HK Stat: Uansvarligt at udpege styrelser som prøveballon

10. maj 2017  |  HK Stat  |

Hold politiske børnehavedrillerier inden for Christiansborgs tykke mure. Ude i virkeligheden gør de stor skade, siger Rita Bundgaard om 5 V-politikeres forslag om at udflytte 3 navngivne styrelser fra København i en fart.

Der er ingen grund til at vente. Lad os rykke nogle flere statslige arbejdspladser fra København til provinsen straks. Bygningsstyrelsen kan flytte til Skanderborg og Erhvervsstyrelsen til Silkeborg eller Nykøbing Falster.

Sådan lyder kort fortalt et forslag fra 5 Venstre-politikere i en kronik i Jyllands-Posten den 10. maj 2017. De 5 foreslår også, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte skal flyttes til provinsen – men nævner ikke hvor.

Med forslaget kommer de 5 politikere en bebudet plan fra regeringen for en ny udflytningsrunde i forkøbet. Ifølge regeringsgrundlaget skulle planen præsenteres i 2018.

Skaber unødig usikkerhed

Kronikken indleder V-politikerne med en oplysning om, at den socialdemokratiske ledelse efter sigende har opfordret sit bagland til ikke at tale om udflytning af statslige arbejdspladser op til kommunalvalget i efteråret. Ifølge ledelsen kan det nemlig skabe splittelse mellem land og by, fremgår det af kronikken.

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, kritiserer i skarpe vendinger politikerne bag forslaget om straks at flytte 3 navngivne styrelsen ud af København. Politikerne skaber unødig usikkerhed om fremtiden blandt HK’ere og andre medarbejdere, mener hun.

- Udspillet handler for mig at se lige så meget om at drille socialdemokraterne op til den kommunale valgkamp, som det handler om at slå et slag for yderligere og hurtigere udflytning af statslige arbejdspladser. Det ville klæde V-politikerne at holde den slags børnehavedrillerier inden for Christiansborgs tykke mure. Ude i virkeligheden gør de stor skade.

- Når 5 politikere fra det største regeringsparti uden videre udpeger 3 konkrete styrelser til udflytning, tager de medarbejderne som gidsler. Øjeblikkeligt breder usikkerhed om fremtiden sig. Det er uforsvarligt og uansvarligt at handle på den måde.

- Ved at bringe de 3 styrelser i spil som led i et politisk drilleri, forøger politikerne medarbejdernes uvished med måske trekvart år. Regeringen har jo bebudet en plan for flere udflytninger først i 2018, siger Rita Bundgaard.

Brug for grundig evaluering

Hun tilråder og forventer, at det bebudede udspil fra regeringen om en ny runde udflytninger kommer til at tage højde for en grundig evaluering af erfaringerne fra første runde.

- Politikerne bag forslaget om at haste flere udflytninger igennem kalder den hidtidige udflytning for en succes, blot fordi der har været mange ansøgninger til de ledige job. Det er ikke nogen seriøs måde at evaluere en omfattende, kompliceret og endnu ikke afsluttet flytteproces på, siger Rita Bundgaard.

- Prisen for udflytningen i form af blandt andet skattekroner, videnstab og forlængede sagsbehandlingstider hører med i en evaluering. For slet ikke at tale om en opgørelse af de konsekvenser, udflytningen har haft for medarbejderne, siger formanden for den største personalegruppe i staten, HK’erne.

Matte medarbejdere overvejer deres fremtid

I Erhvervsstyrelsen, en af de 3 styrelser, V-politikerne vil have ud af København i en fart, forudser og frygter HK-tillidsrepræsentant Pernille Lange, at styrelsen igen vil opleve, at mange medarbejdere søger væk på grund af uvisheden. Erhvervsstyrelsen har netop været gennem en omfattende omstrukturering.

- Lige nu frygter jeg mest, at vi igen bliver affolket. Vi har netop arbejdet hårdt på at skabe stabilitet efter halvandet års omstrukturering. Selv tænker jeg nu for første gang i 10 år, om det er tiden at trække stikket for en som mig, der er over 50 år. Mulighederne for at få et andet job bliver næppe bedre af at vente, indtil eventuel udflytning er besluttet. Jeg ved, at flere kolleger i 50'erne har samme overvejelser, siger Pernille Lange, tillidsrepræsentant for cirka 110 medarbejdere i Erhvervsstyrelsen.

Pernille Lange fortæller, at der breder sig en mathedsfølelse blandt kollegerne, fordi 'politikere nu igen ikke tænker på menneskene', som hun siger.

Tillidsrepræsentanten maner dog kollegerne til ro efter dagens politiske udmelding.

- Meldingen fra politikerne er en prøveballon. Og der forestår et kommunalvalg, hvor spørgsmålet om placering af statslige arbejdspladser måske kan få betydning, mener hun.

Den igangværende udflytning skal efter planen være afsluttet inden udgangen af 2017. Til den tid vil 3.900 statslige arbejdspladser være rykket ud af København. 1. oktober 2016 viste en opgørelse, at godt 1.100 arbejdspladser var flyttet ud.

Udflytning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK