Preben har lånt sin arbejdsgiver 118.000 kr. plus det løse

16. maj 2017  |  HK Service Hovedstaden

Preben er en utrolig venlig og tålmodig medarbejder. I flere måneder ad gangen har han levet med at lønnen ikke kom ind på kontoen – og nu er Preben blevet sagt op.

Faglig konsulent i HK Service Hovedstaden, Kim Steenbrandt har netop lagt røret på efter en samtale med et af afdelingens medlemmer. Vi kalder medlemmet for Preben, for det er bedst at anonymisere ham og hans arbejdsplads. Historien er alligevel værd at fortælle, så andre ikke havner i samme situation som Preben.

For 3 år siden blev Preben ansat som programmør og udvikler i et lille start-up firma der var ejet af en god bekendt. Alle var indstillet på at gi’ den en skalle og lønningerne var beskedne, men energien høj. Drevet af pionerånd og entusiasme knoklede alle mand på at skabe resultater. ”Ind imellem var der måneder, hvor jeg ikke fik min løn udbetalt, men så kom der en investor, og så kunne vi lidt igen”, forklarer Preben over telefonen. ” Når chefen ikke selv har trukket en krone ud af firmet i et helt år, men i stedet har skudt alt hvad han ejer ind, for at skabe en god forretning, kan man bedre leve med at lønnen udebliver. Jeg blev jo også ved med at håbe, at projektet ville lykkes.”

Lønmodtagernes Garantifond

Kim Steenbrandt fra HK Service kan godt forstå, at Preben har haft lyst til at være tålmodig med lønnen fra iværksætterfirmaet, men vil alligevel gerne advare andre mod at være så tålmodige; ”vi ser ind i mellem at medlemmer giver arbejdsgiveren meget lang snor til at få betalt lønnen. Det kan være fordi de er venner, i familie eller bare har ondt af chefen. Men det kan være farligt fordi, økonomisk truede virksomheder desværre ofte går konkurs til sidst. I tilfælde, hvor medarbejderen i flere måneder har accepteret at lønnen udebliver, kan Lønmodtagernes Garantifond finde på, at betragte det skyldige beløb, som et privat lån. Har du ikke rykket skriftligt for den manglende løn, har du måske udvist passivitet og så vil LG ikke dække tabet. ”

Opsagt efter 4 måneder uden løn

Sidste gang Preben fik løn var december 2016. Siden da har virksomhedens leder forgæves forsøgt at sælge ydelser og skaffe investorer, men nu har legen desværre fået en ende og Preben har modtaget sin opsigelse. Virksomheden skylder ham lige nu 4 måneders løn eller 118.00 kr. plus det løse og det ser ud som om en konkurs ligger lige for. ”Jeg føler ingen vrede overfor chefen, han har været åben og ærlig hele vejen. Men det er jo super ærgerligt for os alle sammen. ” slutter Preben.