TR'ere sikrede høje stemmeprocenter

22. maj 2017  |  HK Privat  |

Ali Maktabi og hans TR-kolleger Majbrit Rasmussen og Kyong Hee Blumensaadt kan glæde sig over, at deres kolleger var flittige til at stemme ved OK17. De vandt dermed i konkurrencen om den højeste stemmeprocent og får et kontant tilskud til klubben på arbejdspladsen.

Alis benarbejde gav bonus

Ali Maktabi, tillidsrepræsentant i Dansk Flygtningehjælp

91,2 % af Ali Maktabis kolleger stemte til OK17.

Den høje stemmeprocent blandt HK’erne i Dansk Flygtningehjælp er resultatet af halvandet års godt benarbejde, mener Ali Maktabi, som er tillidsrepræsentant for de 35 medlemmer inden for primært administration.
Arbejdet begyndte, da han i sensommeren 2015 kom tilbage efter halvandet års orlov fra job og hverv. I mellemtiden var antallet af kolleger næsten blevet fordoblet.
- Vi blev i bestyrelsen enige om, at vi blev nødt til at profilere HK-klubben for at få de nye med i HK-klubben. De nye kolleger skulle også vide, at vi er her, og at vi har HK bag os, fortæller Ali Maktabi, som passer receptionen på hovedkontoret, der ligger i det indre København.
Første skridt var et postkort, som blev delt ud til nye og gamle kolleger, og da indsamlingen af krav til OK17 begyndte, var Ali Maktabi igen rundt med postkort til kollegerne for at høre, hvad de godt kunne tænke sig.
- Vi spurgte både medlemmer og ikke-medlemmer. Vi vil jo gerne høre alle, også ikke-medlemmer, selv om de selvfølgelig ikke kan deltage i afstemningen, forklarer tillidsrepræsentanten, der har været kollegernes mand i 14 år.
I urafstemningsperioden fulgte Ali Maktabi hele tiden op på, om kollegerne havde fået stemt, og udover den fine stemmeprocent har arbejdet med at profilere HK-klubben også givet seks nye medlemmer.
- Præmien bliver nok brugt på et fagligt møde efterfulgt af en middag. Måske tager vi på Bakken eller i Tivoli, siger en både glad og stolt Ali Maktabi.

Majbrits kolleger stemte af sig selv

Majbrit Rasmussen, tillidsrepræsentant hos Penta Advokater i Kolding.

Der var fuld hus hos Majbrit Rasmussen, hvor alle kolleger deltog i urafstemningen.

Tillidsrepræsentant Majbrit Rasmussen har hverken haft megafonen fremme eller bombarderet sine kollegers mailbakker med opfordringer til at deltage i urafstemningen.
Alligevel kan hun glæde sig over, at HK-medlemmerne hos Penta Advokater A/S i Vejen har stemt om deres nye overenskomst.
- Den høje stemmeprocent hænger nok sammen med, at der er mange garvede kolleger, som ved, hvad det handler om, og hvad de får ud af at være medlem af HK. Vi skal kæmpe lidt mere for at få de unge med, forklarer Majbrit Rasmussen.
Ud over kollegerne i Vejen, så er Majbrit Rasmussen også tillidsrepræsentant for fem kolleger, der sidder på advokatvirksomhedens mindre kontorer i Give, Esbjerg, Kolding. Og så har hun et godt samarbejde med de uorganiserede kolleger - altså dem, der ikke er medlem af HK.
- Vi har indgået en lokalaftale med virksomheden om, at jeg inddrager de uorganiserede kolleger, når vi skal forhandle om forhold i virksomheden. Før den årlige generalforsamling i HK-klubben holder vi også et møde, hvor de kan give deres input, men de har selvfølgelig ikke indflydelse på selve klubben og dens arbejde. Når generalforsamlingen er overstået, så går vi alle sammen ud og spiser, fortæller Majbrit Rasmussen.
Gevinsten fra konkurrencen? Ja, den skal gå til en tur til Viborg, hvor Majbrit og hendes kolleger skal overvære en sag i Vestre Landsret og ud at spise bagefter.
- Det er et ønske, vi har haft længe, og pengene falder på et tørt sted, siger Majbrit Rasmussen.

Kyongs kolleger stemte - de sagde nej

Kyong Hee Blumensaadt, tillidsrepræsentant på Eson Pac.

92,7 % af medlemmerne hos Eson Pac brugte deres stemme ved OK17.

- Jeg har spurgt kolleger, om de har stemt, og snakket om urafstemningen, indtil de er blevet trætte af at høre på mig og har stemt, siger Kyong Hee Blumensaadt med et glimt i øjet.
Kyong Hee Blumensaadt er tillidsrepræsentant for bogbindere og bogbinderassistenter på trykkeriet Eson Pac A/S, som ligger i Høje Taastrup uden for København.
Virksomheden producerer emballage og trykmaterialer til stort set alle de store medicinalvirksomheder.
Flertallet af HK’erne i virksomheden er timelønnede, og som på resten af timelønsområdet har medlemmerne i Eson stemt nej til de nye overenskomster.
- Kollegerne er skuffede over, at der ikke kom nogle forbedringer på skiftehold, fx nedsættelse af den ugentlige arbejdstid. Og så er de utilfredse med systematisk overarbejde, forklarer tillidsrepræsentanten, der også har deltaget i ringeaftener i sin lokale afdeling, It, medie & industri Hovedstaden.
Morgenbrød til hele huset står øverst på ideer til, hvad præmien skal bruges til.
- Alle, både medlemmer og ikke-medlemmer, skal med. Og så skal vi selvfølgelig fortælle, hvor vigtigt det er at være med i et fællesskab, siger Kyong Hee Blumensaadt.
Hun håber også, at der er stemning for, at medlemmerne i klubben tager ud og bowle og bliver rystet sammen.

OK2017 Overenskomst