Til unge: ”Dit job findes måske slet ikke endnu…”

08. maj 2017  |  Midt

Den teknologiske udvikling går lige nu så stærkt, at mange unge vil komme til at arbejde med jobs, der slet ikke findes endnu. Det var et af budskaberne, da HK Ungdom Midt sammen med Analog inviterede EUD- og EUX-elever til en inspirerende fremtidstest.

Madeeha og Mads fra Analog fortalte i deres oplæg om trends og teknologier, der vil forandre vores jobs og måde at arbejde på. Undervejs bad de deltagerne tage aktivt stilling til en række spørgsmål, der handlede om medier, trends og tendenser. Sammen tegnede de et billede af, om de unge er klar til fremtiden – og om fremtiden er klar til de unge. For de unge deltagere gav oplægget stof til eftertanke og nogle øjenåbnere i forhold til fremtidens arbejdsmarked, jobmuligheder og behovet for løbende (efter)uddannelse. Perspektiverne var både interessante, skræmmende og relevante.

Mathias Hansen og Martin Demant
Mathias Hansen og Martin Demant,
EUX Business på Tietgen
Mathias:
- Det, jeg tager med mig, er det, der sker i fremtiden, om 50 år. For eksempel når vi handler, hvor vi bare kan bippe ind, tage nogle ting og så betale automatisk. På nogle arbejdspladser er det allerede sådan, at du logger ind og ud, når du skal arbejde. Så noget af det findes allerede. Jeg vil gerne finde en kontorplads. Det er fint, at HK kommer med det her til os i dag, fordi det er godt at få nogle oplysninger om fremtiden.

Martin:

Jeg synes, det er spændende at lære noget om, hvad der vil ske i fremtiden, og hvad der allerede er sket. Det er interessant at høre fra nogen, der har forstand på området.

- Jeg ved ikke helt endnu, hvad jeg vil. De næste to år skal jeg være elev i en HR-afdeling, men derefter må det gerne være en selvstændig stilling, hvor man udvikle sig selv og ikke er så afhængig af en arbejdsplads.

Vekslet til nye jobs

Blandt de eksempler på nye tanker og teknologier, der er på vej, var det Amazons idé om en ”automatisk butik”, der gjorde mest indtryk. Amazon har nemlig lanceret et koncept for fremtidens butik, hvor vi som kunder bliver genkendt via ”face-recognition”, når vi træder ind i butikken. Hver gang, vi tager en vare fra hylderne, så bliver den automatisk registreret. Og når vi kommer til kassen, så skal varerne ikke op på et varebånd, scannes ind og betales. Det hele foregår automatisk.

”Men hvad betyder det for det gode butiksjob? Forsvinder det helt?”, lød spørgsmålet fra de unge. Svaret: Det gør det måske. Eller det får i hvert fald en helt anden form, end det har i dag.

Madeeha og Mads havde mange andre og interessante eksempler på, hvordan nye teknologier vil ændre vores arbejdsmarked – og vores jobs. Hvordan nogle jobs vil blive vekslet til helt nye jobs. Eksemplerne på den samme udvikling har gennem historiens løb været mange. Et af dem er jernbanernes fremkomst i midten af 1800-tallet. Den gjorde mange hestevogne og kuske overflødige. Til gengæld blev de jernbanemedarbejdere i stedet. Eller fik job i de industrier, der opstod rundt om jernbanerne.

Et af budskaberne fra Madeeha og Mads var derfor:

Bare rolig. Mange af de jobs, der forsvinder, bliver erstattet med helt nye jobtyper, som vi slet ikke kender endnu

HK vil ruste unge til fremtiden

Når HK Ungdom tilbyder unge og uddannelsesinstitutioner et forløb som Fremtidstesten, så handler det om at ruste de unge til fremtidens jobs og forsøge at bringe dem et skridt foran udviklingen:
   - Arbejdsmarkedet udvikler sig hurtigt i disse år. Derfor er det vigtigt, at du tør følge med udviklingen og ikke står stille. Især hvis det job, du troede, du skulle have forsvinder til fordel for noget andet og ukendt.

HK’s fornemmeste opgave er at klæde vores medlemmer på til fremtiden, så de er klar til at tage det job, de er glade for, selvom det ikke findes endnu

fortæller Peter Lykkegaard, ungdomskonsulent i HK Midt.

Amanda, Cecilie, Amalie og Janne, EUD Business på Tietgen:

Amanda Ludwigs, Cecilie Møller, Amalie Boenstedt og Janne Nielsen, EUD Business på Tietgen:

Janne:
   - Jeg synes, at vi i dag tager noget viden med os om, hvordan fremtiden kommer til at se ud, og hvordan tingene udvikler sig. Det er lidt synd, at vi kommer til at miste så mange jobs. Jeg er for eksempel selv kasseekspedient i Netto, og den slags job vil der jo ikke være så mange af senere, når teknologien tager over. Det er dog også sjovt at tænke på, at der kommer nye jobs, som vi ikke engang kender til endnu.

Amalie:
   - Jeg er da også selv lidt nervøs i forhold til det der med job. Jeg arbejder for eksempel selv i Vero Moda og står meget ved kassen. Det kommer vi måske til ikke at kunne mere. Det betyder, at der bliver mindre at lave og færre jobs at få. Det er dog rart, at der kommer nogen og fortæller om fremtiden og om, hvad der venter.

Cecilie:
   - Jeg synes måske, det er lidt skræmmende, at for eksempel for ti år siden var der slet ikke så meget med computere og køb på nettet – og så om ikke ret lang tid vil det næsten være teknologi det hele. Det ender måske også med, at der flyttes jobs fra butikken til produktionen på grund af de nye teknologier. Jeg tror måske, at man kan risikere, at mennesker bliver meget alene, fordi al den teknik gør, at alt kommer til at foregå med computeren. Mange går allerede med hovederne nede i telefonerne. Det gør også, at mennesker ikke snakker så meget sammen.

Amanda:

Det har været spændende at høre om udviklingen, og om hvordan det hele kommer til at se ud i fremtiden. Det synes jeg er vigtigt for os at vide, så vi har et indblik i tingene i stedet for bare at blive kastet ud i det.

Arbejdsmarked

Tag det næste skridt I dit arbejdsliv

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK