Bevægelse skal skabe større arbejdsglæde

04. maj 2017  |  MidtVest  |

I Sekretariatet hos Regionspsykiatrien Vest skal bevægelse i arbejdstiden på blandt andet motionscykler og gåbånd skabe større arbejdsglæde.

Sekretariatet, der er fordelt på to adresser i Herning og Holstebro, har allieret sig med firmaet OfficeFit.
Firmaet har leveret en række bevægelsesløsninger i form af gåbånd, motionscykler og stepmaskiner, der kan passes ind ved skrivebordene, så de kan bruges, mens medarbejderne arbejder.
Desuden er der elastikker, aflastningsmåtter, fingerbolde, vippebræt, balancepuder og håndtrænere til rådighed. I samarbejde med OfficeFit vil der blive afviklet et motivationsprogram og lavet evalueringer undervejs.
Sekretariatet hos Regionspsykiatrien Vest er den første enhed i Region Midtjylland, der systematisk har implementeret bevægelsesredskaber til alle medarbejdere.
To af de medarbejdere, der har været i gang med at teste udstyret, er lægesekretærerne Annie Hadbjerg, 40 år, og Heidi Trier Rysbjerg, 31 år, der begge er medlemmer af HK MidtVest.
Hør deres erfaringer og se mere om projektet i videoen:

Samlet i én enhed

Sekretariatsleder Jan Rosenbjerg Albertsen fortæller om baggrunden for projektet, at forskningsenheden, staben og lægesekretærerne i Regionspsykiatrien Vest for godt et år siden blev samlet i én enhed.
I alt er der 60 medarbejdere med vidt forskellig baggrund og kompetencer i Sekretariatet – det er blandt andet forskere, socialrådgivere, it-medarbejdere, lægesekretærer og administrativt ansatte.
- Medarbejderne har hidtil siddet spredt. Blandt andet har sekretærerne tidligere siddet decentralt i de enkelte enheder. Nu er de forskellige kulturer samlet, og det er klart, at så stor en ændring gør noget ved medarbejderne. Nogle har været mere påvirkede end andre. Men nu er der begyndt at falde ro på, forklarer Jan Rosenbjerg Albertsen.
- Vi har sammen med tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten lavet kulturens 10 bud. Ét af buddene er, at vi skal prioritere at lave et fællesskab omkring bevægelse og tiltag, der kan forbedre det fysiske arbejdsmiljø, og det er i den forbindelse, at vi har allieret os med OfficeFit, beretter han.

Ingen tvang

- Der er tale om et tilbud, ikke et krav. Eneste krav er, at medarbejderne prøver det, og synes de ikke, det er noget for dem, så er det ok, siger Jan Rosenbjerg Albertsen.

Jan Rosenbjerg Albertsen fortæller, at medarbejderne i Sekretariatet ikke er tvunget til at benytte motionsredskaberne.
- Der er tale om et tilbud, ikke et krav. Eneste krav er, at medarbejderne prøver det, og synes de ikke, det er noget for dem, så er det ok, siger han og fortsætter:
- Vi ved, bevægelse gør noget godt for koncentrationen og effektiviteten. På lang sigt forventer vi, at medarbejderne får forbedret deres fysik men også det mentale med blandt andet at kunne koncentrere sig bedre. Og så er der også det sociale aspekt. Når man benytter gåbåndet, kommer man til at stå ved siden af en kollega, man måske ikke har stået ved siden af før, og det kan være en indgang til kollegial sparring.

Gode erfaringer

Hos OfficeFit er der ifølge Lars Damgård, konsulent og rådgiver, gode erfaringer med bevægelse i arbejdstiden.
Firmaet henviser til en undersøgelse lavet af en forsker i fysisk aktivitet og sundhed i arbejdslivet ved Syddansk Universitet, Just Bendix Justesen.
Han har i forbindelse med sin ph.d. undersøgt effekten af træning i arbejdstiden blandt 400 kontoransatte i den offentlige og private sektor. Allerede efter et år var resultaterne tydelige:
Med en times ugentlig motion i arbejdstiden faldt korttidssygefraværet med 56 procent, og de ansatte opnåede en betydelig forbedring af helbredet herunder bedre kondition, lavere blodtryk og bedre kolesteroltal.
Samtidig var de ansattes arbejdsevne forbedret med otte procent og deres produktivitet øget med 10 procent.

- Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at bevægelse i arbejdstiden kan reducere sygefraværet. Det koster i gennemsnit 2500 kroner om dagen, hvis en medarbejder er syg, så undgår vi sygedage, vil det kunne ses på bundlinjen.

- Derudover er der hele rekrutteringsaspektet, hvor vi også gerne vil synliggøre, at vi har en super arbejdsplads, og dermed tiltrække de fedeste kompetencer. Økonomi og historiefortælling er dog ikke det primære med projektet. Vi vil gerne gøre noget godt for medarbejderne. Det har stor betydning, hvis man møder glad ind og går glad hjem fra arbejde, understreger sekretariatsleder Jan Rosenbjerg Albertsen.

Vigtigt med variation i arbejdet

Hos HK synes Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest, godt om initiativet i Sekretariatet hos Regionspsykiatrien Vest.

- Bevægelse i arbejdstiden er lig med motion og arbejdsglæde. Og du undgår skavanker i bevægeapparatet – navnlig ryg, skuldre, arme, som vi ser, at en del bliver ramt af ved stillesiddende pc-arbejde – typisk ved sekretærarbejde.

- Jeg tænker også, at gevinsten kan være et godt psykisk arbejdsmiljø, herunder socialt samvær både på og udenfor arbejdspladsen. Jeg synes, det er positivt, at ledelsen går forrest – det gør noget godt for det daglige arbejde og arbejdsmiljøet på arbejdspladsen i form af glade og tilfredse medarbejdere, der samtidig er mere effektive, siger hun.

HK har samlet en række råd til variation i arbejdet.

Se mere om, hvorfor du skal bevæge dig og få tips til variation i kontorarbejdet

Arbejdsmiljø Computerarbejde Din krop

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK