Kalundborg tilføjer ekstra ressourcer efter artikel i Kommunalbladet

11. maj 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Efter at have stået frem i Kommunalbladet og fortalt om dårligt arbejdsmiljø, trusler og kæmpe arbejdspres, er det lykkedes Ydelsesmedarbejderne i Kalundborg Kommunal at blive opnormeret med en medarbejder.

Langtidssygemeldinger, urimeligt sagspres og dårligt arbejdsmiljø prægede ydelsessagsbehandlerne i Kalundborg efter kontanthjælpsreformen sidste år. I januar-nummeret af Kommunalbladet stod ydelsessagsbehandlerne Eva Nissen Quist og Sabina Rasmussen frem og fortalte, hvordan deres hverdag så ud efter stramningerne trådte i kraft.

- Alting tager meget længere tid og samtidig er lovgivningen ekstrem kompleks. Vi bruger næsten dobbelt så lang tid på hver enkelt borger, og sagsbehandlingstiden stiger. Det er svært at hyre en vikar ind, fordi der er så meget, der skal læses op på og efterfølgende tolkes og vurderes, sagde Eva Nissen Quist til Kommunalbladet i januar.

Ro på teamet igen

Efter artiklen blev bragt i Kommunalbladet, tog den socialdemokratiske gruppe i Kalundborg initiativ til at diskutere arbejdsmiljøet i Ydelseskontoret, mens Enhedslisten foreslog at sætte 500.000 kroner af ekstraordinært til afvikling af en arbejdspukkel, som er opstod efter kontanthjælpsstramningerne. Siden kom der skub i sagerne.

Arbejdsmarkedschef i Kalundborg Kommune, Jens Folman fortæller, at man har opnormeret ydelsesteamet med en medarbejder i kontanthjælpsgruppen.

- Der ser ud til at være kommet ro på teamet igen. Vi har ansat en ekstra medarbejder for at sikre ro, efter afdelingen i en periode har været i en dum og presset situation. Derudover har teamet nu fået en koordinator tilknyttet, så der er daglig, direkte faglig ledelse. Samtidig er ydelsescentret nu flyttet sammen med jobcenteret, så de fysisk sidder tæt sammen med dem, de understøtter, og det har gjort samarbejdet lettere, siger Jens Folman.

Ydelse og borgerbetjening

Ring til Karrieretelefonen: