev hædret og modtog en iPad som præmie.

Alt i alt en god og stemningsfuld 1. maj i velfærdens tegn med masser af øl, sol og hornmusik.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK