Pas på: Foreninger lokker, men har ikke overenskomst

11. maj 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

Der er mange halve sandheder, når andre organisationer forsøger at rekruttere HK Handels medlemmer. Det kan i sidste ende koste folk dyrt, siger faglig chef.

Arkivfoto: Colourbox

Myter og misforståelser

Hvis du snakker med repræsentanter fra andre organisationer, der kalder sig en fagforening, kan det være godt at vide, at:

• Der kun er en fagforening, der har overenskomst på dit område, der hvor du arbejder, og det er kun den fagforening, der kan føre sager i det fagretslige system.
  • Fagforeningen med overenskomst er den eneste, der kender de detaljerede regler og rammer i overenskomsten, og dermed kan give dig den bedste vejledning.
  • I stort set alle tilfælde i handelsbranchen vil det være HK Handel, der har overenskomst på arbejdspladsen. Hvis du er i tvivl, så spørg din tillidsrepræsentant.

- Du er nødt til at gå. Du har ingen overenskomst her.

Sådan lød det, da en repræsentant fra en lederorganisation i sidste uge blev smidt ud af Kvickly i Ebeltoft, hvor han havde forsøgt at overtale flere mellemledere til at melde sig ud af HK Handel og i stedet ind i sin egen organisation.

Dorthe Svith, der er tillidsrepræsentant, så manden forlade kontoret, netop som hun vendte tilbage efter en tur i butikken. Hun var overrasket, da hun hørte, at han kom fra en organisation, der organiserer ledere.

- Han burde have henvendt sig til mig som tillidsrepræsentant fra start af og præsenteret sig, men det gjorde han ikke. I stedet forsøgte han at overtale folk til at melde sig ud af HK, fortæller hun.

Manden har fået flere ansatte i snak ved at sige, at han var “ude og kigge til vores medlemmer”, hvilket gav flere medarbejdere indtryk af, at han kom fra HK. Først et stykke inde i samtalerne kom det frem, at hans mål med besøget var et helt andet.

Til slut bad varehuschefen ham om at forlade stedet, fordi butikkens overenskomst er med HK.

De fortæller, at de kan hjælpe medlemmet med det samme, som vi kan. Men så snart de står med en faglig sag, så kan de ikke gøre noget.
- Faglig chef i HK Handel, Kim Jensen

Hold af sælgere rejser rundt

Oplevelsen er ikke unik, fortæller Kim Jensen, faglig chef i HK Handel.

- Den pågældende organisation har besluttet, at de også vil organisere alle mulige andre end ledere, og derfor er de på strandhugst blandt vores medlemmer, fortæller han.

Ifølge Kim Jensen har organisationen et hold af sælgere, der tager rundt på arbejdspladser i hele landet for at hverve nye medlemmer. Men de holder sig altså ikke til at hverve folk i lederstillinger.

- De går efter alle på arbejdspladsen, siger Kim Jensen.

Han mener, at organisationen bruger ufine metoder, fordi de siger, at de kan repræsentere medarbejderne lige så godt som HK Handel

- De påstår, at de kan gøre det lige så godt som os, selvom de ikke har overenskomsten på området og ikke kan føre sager i det fagretslige system, siger han.

Netop den fortælling er ikke ny:

- Det er det samme som vi har oplevet fra de gule fagforeninger i mange år. De fortæller, at de kan hjælpe medlemmet med det samme, som vi kan. Men så snart de så står med en faglig sag, så kan de ikke gøre noget, siger Kim Jensen.

”Det er useriøst”

Problemet har stået på længe, og det har nu bredt sig til ikke længere kun at være de gule fagforeninger, der står bag.

- Nu er der altså også organisationer, som vi normalt har haft klare grænseaftaler med om, hvilke medlemstyper vi hver især organiserer. Det har vi desværre ikke længere på alle områder. Det er ærgeligt, for det er vores overenskomst, der dækker området, siger Kim Jensen og tilføjer:

- Jeg synes, det er useriøst. Det kommer til at gå udover rigtige mennesker, når de pludselig ikke kan få hjælp til deres faglige sager, fordi de er blevet narret ind i en forkert forening og først for sent opdager, de er blevet medlem på falske forudsætninger.

HK Handel er bekendt med flere foreninger, der aktivt forsøger at rekruttere medlemmer ofte på forkerte præmisser. Bliver du kontaktet, og er du i tvivl om, hvor vedkommende kommer fra, så snak med din tillidsrepræsentant eller din lokale afdeling. Du er selvfølgelig også velkommen til at tage fat I os, hvis du er i tvivl om dit medlemskab eller dine medlemsfordele. Din afdeling kan kontaktes på tlf. 7011 4545.

Det betyder det at være med i en OK-fagforening

Råd & Støtte: Alt om dine rettigheder

Job & Karriere: Alt om dit arbejdsliv