Odense bruger robot til administrativt arbejde

16. maj 2017  |  HK Kommunal  |

I syv uger har Odense Kommune kørt et pilotprojekt med at lade en software- robot overtage flere administrative opgaver. Erfaringerne så gode, at Odense Kommune udvider kontor-robottens arbejdsområde.

Aflastning af medarbejdere, effektiviseringer, øget datakvalitet og forbedret dokumentation – det er hvad softwarrobotten Tyra har bidraget med til Odense Kommune under et syv uger langt pilotprojekt. Nu får robotten endnu flere opgaver.

Tidligere skulle kommunens medarbejdere i Beskæftigelse- og Socialforvaltningen manuelt håndtere ca.12.000 indkomne lægeerklæringsfakturaer og ca. 35.800 indkomne digitale underretninger om året. Selv om hver enkelt registrering blot tager få minutter, så er det samlet set en betydelig administrativ opgave. Pilotprojektet skar to tredjedele af tidsforbruget for fakturaer og halvdelen for underretninger.

-Vi har haft et fokuseret forløb, og allerede på pilotstadiet kunne vi se gode resultater. Nu har vi foretaget en grundig evaluering, hvor vi ud over automatisering og effektivisering også har set på kvalitet, dokumentation, styring, kompetencer og medarbejdernes oplevelse af processen. Det peger på flere muligheder og et stort potentiale, siger Jørgen Brolykke Rasmussen, IT- og Digitaliseringschef i Odense Kommune.

Ingen teknikforskrækkelse

Pilotprojektet har involveret en bred kreds af medarbejdere i Odense Kommune, og tanken er da også, at Tyra skal være med til at gøre hverdagen nemmere ved at automatisere udvalgte manuelle processer i administrationen.

-I arbejdet med Tyra har vi mødt stor interesse for ny teknologi og løsninger af rutineprægede opgaver. Det har været et nyt skridt for os alle, men tanken om at bruge robotter er nu blevet langt mere konkret. Når vi automatiserer rutineprægede opgaver, er det med til at aflaste medarbejdere og frigøre ressourcer til andre opgaver, forklarer Jørgen Brolykke Rasmussen, der samtidig slår fast, at han ser brugen af RPA som en værdifuld overgangsløsning og et egentlig supplement til et fremtidigt IT-systemlandskab med fuldt integrerede og sammenhængende IT-systemer.

-Odense Kommune er blandt de første kommuner, der gennemfører robotløsninger herhjemme, men software-robotter, machine learning og dataanalyse har potentialet til at løse en lang række rutineprægede opgaver i fremtiden inden for administration og sagsbehandling og skabe bedre service.

Ydelse og borgerbetjening HR, økonomi, it og stab Skole, bibliotek og kultur Social og beskæftigelse Sundhed og tandklinik