Stemmer fra vores 1. maj

03. maj 2017  |  Midt

Medlemmerne, en borgmester, en MF’er og deltagerne var helt enige: 1. maj er stadig en nødvendig kampdag, hvor vi kan mødes og sætte en fælles dagsorden for bedre arbejdsforhold og mindre ulighed. Her er et par stemmer fra dagen.

Peter Rahbæk Juel
Peter Rahbæk Juel, Borgmester i Odense,
på talerstolen i Odin Havnepark 1. maj 2017
Der var over 300 mennesker samlet, da en række fagforbund havde inviteret til 1. maj hos HK Midt i Odin Havnepark. For deltagerne handlede det ikke kun øl, vand og røde pølser. Det handlede også om røde faner og faglig solidaritet på det danske arbejdsmarked.
De to hovedtalere, Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel og MF’er Karsten Hønge, glædede sig begge over, at der i salen var et bredt udsnit af faggrupper – og at 1. maj-traditionen lever i bedste velgående.
- 1. maj er en særlig begivenhed i en by som Odense, når du er socialdemokratisk borgmester. Første maj giver vinger, når du har borgmesterposten med. Det føles lidt som den gule trøje under Tour de France.

Arrangementet her, hvor der er forskellige faggrupper viser også, at vi står sammen, lytter og at der er en samhørighed.

Det kendetegner fagbevægelsen, at vi kender vores egne problemer, men også er lydhøre over for andres, sagde Peter Rahbæk Juel efter sin første 1. maj-tale som Odenses borgmester:
- Jeg tror i virkeligheden, at 1. maj har næsten lige så meget fremtid foran sig som fortid. For med globaliseringen ser vi, at klassekampen kommer mere og mere til diskussion igen. For det er så åbenlyst, at nogen har fået mere ud af globaliseringen end andre. Nogen har en oplevelse af, at deres job enten er truet af udflytning eller at det er truet af vandrende arbejdskraft. Andre har bare oplevet, at de har har måtte holde igen med udbygningen af carporten og så flyver de ellers bare videre.

Gitte Poulsen

- sammen med barnebarnet Cecilie:

…jeg er kommet til 1. maj i mange år

Gitte Poulsen
Gitte Poulsen og barnebarn Cecilie.
- Det er en gammel tradition, og jeg er kommet til 1. maj i mange år. Jeg har tidligere haft mine egne børn med, og nu er det så mine børnebørn, der er med. Det er dejligt her i dag, og sjovt når mange faggrupper er sammen. Jeg har fulgt meget med i det, borgmesteren har gjort omkring banderne. Det synes jeg er en god ting, og det nævnte han i sin tale, hvor han også havde fokus på, at der skal mere personale i de kommunale institutioner.

Karsten Hønge:

…en fantastisk dag, der har mange værdier

Karsten Hønge
Karsten Hønge (SF)
   - Det er utroligt vigtigt, at vi har nogle dage, vi stiller op som pejlemærker. Hvor vi rydder bordet og gør op, hvad vi er her for, og så er det fantastisk at kigge udover sådan en flok med forskellige faggrupper, hvor også min egen fagforening Bygningsarbejderne er med. Jeg er da også positivt overrasket over, hvor mange der er med til arrangementet i dag.
   - 1. maj er en fantastisk dag, hvor vi lige kan tænke lidt over, hvorfor vi egentlig er blevet sat her på jordoverfladen som fagforeninger og centrum-venstrefløj, og på hvilke værdier vi har. Det er også en dag, hvor vi kan tillade os at tænke lidt stort og udover de almindelige rammer. Det er en god dag, der samler op på vores historie, og så er det med til at styrke båndene i familien både som almindelige faglige organisationer, men også mellem de faglige organisationer og de politiske samarbejdspartnere. Det er en festdag, hvor man også kan være sammen med sine kammerater fra fagforeningen, og jeg synes, det er en fantastisk dag, der har mange værdier.

Tina Gertsen:

…ud og møde nogle gamle kolleger

Tina Gertsen
   - 1. maj er for mig at komme ud og møde nogle gamle kollegaer for lige at sige hej, og vi er jo blevet mere og mere ”løsarbejdere”, hvorfor det også handler om at vedligeholde vores netværk. Her kan vi mødes og lige snakke om, hvor folk er. Om de har noget at lave, og hvor der er noget at lave. Og så er det da også lige en mulighed for at vise ansigt over for fagforeningen og vise, at jeg stadig er her.

Martin Rasmussen, formand, HK Midt:

For mig er 1. maj fællesskab og fejring…

Martin Rasmussen
Martin Rasmussen,
formand HK Midt
   - For mig er 1. maj fællesskab og en fejring, hvor man kan hygge sig med gode kolleger og minde hinanden om, hvad der egentlig er tilbage af arbejdskamp. Det synes jeg stadig, at der er. Derfor dør 1. maj aldrig, selvom det får en helt anden form. Det er samtidig fedt, at vi har skabt et hus herude i Odin Havnepark, hvor vi er mange mennesker sammen, der har et forum at mødes i. Hvor vi får byens borgmester og et folketingsmedlem til at komme. Vi forsøger desuden for første gang at livestreame arrangementet, så også andre kan være med bare på en lidt anden måde.

Arbejdsmarked

Tag det næste skridt I dit arbejdsliv

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK