1. maj: Vestsjælland kan blive fremtidens Vækstsjælland

03. maj 2017  |  Sjælland

Vores alle sammens kommune, kompetencer og fremtid var blandt emnerne til 1. maj-arrangementet mandag morgen i den gamle biograf i Gørlev på Vestsjælland.

1. maj 2017 i Gørlev

Traditionen tro blev der disket op med morgenbrød og kaffe til de morgenfriske borgere, som var kommet for at høre 1. maj-talernes input til, hvordan vi kan skabe et bedre samfund og arbejdsliv for danskerne.

Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland, var blandt dagens talere, og han fremhævede blandt andet kommunens rolle som arbejdsgiver.

- Det er vigtigt, at kommunen – som vi alle betaler til igennem vores skat – behandler sine medarbejdere ordentligt. Aftaler og overenskomster skal respekteres, og der skal sikres både et godt arbejdsmiljø og ordentlig efter- og videreuddannelse. Kommunens medarbejdere skal jo ligesom alle andre blive klar til fremtidens nye arbejdspladser, sagde Kurt.

Kompetencerne skal være ajour

Han slog også et slag for uddannelse til alle. I en tid med stigende digitalisering og automatisering er det vigtigt, at arbejdstagerne holder deres kompetencer ved lige. Faktisk forventer man, at omkring 40% af alle job vil blive digitaliseret og automatiseret, og derfor er der behov for nye efter- og videreuddannelsesmuligheder.

- Vi borgere skal stille krav til kommunen som leverandør af velfærd og nødvendig service. Det gælder for eksempel en ordentlig arbejdsmarkedspolitik – Vestsjælland skulle meget gerne kunne kalde sig selv for ’Vækstsjælland’. Her tænker jeg ikke mindst på, hvordan vi sikrer kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne. Uden de rigtige medarbejdere med de rigtige kompetencer vil vi ikke kunne fastholde eller tiltrække virksomheder til området, og så går vi glip af de vækstmuligheder, der er, påpegede Kurt Jørgensen og fortsatte:

- Derfor skal vi sørge for, at alle unge får en uddannelse. Kommunen må samle alle de unge op, som i dag ikke får en uddannelse. For hvis man ikke får en uddannelse, mens man er ung, så kommer det altså til at spænde ben for én resten af livet. Og det spænder samtidig ben for den lokale vækst.

- Uanset hvordan vi vender og drejer det, er vejen til vækst i topfart brolagt med uddannelse.

Slutteligt fremhævede han en af sine kæpheste – nemlig ønsket om en bedre infrastruktur på Vestsjælland. Ordentlige veje til at køre på for pendlerne og en motorvej, der kan strømline transporten til og fra containerhavnen i Kalundborg, så gods og varer nemt kan flyde til og fra virksomhederne, er på ønskelisten.

Vil du vide mere om, hvad Kurt talte om i Gørlev, kan du downloade hans 1. maj-tale lige her.

Uddannelse Kompetencer Arbejdsmiljø