Nu skal aftalt uddannelse føres ud i livet

22. maj 2017  |  HK Privat  |

De nye overenskomster er trådt i kraft, efter et flertal sagde ja tak. HK/Privats formand, Simon Tøgern, glæder sig især til at se nyskabelsen ”aftalt uddannelse” folde sig ud.

Simon Tøgern, formand for HK/Privat, interviewes forud for offentliggørelsen af resultatet af urafstemningen 2017.

Foto: Jeppe Carlsen

Med aftalt uddannelse er der ikke længere noget grundlag for at sige, at det ikke er til at skaffe kvalificeret arbejdskraft herhjemme.

Sådan konkluderer Simon Tøgern, formand for HK/Privat, om den nye overenskomstbestemmelse om aftalt uddannelse. Den betyder, at du med fuld løn kan tage ”aftalt uddannelse” med din arbejdsgiver, når der er indgået en aftale mellem de HK-ansatte og ledelsen på arbejdspladsen. Formålet med det hele er at sikre, at du beholder dit job, fordi du har de fornødne kompetencer, og at den virksomhed, du arbejder i, kan overleve i en stærkt globaliseret verden.

- Nu skal vi til at få aftalerne ført fra papiret og ud i livet. Der er ingen tvivl om, at det bliver et arbejde at afdække, hvad der er behov for i hver virksomhed og for hver enkelt medarbejder. Man skal simpelthen finde ud af, hvad det er, man skal kunne for også at have arbejde på virksomheden flere år ud i fremtiden, fortæller Simon Tøgern.

Ordningen træder i kraft pr. 1 september i år, så Simon Tøgern opfordrer alle til at gå i gang med forberedelserne med det samme. På industriens område skal tillidsrepræsentanterne sidde med ved bordet, når man skal finde ud af, hvem der har brug for hvad. Og der er afsat 200 millioner kroner til uddannelsesløftet.

Pengene skal bruges til uddannelse, der rækker lige fra grundlæggende kurser i læsning og matematik til mellemlange videregående uddannelser, alt efter behovet. Der bliver ansat uddannelseskonsulenter, som skal rådgive og hjælpe virksomhederne med at få tilrettelagt uddannelsesforløb for medarbejderne.

- Tillidsfolkene får en nøglerolle og skal til at have en ny type dialog med deres chefer: De skal sammen definere, hvad der er behov for. Det skal vi i HK/Privat selvfølgelig støtte op om og give input til, konstaterer Simon Tøgern.

Efter Simon Tøgerns mening indeholder de nye overenskomster markante forbedringer (se listen på næste side), som man skal adskillige overenskomstfornyelser tilbage for at se noget lignende. Men ikke alle har set sådan på det.

For denne gang sagde kun 56,5 procent af alle LO-forbundenes medlemmer ja til overenskomsterne, mens 43,5 procent sagde nej til det, deres forhandlere var kommet hjem med.

- Gennem en række overenskomstfornyelser har vi i LO-fagbevægelsen vænnet os til ret massive ja-flertal. Denne gang blev ja-flertallet ikke helt så stort, så det er ingen naturlov. Men jeg er overbevist om, at det hjælper at informere sine medlemmer grundigt undervejs. Det har vi gjort i HK/Privat. Det mener jeg også, man kan læse ud af vores høje stemmeprocent og flotte ja-flertal, hvor seks ud af syv har nikket ja, siger HK/Privats formand og udbryder:
- Det er jo ikke for sjov, vi gør så meget ud af det!

Hele 54,2 procent af de stemmeberettigede medlemmer i HK/Privat gav deres mening til kende – et par procentpoint mere end sidste gang i 2014. Dermed ligger HK/Privat på en fjerdeplads i mobilisering af stemmer blandt fagforbundenes medlemmer.
- Det er superflot og viser, at HK’erne engagerer sig. Og at det kan betale sig at involvere og informere sine medlemmer, både før, under og efter forhandlingerne. Og så er det selvfølgelig også, fordi vi har forhandlet nogle gode aftaler hjem, mener Simon Tøgern.

At din fagforenings formand soler sig i stemmeprocenter, er ikke bare blær - det betyder noget. Fordi alle stemmer tæller ved urafstemningen - og de tæller lige meget. Så når mange HK'ere stemmer, får HK mere indflydelse. Og desuden kan en enkelt stemme faktisk være forskellen på, om landet bliver kastet ud i en storkonflikt eller ej.

Surhed over resultatet

At så mange i en del af de andre forbund vendte tommelfingeren nedad til OK17, skyldes især bestemmelsen om systematisk overarbejde, som du kan læse meget mere om i den næste artikel på siderne her.

Simon Tøgern tolker det således:
- Folk vil bare ikke arbejde mere, end de gør. Punktum. Det må være konklusionen. Og så er det ligegyldigt, om danskerne bliver bedt om at arbejde 12 minutter mere om dagen, som Socialdemokraterne og SF ønskede for nogle år siden op til et valg. Eller om at gå senere på pension, som blå blok forsøger at finde opbakning til i øjeblikket. Ligesom de heller ikke bryder sig om en overenskomstaftale, der betyder, at arbejdsgiverne kan indføre varierende ugentlig arbejdstid i en periode, hvis alle andre aftalemuligheder er udtømt, konstaterer Simon Tøgern.

Men en overenskomstforhandling er - en forhandling, hvor der skal gives og tages.
- For mig at se er bestemmelsen om systematisk overarbejde stadig en meget lille indrømmelse, ligegyldigt hvad kritikerne siger. I forvejen har arbejdsgiverne ret vidtgående beføjelser til at diktere overarbejde, når der er behov for det. Og inden de kan bruge den nye bestemmelse om systematisk overarbejde, skal arbejdsgiverne jo kunne dokumentere, at der har været forsøgt forhandling først. Med mødereferater og så videre, pointerer HK/Privats formand.

Det argument er dog prellet af på kritikerne. Nogle af dem synes, afstemningsreglerne skal laves om (reglerne er forklaret på næste side). Andre har kaldt HK usolidariske, fordi vi har anbefalet at stemme ja – det er jo ikke HK’erne, der kommer til at blive udsat for systematisk overarbejde, hvæses der.

- Nej, vi er sgu ikke usolidariske! Vi varetager HK/Privats medlemmers interesser. Vi skal ikke gøre os til overdommere i forhold til forhandlingsresultaterne på andre områder. Og vi frabeder os, at andre prøver at påtage sig den rolle i forhold til vores resultater. Uanset om de er repræsentanter for andre faglige organisationer eller velmenende politiske partier, parerer Simon Tøgern.

OK2017 Overenskomst